Rejestracje nowych samochodów ciężarowych

Rejestracje nowych samochodów ciężarowych w Polsce odnotowały rekordowy spadek

Do recesji na rynku transportowym dołączy jeszcze brak nowych pojazdów oraz złe nastroje społeczne przedsiębiorców.

 

Tendencja spadkowa na rynku pojazdów użytkowych trwa nieprzerwanie od lipca ub.r. Rezultat z marca br. pogłębił zarysowujący się wcześniej regres i cofnął rozwój rynku do słabszych lat 2012-2014 (z rejestracjami wtedy odpowiednio: 1633, 1486 i 1578 szt.). Jednak, to co niepokoi jeszcze bardziej to fakt głębokiego spadku w porównaniu do poprzedniego miesiąca o 16,6%. Taka sytuacja w porównaniu marca i lutego, ostatnio zdarzyła się w czasie ostatniego globalnego kryzysu 2008 roku. Wtedy obserwowaliśmy spadek wyników w analogicznym miesiącu o 5,4% względem poprzedniego (do poziomu 2150 szt.).
Na wynik ostatniego miesiąca nałożył się teraz efekt zahamowania gospodarczego wywołanego pandemią koronowirusa zarówno w Polsce jak i na świecie. Firmy zarówno te z grupy dużych jak i małych oraz średnich przedsiębiorstw oczekują na rozwiązania które pozwolą im złagodzić zapowiadający się kryzys.

We wszystkich segmentach odnotowano wysokie spadki. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 49,7% r/r, za sprawą przede wszystkim wolumenowych ciągników samochodowych (-55,3%). Podwozia ciężarowe zanotowały spadek o 35,1% a niewiele ważące rejestracje samochodów specjalnych, zmniejszyły się o 10,1%. Liczba nowych autobusów pow. 3,5t spadła o 37,3% w porównaniu do marca 2019 r. a ich wydania wyniosły tylko 116 szt. Wydania ciężarówek osiągnęły poziom 1 504 szt.

Od początku roku przybyło 5102 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t i jest to już mniej o 36,1% niż w tym samym czasie ub.r. To efekt spadku rejestracji zarówno w grupie samochodów ciężarowych o 36,8%, jak i w grupie autobusów o 26,3%.

Marzec br. przyniósł zdecydowane zahamowanie rejestracji na skutek rozszerzającej się pandemii w Europie i w Polsce i związanych z tym ograniczeń ogłaszanych przez rząd dla obywateli, przedsiębiorców i urzędów.
W całej grupie wyróżniliśmy 1689 samochodów ciężarowych (-44,5% r/r; -31,5% m/m) i 175 autobusów (-44,8% r/r; -30,3% m/m).
Od początku 2020 r. sprowadzono 7 146 używanych pojazdów użytkowych (-18,1%; -1582 szt.). w tej liczbie znalazło się 6408 samochodów ciężarowych (-19,4%) i 738 autobusów (-5%). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było 1,4 razy więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5 t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w marcu 2020 r. zarejestrowano 1504 szt. Wysoki, dwucyfrowy spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca sprzed roku (-49,7% r/r; -1485 szt.), był spowodowany przede wszystkim spadkiem w grupie ciągników samochodowych (do 1003 szt.; -55,3% r/r). Wśród podwozi rejestracje były również zdecydowanie niższe niż rok wcześniej i osiągnęły 501 szt. (-32,8%). Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (439 szt.; -35,1% r/r) i samochodów specjalnych (62 szt.; -10,1%). W porównaniu z wynikami z poprzedniego miesiąca br. w dwóch grupach składowych odnotowaliśmy odmienne rezultaty. Rynek podwozi ciężarowych i specjalnych wzrósł łącznie o 38,4% m/m (+139 szt.) natomiast ciągników samochodowych radykalnie skurczył się (-31,4% m/m; -459 szt.). Ogólnie w zagregowanej grupie, z powodu znacznie niższych rejestracji ciągników , rezultat był niższy niż miesiąc wcześniej o 17,5% m/m (-320 szt.).

W ostatnich informacjach GUS o koniunkturze gospodarczej w marcu br. wskazano, że mimo jeszcze braku w tym badaniu (przeprowadzonym w pierwszej dekadzie miesiąca) pytań o wpływ pandemii, największe spadki dotyczą transportu i gospodarki magazynowej (-5,8 pkt. wobec 0,1 w lutym br.) obok handlu detalicznego (-3,1) oraz zakwaterowania i gastronomii (-9,1 pkt wobec -5,6 w lutym ). Szczególnie pierwsza w wymienianych branż warunkuje rozwój rynku pojazdów użytkowych.

