Branża transportowa w kłopotach. Firmy transportowe muszą działać już teraz, to wyjątkowa okazja

Firma transportowa kryzys

Transport to gałąź gospodarki, która przy braku szybkich działań zaradczych, jako jedna z pierwszych dotkliwie odczuje skutki zbliżającego się kryzysu.

 

W opinii ekspertów PMR Restrukturyzacje przedłużający się zastój w działalności przedsiębiorstw już wkrótce może zepchnąć branżę na skraj niewypłacalności. Dla wielu firm ratunkiem może stać się jednak natychmiastowe wprowadzenie planów naprawczych.

Skutki pandemii już teraz bardzo mocno odczuwają firmy ze wszystkich gałęzi transportu, zarówno lądowego jak i powietrznego. Według szacunków Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego firmy transportowe zgłaszają już 40 proc. spadek realizowanych kursów. I nic nie wskazuje na to, by sytuacja szybko miała ulec poprawie.

Przedsiębiorstwa zmagają się z drastycznym spadkiem obrotów, przy jednoczesnej konieczności spłaty zobowiązań kredytowych, ubezpieczeniowych i skarbowych, nie zapominając o wynagrodzeniach dla pracowników. Wprowadzaniu działań zaradczych i wychodzeniu z niełatwej sytuacji nie sprzyja także charakterystyka sektora. Przez funkcjonowanie w bardzo dużym rozdrobnieniu i ogromnej konkurencyjności, rynek od lat opiera się na niskiej rentowności.

Restrukturyzacja to ratunek przed upadłością

Większość firm transportowych bez wsparcia prawnego nie zdoła poradzić sobie z kryzysem. Dlatego, by nie doprowadzić do braku wypłacalności i docelowej upadłości, wkrótce będą musiały one sięgnąć po narzędzia naprawcze, takie jak restrukturyzacja.

Choć postępowanie restrukturyzacyjne wielu osobom kojarzy się głównie z redukcją etatów, w praktyce zawiera ono szereg rozwiązań, które w szybki i efektywny sposób pozwalają przywrócić płynność finansową przedsiębiorstw, chroniąc je tym samym przed upadłością.

– W przypadku firm z branży transportowej restrukturyzacja może obejmować m.in. wypowiedzenie "toksycznych" umów leasingowych, dostosowania wielkości firmy w tym np. środków transportu do oczekiwań rynku, renegocjację umów, skorzystanie ze środków FGSP, wstrzymanie wymagalności realizacji zobowiązań czy wstrzymanie naliczania odsetek. To tylko przykłady rozwiązań, których w zależności od charakterystyki przedsiębiorstwa i skali problemów, może być znacznie więcej – tłumaczy Małgorzata Anisimowicz, prezes zarządu PMR Restrukturyzacje S.A.

Lepiej zapobiegać już teraz

Z roku na rok przybywa w Polsce przedsiębiorców, którzy wprowadzają w swoich firmach plany antykryzysowe na wypadek nagłych sytuacji, załamania koniunktury czy gwałtownego spadku obrotów. Dzięki temu późniejsze postępowanie restrukturyzacyjne przebiega sprawniej i w praktyce może okazać się znacznie mniej dotkliwe dla całej firmy. Bazą dla opracowania takich scenariuszy postępowań jest Prawo Restrukturyzacyjne, utworzone właśnie na potrzeby sytuacji kryzysowych. Skierowane jest ono do wszystkich typów przedsiębiorstw i zawiera szereg procedur, z uwzględnieniem wachlarza instrumentów pomocowych wprowadzonych przez rząd specustawami.

Co jednak powinny zrobić firmy, by móc zareagować we właściwym czasie? Kluczowe jest wczesne rozpoznanie sytuacji, wylistowanie dostępnych instrumentów pomocowych i źródeł finansowania kryzysowego oraz przygotowanie schematu restrukturyzacji przedsiębiorstwa w oparciu o wspomnianą ustawę.

– Szczególną rolę w tym przypadku odgrywa czas. Opracowywanie wniosku o restrukturyzację czy o finansowanie po tym, gdy zostaną wstrzymane kursy bądź przewozy towarów i lawinowo zaczną narastać zobowiązania, będzie już bowiem praktycznie bezskuteczne. Firmy muszą więc przewidywać ryzyka i negatywne scenariusze, by zachować jakiekolwiek szanse na reakcję. W takiej sytuacji mogą zwrócić się do doradcy restrukturyzacyjnego, który nie tylko zaproponuje konkretne rozwiązania „na tu i teraz”, ale pomoże także w realizacji scenariusza zapobiegawczego – wyjaśnia Małgorzata Anisimowicz.

Szybka interwencja w oparciu o dobrze przygotowany plan może przynieść skutek w postaci zawarcia porozumienia z wierzycielami i efektywnego podjęcia działań naprawczych, które przełożą się na większą efektywność kluczowych dla przedsiębiorstwa obszarów. – Warto zdawać sobie sprawę, że dobrze zaplanowane działania, mimo kryzysu, mogą ostatecznie poprawić pozycję rynkową przedsiębiorcy – podsumowuje Małgorzata Anisimowicz.

Przeczytaj też:
Modyfikacje w silnikach Volvo Trucks

Volvo Trucks wprowadza szereg istotnych modyfikacji w swoich silnikach 11- i 13-litrowych spełniających normę emisji spalin Euro 6, których celem jest zapewnienie niższego zużycia paliwa przy jednoczesnej poprawie właściwości jezdnych.

Jakie nowe ciężarówki kupuje się w Rosji. 10 najpopularniejszych marek

Patriotyzm, czy państwowe regulacje, sprawiają, że rosyjscy przewoźnicy w większości wybierają rodzime marki.

Solidaris patronem klasy Technik Pojazdów Samochodowych

Firma Solidaris została oficjalnym patronem klasy młodych mechaników w Zespole Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu.

Polski przewoźnik z karą ponad stu trzydziestu tysięcy złotych

Duńska policja poinformowała o kontroli drogowej polskiej ciężarówki i nałożeniu gigantycznej grzywny.

 

Volvo Gropu i Daimler Truck wspólnie rozwiną technologię ogniw paliwowych

Daimler Truck AG i Volvo Group utworzyły zapowiadaną wcześniej spółkę joint venture. Nowy podmiot powołano w celu rozwijania segmentu ogniw paliwowych.

 

Nowe Volvo FH z I-Save - są pierwsze zamówienia od dużych przewoźników

Girteka Logistics kupuje 2000 ciężarówek od Volvo Trucks. Samochody sfinansuje Volvo Financial Services.

 

Włoski przewoźnik kupuje 1000 ciężarówek Volvo FH z systemem I-Save

Lannutti Group, włoska firma transportowo-logistyczna, zamówiła 1000 nowych ciężarówek Volvo FH wyposażonych w najnowszą technologię oszczędzania paliwa I-Save. Firma dostrzega potencjał zmniejszenia zużycia paliwa o 10 procent, a także niższej emisji CO2.

 

Firma LINK w nowym roku z nowymi ciężarówkami - DAF XF

Firma LINK wzbogaciła swoją flotę o 20 nowych ciągników siodłowych DAF XF FT. To pierwsza partia, z kontraktu na dostawę 83 ciężarówek DAF XF na ten rok.

 

Ile kupiliśmy samochodów ciężarowych? Mocny finisz przewoźników w grudniu

W grudniu 2020 r. zarejestrowano 2448 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to więcej aż o 37,9% niż rok wcześniej.

 

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL

Wyszukiwarka

Informacje