Niemcy liberalizują zakazy dla kierowców długich ciężarówek. Sieć tras znacznie się poszerzyła
Cyfrowa mapa przeglądowa jest teraz dostępna na stronie internetowej Federalnego Ministerstwa Transportu (BMVI), która zawiera informacje o sieci dróg dopuszczonych do użytku z długimi zestawami ciężarowymi 17,80 i 25,25 m. W czwartek ogłosiło to BMVI.
- Zestawy klasyfikowane jako długie ciężarówki - max 25,25 mZestawy klasyfikowane jako długie ciężarówki - max 25,25 m
- Zestawy klasyfikowane jako długie ciężarówki max 25,25 mZestawy klasyfikowane jako długie ciężarówki max 25,25 m
- Zestawy klasyfikowane jako długie ciężarówki - 25,25 mZestawy klasyfikowane jako długie ciężarówki - 25,25 m
- Zestawy klasyfikowane jako długie ciężarówki - 24 mZestawy klasyfikowane jako długie ciężarówki - 24 m
Długie ciężarówki, o długości do 25,25 m, są obecnie postrzegane, jako przyjazne dla środowiska, ponieważ mogą przewozić więcej towarów. Jednak są mniej zwrotne i dlatego muszą korzystać z wystarczająco szerokich odpowiednich dróg. Wg Ministerstwa dwie długie podróże dużymi ciężarówkami zastępują trzy podróże konwencjonalnymi ciężarówkami. Wzrost wydajności i oszczędność paliwa wynosi od 15 % do 25 %. Brak jest również zwiększonych nakładów na utrzymanie infrastruktury.
Od 1 lipca 2020 r. obowiązkowe będzie wyposażenie nowych "długich" ciężarówek w asystenta skrętu i migające boczne światła obrysowe. Od 01.07.2022 wyposażenie dodatkowe obowiązywać będzie wszystkie "długie" ciężarówki, czyli także już istniejących pojazdów. Rozporządzenie nakłada również pewne warunki i wymagania na użytkowanie "długich" ciężarówek. Jako przykład podano wyposażenie ciężarówki z tylną kamerą z tyłu zestawu pojazdu. Długie ciężarówki nie mogą przekraczać konwencjonalnych obciążeń osi i mas całkowitych. Czyli maksymalnie 40 ton. Jeśli są używane w transporcie kombinowanym, dopuszczalna jest łączna DMC 44 ton. Kierowcy prowadzący długie zestawy muszą posiadać prawo jazdy CE przez co najmniej pięć lat bez przerwy. Potrzebują również pięcioletniego doświadczenia zawodowego w komercyjnym transporcie drogowym. Przepisy dotyczą dróg w Niemczech.
15 krajów dopuszcza obecnie stosowanie "długich" ciężarówek. Nadrenia-Palatynat i Saara były najmłodszymi krajami, które po raz pierwszy zgłosiły trasy w ramach 8. rozporządzenia zmieniającego. Kraje Bawarii, Hamburga, Hesji, Dolnej Saksonii, Nadrenii Północnej-Westfalii, Nadrenii-Palatynatu, Kraju Saary, Saksonii, Szlezwiku-Holsztynu i Turyngii w pełni pozwalają na korzystanie z "długich" ciężarówek. W tych krajach, a także w Saksonii-Anhalt, przedłużona naczepa o długości 17,80 m może jeździć po całej sieci drogowej zgodnie z sekcją 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie wyjątków. Inne kombinacje pojazdów o długości do 25,25 m muszą korzystać wybranych dróg. Brema ma ściśle wskazaną sieć autostrad. Meklemburgia-Pomorze Przednie i Badenia-Wirtembergia wskazały wiele tras do jazdy "długimi ciężarówkami". Istnieją pewne luki w przepaści między federalną siecią autostrad w Saksonii-Anhalt.