Ciężarówka w tunelu aerodynamicznym. Mercedes-Benz Actros zyskał dzięki MirrorCam
Aerodynamika ciężarówek jest coraz ważniejszym parametrem w branży transportowej.
W nowym Actrosie Mercedes-Benz "wygładził" każdą powierzchnię pojazdu, widać to na zdjęciu z tunelu aerodynamicznego.
Zarządzanie oporami aerodynamicznymi jest jednym z parametrów określających wydajność pojazdów dowolnej kategorii, w tym ciężarówek. O tym, jak ważne jest zmniejszenie oporów aerodynamicznych w celu oszczędzania paliwa, wskazuje jedna liczba: typowy europejski ciągnik dalekobieżny wymaga około jednej trzeciej dostępnej energii mechanicznej do pokonania oporu powietrza.
Jeszcze kilkanaście lat temu współczynnik oporu aerodynamicznego - współczynnik oporu powietrza Cx - nie był tak istotny w branży transportowej. Obecnie to jeden z istotnych parametrów, ważnych ze względu na zużycie paliwa, ale także i hałas powstający wewnątrz kabiny pojazdu.
W porównaniu do samochodu osobowego ciężarówka ma znacznie większą powierzchnię czołową, która jest prawie prostopadła do przepływu nacierającego powietrza. Ogólnie przyjęto, że bardzo trudno byłoby zmienić prawie kwadratowy kształt kabiny ciężarówki.
Zmieniło się to w ostatnim czasie i producenci wydają dużo pieniędzy na dokładnie badanie poszczególnych elementów kabiny ciężarówki oraz całego zestawu z naczepą. Pionierem w udoskonalaniu opływalności kabiny ciężarówki jest Mercedes-Benz. To właśnie zastosowanie MirrorCam pozwoliło na kolejną obniżkę zużycia paliwa o około 1,5 procent.
Jaki z tego wniosek? Zalecana ekonomiczna prędkość (ze względu na opory powietrza) dla samochodu ciężarowego z dużymi lusterkami zewnętrznymi wynosi około 80 km/h. Oszczędność 1,5 proc. na oporach dzięki zastosowaniu MirrorCam, pozwoli, bez wpływu na zużycia paliwa, jechać taką ciężarówką ok. 85 km/h.