Podwozia ciężarowe

Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), wyniosły w marcu br. 501 szt. wobec 745 rok wcześniej.
- Pierwsze miejsce w tej całej grupie zajął MAN (97 szt.).
- Na drugim było IVECO 87 szt.
- Trzecie miejsce przypadło marce DAF 82 szt.
- Dalej MERCEDES-BENZ zyskał 79 szt.
- VOLVO 62 szt.
- SCANIA 59 szt.
W pierwszej piątce wszystkie marki odnotowały głębokie spadki: MAN (-51%), IVECO (-14%), DAF(-20%), MERCEDES-BENZ (-37%) i VOLVO(-21%) dalej SCANIA(-32%).

Nowe ciągniki siodłowe

W grupie ciągników samochodowych w marcu 2020 r. najwięcej zarejestrowała marka VOLVO - 262 szt. (-18% r/r i -9% m/m).
- Na drugim miejscu DAF z liczbą 240 szt. (-51% r/r i -36% m/m).
- Na trzecim SCANIA (185 szt.; -70% r/r i +38% m/m).
- Na czwartym, ostatni miesiąc zamknął MAN (132 szt.; -52% r/r: -34% m/m).
- Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (108 szt.; -74% r/r; -35% m/m).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w marcu 2020 r. 1316 szt. Było to mniej o 1426 szt. niż rok wcześniej (-52%) i mniej o 394 szt. (-23%.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: VOLVO (324 szt.; -18% r/r), DAF (301 szt.; -49%) i SCANIA (244 szt.; -65%).

W ogólnym rankingu marek w marcu 2020 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t
- najwięcej pojazdów wydało VOLVO 324 szt. (-18%) uzyskując 21,5% tej części rynku – więcej o 8 pkt. proc. niż przed rokiem. - Drugi był DAF 322 szt. (-46%). Jego udział wyniósł 21,4% i był wyższy niż w ub.r. (+1,6 pkt. proc).
- Trzecie miejsce SCANIA po rejestracji 244 szt. (-65%).
- Czwarty MAN, który wydał 229 szt. (-52% r/r; 15,2 % udz.).
- Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (187 szt.; -65%).

Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 90,4% podczas gdy przed rokiem 91,7%% rynku), zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 75,6% rynku czyli dużo mniej niż rok wcześniej (80,6%).

Import używanych ciężarówek

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w marcu 2020 r. przybyło 1864 szt. Jest to wynik znacznie niższy niż w ub.r. (-44,6%; -1498 szt.) i niższy niż w lutym br. -31,4% (-852 szt.).
Utrzymujący się do maja 2019 r. stosunkowo wysoki poziom napływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych, który jednak średnio nie przekraczał średniomiesięcznego poziomu z 2018 r. (2,7 tys. szt.), w czerwcu przyhamował do 2,2 tys. szt. Wynik z czerwca był najniższym rezultatem dla analogicznego miesiąca od 2012 ale był to czas wzmożonych jeszcze zakupów w grupie pojazdów nowych, przed wprowadzeniem od 15 czerwca 2019 r tachografów cyfrowych. W drugiej połowie ub.r. średnia miesięczna nieznacznie przekraczała 2,4 tys. szt. (w całym ub.r. 2,6 tys. szt.). Jeszcze w lutym br. liczba pojazdów (2716 szt.)) sprowadzanych z zagranicy pozostała na stosunkowo wysokim poziomie obserwowanym w analogicznych miesiącach dwóch poprzednich lat.

Przeczytaj też:
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.
Wóz pożarniczy Rosenbauer na podwoziu Scania pracuje dla Grupy Azoty S.A. Samochód ten jest drugim wspólnym projektem firmy Rosenbauer Polska i Grupy Azoty S.A.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Dwa DAF-y LF w służbie Ośrodka Szkolenia Ochotniczej Straży Pożarnej Członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych z województwa mazowieckiego mogą wziąć udział w szkoleniach, które przygotują ich do podniesienia kwalifikacji i uzyskania prawa jazdy kategorii C.
DAF ogłosił zdobywców nagrody International Dealer of the Year 2024 Na międzynarodowym spotkaniu dealerów DAF tytuł najlepszego dealera otrzymała polska spółka ESA Trucks Polska.
Nowy, mocniejszy silnik do Volvo FH16 również na biopaliwa Volvo Trucks wprowadza nowy silnik dedykowany do kultowego modelu Volvo FH16.