Alarmujący wzrost brakujących kierowców ciężarówek w Europie
Polska odnotowuje niski odsetek kierowców ciężarówek płci żeńskiej.
Światowa organizacja transportu drogowego IRU, opublikowała swój najnowszy raport analizujący obecny brak zawodowych kierowców ciężarówek w Europie.
Niezbędne zmiany przepisów transportowych
IRU przeprowadziła badania wśród małych i średnich przedsiębiorstw transportowych i logistycznych w wielu krajach europejskich, obliczając, że liczba brakujących kierowców w transporcie towarowym na kontynencie wzrośnie z 23% w 2019 roku do 36% w 2020 roku.
Według raportu IRU, Polska i Rumunia są dwoma spośród najbardziej dotkniętych tym problemem krajów europejskich. W Polsce brakuje 22% kierowców i oczekuje się, że w tym roku wskaźnik ten wzrośnie o 15 punktów procentowych.
W Rumunii sytuacja jest jeszcze bardziej krytyczna, ponieważ przewiduje się, że 50% niedobór kierowców odnotowany w 2019 roku osiągnie w roku bieżącym 62%.
Polska i Rumunia odnotowują także najniższy w Europie odsetek kierowców płci żeńskiej - 2% zatrudnionych w sektorze komercyjnym. Przyczyny zniechęcające kobiety do podejmowania tego zawodu to m.in. trudne warunki pracy, brak bezpiecznych miejsc parkingowych oraz długie okresy spędzane poza domem.
Jak informuje prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce (ZMPD), Jan Buczek:- Aby zachęcić więcej kobiet i młodych ludzi do wykonywania zawodu, konieczne jest wprowadzenie ulepszeń gwarantujących korzystniejsze warunki pracy. Potrzebne jest również większe zaangażowanie państwa w ułatwianie młodym ludziom stawania się wykwalifikowanymi kierowcami i pomaganie im w pokryciu wysokich kosztów szkoleń i zdobywania kwalifikacji. Konieczne są również zmiany przepisów dotyczących transportu. Aby móc wykorzystać zdobyte kwalifikacje, studenci muszą mieć możliwość podjęcia pracy. Jednak przepisy zezwalają im na to dopiero po ukończeniu 21 roku życia. Istnieje więc ryzyko, że zanim osiągną ten wiek, rozpoczną pracę gdzie indziej i nie wrócą już do tego zawodu.
Jeśli chodzi o młodych kierowców, to 11% pracujących w Polsce kierowców ma mniej niż 25 lat, podczas gdy w Rumunii średnia wieku kierowców wynosi 41 lat. Chociaż liczby te są lepsze niż średnie europejskie – 7% europejskich kierowców ma mniej niż 25 lat, a średnia wieku kierowców komercyjnych w Europie wynosi 45 lat, wiele pozostaje jeszcze do zrobienia, jeśli chodzi o przybliżenie tego zawodu młodzieży.