Pakiet mobilności przyjęty. Kto głosował przeciw?
Przedstawiciele państw UE przyjęli w Brukseli pakiet mobilności.
Zestaw budzących kontrowersje przepisów ws. transportu drogowego nie polepsza trudnej sytuacji transportowców.
Polska i osiem innych krajów UE sprzeciwiło się przyjęciu przepisów, ale nie wystarczyło to, by zablokować ich uchwalenie.
Oprócz Polski opowiedziały się Bułgaria, Rumunia, Łotwa, Węgry, Litwa, Estonia, Cypr i Malta. Dziewiątka państw nie miała jednak większości i przegrała głosowanie. Najgorsze dla nas jest to, że ciężarówki, które jeżdżą poza granicami kraju muszą obowiązkowo wracać do firmy - siedziby przewoźnika. Nie ma to nic wspólnego z ekonomiką transportu czy ekologią. Przepisy te mają na celu chronić rynki pracy krajów zachodnich.
Przepisy musi jeszcze ostatecznie zatwierdzić Parlament Europejski,a przed tym drugie czytanie i ostatnia szansa na zmianę przepisów. Jeśli PE przegłosuje ustawę, a ma to się odbyć w lipcu, nowe regulacje zaczną obowiązywać 18 miesięcy po publikacji aktów prawnych. Przepisy socjalne dotyczące kierowców ciężarówek zaczną obowiązywać nieco wcześniej, bo już 20 dni od publikacji ustawy.