e-ciężarówka Framo

Panele słoneczne na e-ciężarówkach dają możliwość darmowego przejechania wielu setek kilometrów. Można je będzie samemu zamontować

We współpracy z firmami przemysłowymi dwa instytuty chcą opracować panele słoneczne do montażu na ciężarówkach. Wytworzona w ten sposób energia elektryczna ma poprawić bilans CO2 pojazdów o pięć do siedmiu procent. 

 

Wraz z czterema firmami przemysłowymi dwa instytuty naukowe chcą zademonstrować możliwości paneli słonecznych instalowanych bezpośrednio na ciężarówce. Według Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems (ISE), wytwarzana w ten sposób energia elektryczna może poprawić bilans CO2 pojazdów o pięć do siedmiu procent. Projekt "Ładowanie fotowoltaiki" ma dostarczyć tych dowodów - wraz z ogólną koncepcją "umożliwiającą zintegrowane wykorzystanie zintegrowanych modułów fotowoltaicznych w pojazdach elektrycznych i innych pojazdach użytkowych (ładowność powyżej 3,5 tony)."

W nowym projekcie ładowania PV planuje się opracowanie poszczególnych komponentów, takich jak moduły fotowoltaiczne i elektronika energetyczna w ciągu najbliższych trzech lat, jednocześnie koncentrując się na produkcji. Praktyczne wdrożenie projektu planowane jest na pojeździe demonstracyjnym elektrycznej ciężarówce Framo.

Naukowcy chcą opracować lekkie i solidne moduły fotowoltaiczne do późniejszego montażu na dachu i pełnej integracji z obudową pojazdu. Panele powinny osiągnąć współczynnik wykorzystania powierzchni większy niż 90 procent, być odporny na wibracje, odporny na zginanie oraz muszą być łatwe w montażu. Waga to maksymalnie 2,6 kilograma na metr kwadratowy.

Linia produkcyjna Sunset Energietechnik ma zostać przekształcona do produkcji seryjnej nowych lekkich modułów. Prototypy są następnie integrowane z rozdzielnią elektryczną ciężarówki.

Instytut Fraunhofera ds. Systemów ruchu i infrastruktury (IVI) opracowuje również model prognozy zużycia energii, który przewiduje zasięg, czasy ładowania i wytwarzanie energii w zależności od odbiorców w pojeździe oraz wytwarzanie energii za pomocą paneli słonecznych - i zależy to również od rodzaju konkretnej trasy.

- Chcemy nie tylko opracować technologię, ale także pokazać, że to się opłaca. Dodatkowe darmowe kilometry przejechane ciężarówką z panelami słonecznymi to 4000 do 6000 kilometrów rocznie - powiedział Christoph Kutter, kierownik projektu Fraunhofer ISE. Jego zdaniem panele słoneczne będą przydatne dla producentów i operatorów pojazdów dystrybucyjnych.

Przeczytaj też:
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.
Rozpoczęcie sprzedaży nowego eSprintera i Sprintera Mercedes-Benz eSprinter o zasięgu do 440 kilometrów.
Samochody elektryczne i inne paliwa alternatywne W 2023r zarejestrowano niemal 224 tys. pojazdów z alternatywnymi napędami dla wszystkich kategorii rynku, co oznacza wzrost o 34%.