Nowe informacje dotyczące wykonywania transportu towarowego
Państwa europejskie wdrażają w życie nowe przepisy dla kierowców samochodów ciężarowych.
W związku z epidemią koronawirusa, wiele europejskich państw koryguje przepisy dotyczące transportu drogowego i wprowadza je do stosowania ze skutkiem natychmiastowym.
Zmiany przepisów dla kierowców ciężarówek
Najnowsze wytyczne dla kierowców ciężarówek wprowadzone w poniższych krajach:
Turcja
– wjazd kierowców ciężarówek do Turcji możliwy jedynie po 14 dniowej kwarantannie
- od 20 marca br. Konsulat turecki nie wydaje nowych wiz.
- kwarantannie muszą się poddać kierowcy m. in. z Polski, Ukrainy, Kosowa, Słowenii, Węgier, Łotwy, Finlandii, Czech, Czarnogóry, Macedonii Północnej i Portugalii.
Dania
Tymczasowe zwolnienie dla tygodniowego odpoczynku kierowców zostało przedłużone o kolejne 20 dni i dlatego będzie obowiązywać do 11 kwietnia (włącznie).
Dotyczy to zarówno regularnego tygodniowego odpoczynku, trwającego co najmniej 45 godzin, jak i skróconego tygodniowego odpoczynku, trwającego co najmniej 24 godziny – (art. 8 ust. 2 rozporządzenia 561/2006). Nadal należy przestrzegać zasad dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i codziennego odpoczynku.
Francja
Zmieniono zasady dotyczące czasu jazdy. Dopuszczalny dzienny czas jazdy wydłużono do 10 godzin lub 11 godzin dwa razy w tygodniu.
Tygodniowy czas jazdy wydłużono do 60 godzin. Łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu 2 kolejnych tygodni nie może przekroczyć 102 godzin pod warunkiem, że spełnione są zasady dotyczące czasu pracy oraz obowiązkowych odpoczynków. Zmiany będą obowiązywać przez 30 dni. Dotyczą transportu krajowego oraz międzynarodowego.
We Francji dozwolona jest załoga dwóch kierowców w kabinie, o ile zachowana jest minimalna odległość 1 metra. Tak wynika z dekretu opublikowanego 20 marca oraz oficjalnej informacji potwierdzonej przez stowarzyszenia członkowskie IRU we Francji (FNTR i AFTRI);
Łotwa
Wszystkie osoby wjeżdżające na Łotwę muszą wypełnić specjalne formularze. Ten wymóg dotyczy także kierowców samochodów ciężarowych (w tym cudzoziemców przejeżdżających przez Łotwę).
Formularz stanowi zobowiązanie do nie odwiedzania miejsc publicznych, ale nie dotyczy parkowania i stacji tankowania. Formularz jest dostępny w języku łotewskim, rosyjskim i angielskim
Rumunia
Kierowcy pojazdów ciężarowych o masie przekraczającej 2,4 t, którzy przyjeżdżają z lub przejeżdżają przez tzw. obszary czerwone lub obszary żółte nie podlegają kwarantannie ani izolacji, jeżeli na przejściu granicznym nie wykazują objawów związanych z zakażeniem koronawirusem SARS-CoV-2.
Kierowcy są zobowiązani na przejściu granicznym do posiadania i stosowania indywidualnych środków ochrony, takich jak maska na twarz, środek dezynfekujący, rękawiczki oraz do okazania dokumentów potwierdzających trasę podróży do miejsca docelowego .
Wszystkie osoby wjeżdżające do Rumunii będą musiały wypełnić formularz. Szablony tych formularzy są dostępne w języku rumuńskim i angielskim.
Wielka Brytania
Departament Transportu (DfT) wprowadził tymczasowe, złagodzenie egzekwowania przepisów dotyczących godzin pracy kierowców w Wielkiej Brytanii, Szkocji i Walii.
Złagodzono zasady poprzez:
a) Zastąpienie dziennego unijnego limitu jazdy z 9 godzin na 11 godzin.
b) Zmniejszenie dziennego zapotrzebowania na odpoczynek z 11 do 9 godzin.
c) Zniesienie tygodniowego (56 godzin) i dwutygodniowego limitu jazdy (90 godzin) odpowiednio do 60 i 96 godzin.
d) Odroczenie wymogu rozpoczęcia tygodniowego okresu odpoczynku po sześciodniowych 24 godzinach, po siedmiu 24-godzinnych okresach; chociaż w ciągu dwóch tygodni nadal będą wymagane dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub regularny i skrócony tygodniowy okres odpoczynku.
e) Dzienne przerwy 45-minutowe po 4,5 godzinach jazdy zastąpiono wymienionymi przerwami 45 minut po 5,5 godzinach jazdy.
Kierowcy nie mogą jednocześnie korzystać z zasad a i d. Ma to na celu zapewnienie kierowcom odpowiedniego odpoczynku.
Ponadto od poniedziałku 23 marca, wszystkie systemy opłat dla użytkowników dróg w stolicy Wielkiej Brytanii są tymczasowo zawieszone do odwołania