Dla początkujących kierowców ciężarówek i tych z doświadczeniem. Samodzielne sprawdzenie stanu opon ciężarowych w trzech krokach

Euromaster

W dobie szalejącego koronawirusa mobilność pojazdów ciężarowych to ważny element łańcucha dostaw. Bez tego żywność nie trafi na sklepowe półki, leki do apteki, a paliwo na stacje benzynowe.

 

Aby wesprzeć firmy transportowe w tym trudnym okresie, firma Euromaster przygotowała mini poradnik dla kierowców, by samodzielnie mogli sprawdzić stan opon ciężarowych. Codziennie przed wyjazdem obejdź pojazd i:

Po pierwsze sprawdź poziom ciśnienia w kołach

Możesz to zrobić wizualnie, czyli sprawdzić czy nie ma widocznych ubytków ciśnienia (wszystkie koła są równe).Szczególnie przyjrzyj się kołom na pojazdach ciężarowych wyposażonych w układ bliźniaczy. Opona bez ciśnienia może znajdować się po wewnętrznej stronie, a mimo to wszystkie opony będą stać równo. "Drugi bliźniak" będzie utrzymywać poziom, a nam będzie się wydawać, że nic złego się nie dzieje. Podobnie sprawa wygląda w przyczepach i naczepach, gdzie pozostałe opony też mogą ukryć niskie lub brak ciśnienia.

W przypadku podejrzenia, że opona ma za niskie ciśnienie lub wręcz "kapcia" możesz użyć np. gumowego młotka. Uderzając w oponę o niskim ciśnieniu, młotek będzie "odskakiwał" z mniejszą siłą. W przypadku stwierdzenia utraty ciśnienia w oponie nie należy wyruszać w dalszą trasę. Dzięki temu unikasz uszkodzenia elementów opony spowodowanego jej przegrzaniem. Poziom ciśnienia i ewentualną regulację należy przeprowadzać zawsze na zimnych oponach, ponieważ rośnie on wraz z rozgrzaniem opony. Pamiętaj jednak, że nie ma jednej liczby, która określałaby prawidłowy poziom ciśnienia we wszystkich oponach ciężarowych. W zależności od rozmiaru, rzeźby bieżnika, pozycji na osi oraz specyfiki pojazdu, czyli jego użytkowania czy obciążenia, prawidłowe ciśnienie może wynosić od 5,5 do 9 bara. Poziom ciśnienia w oponach ciężarowych dobiera się na podstawie tabeli ciśnień stworzonych przez producentów opon. Zanim jednak dopompujesz oponę, sprawdź jej kondycję - koniecznie przeczytaj kolejne punkty.

Po drugie sprawdź, czy występują uszkodzenia lub przecięcia boków opony

Boki mogą być uszkodzone na skutek uderzenia np. w krawężnik, krawędzie dziury w jezdni, ale także otarcia o przeszkody i inne deformacje. Uszkodzony bok może dyskwalifikować oponę z dalszego użytkowania i naprawy. Jeśli opona uszkodzona na boku znajduje się na pierwszej osi, wówczas ze względów bezpieczeństwa zaleca się bezzwłocznie wymienić na nową.

Po trzecie sprawdź bieżnik każdej opony

Wszelkie oznaki nienormalnego zużycia bieżnika (np. nadmiernie zużycie tylko zewnętrznej lub wewnętrznej jego części) oznacza, że opona przez dłuższy czas mogła być użytkowana mając nieodpowiedni poziom ciśnienia w kole. Co więcej, niepokój powinny wzbudzić również wszelkie przecięcia, odkształcenia lub obecność ciał obcych (kamieni, śrub, gwoździ itp.).
Nigdy samodzielnie nie usuwaj obcych przedmiotów wbitych w oponę. Z jednej strony możesz niechcący jeszcze bardziej uszkodzić strukturę opony, z drugiej możesz spowodować tragiczny w skutkach wystrzał opony.

Poradnik ten nigdy nie zastąpi inspekcji opon przeprowadzonej przez wyspecjalizowanego technika. Ale stosowanie tych kilku rad pozwoli kierowcy na wcześniejsze wykrycie symptomów niewłaściwego zużycia opon lub stresujących sytuacji związanych z niespodziewaną awarią w trasie.
W przypadku wystąpienia awarii na trasie zawsze możesz skorzystać z pomocy Mobilnych Serwisów Euromaster, które świadczą usługi 24/7 w Polsce i Europie. Jak dokładnie wygląda ich pomoc możesz przeczytać tu: https://www.euromaster.pl/serwis-tir/pomoc-za-granica

Przeczytaj też:
Continental prezentuje opony ciężarowe dostosowane do nowych regulacji unijnych

Opony Conti EcoRegional są dostępne w pięciu podstawowych rozmiarach dla osi prowadzącej i w trzech rozmiarach dla osi napędowej, do jazdy na drogach regionalnych i autostradach.

 

Nowa opona do naczep - Dunlop SP247

Dunlop, marka należąca do Grupy Goodyear, wprowadza SP247, nową oponę do naczep, która oferuje flotom zwiększone osiągi w każdych warunkach pogodowych, długie przebiegi oraz niski koszt w przeliczeniu na kilometr.

 

Goodyear rozszerza ofertę opon do naczep o nowy model KMAX T GEN-2

Co charakteryzuje oponę KMAX T GEN-2? Dłuższy przebieg i okres eksploatacji oraz pełna zgodność z certyfikatem 3PMSF.

 

Co mają wspólnego: pająk, mur chiński, wielbłądy i Scania? - Nowa kampania sprzedażowa Scania Polska

Pojazdy używane Scania są dostępne w atrakcyjnych cenach w ramach nowej kampanii sprzedażowej Scania pt. Niewiarygodna prawda.

 

Volvo FH w wersji McLaren - oferta specjalna używanych ciężarówek

Centrum Używanych Samochodów Volvo Trucks oferuje flotę 24 ciągników Volvo FH 4x2 o wyjątkowo niskim przebiegu z kabinami Globetrotter XL.

 

Rosja wyprzedza UE w rejestracji nowych ciężarówek

Rejestracje pojazdów użytkowych w krajach Unii Europejskiej i w Rosji w pierwszym kwartale 2020 r.

Naczepa chłodnia Schmitz Cargobull - jak nowa - sprzedam

Do sprzedania naczepa chłodnia podemonstracyjna Schmitz Cargobull SKO 24/L 13.4 FP60 COOL.

 

Mercedes-Benz Actros 1845 - trzyletni - sprzedam

Do sprzedania ciągnik siodłowy Mercedes-Benz Actros.

 

MAN TGX podwozie pod zabudowę 2015 rok - sprzedam

MAN TGX 26.440 6x2-2 LL podwozie pod zabudowę.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL