Brak nowych kierowców ciężarówek w Europie

Alarmujący wzrost brakujących kierowców ciężarówek w Europie

Polska odnotowuje niski odsetek kierowców ciężarówek płci żeńskiej.

 

Światowa organizacja transportu drogowego IRU, opublikowała swój najnowszy raport analizujący obecny brak zawodowych kierowców ciężarówek w Europie.

Niezbędne zmiany przepisów transportowych

IRU przeprowadziła badania wśród małych i średnich przedsiębiorstw transportowych i logistycznych w wielu krajach europejskich, obliczając, że liczba brakujących kierowców w transporcie towarowym na kontynencie wzrośnie z 23% w 2019 roku do 36% w 2020 roku.

Według raportu IRU, Polska i Rumunia są dwoma spośród najbardziej dotkniętych tym problemem krajów europejskich. W Polsce brakuje 22% kierowców i oczekuje się, że w tym roku wskaźnik ten wzrośnie o 15 punktów procentowych.

W Rumunii sytuacja jest jeszcze bardziej krytyczna, ponieważ przewiduje się, że 50% niedobór kierowców odnotowany w 2019 roku osiągnie w roku bieżącym 62%.

Polska i Rumunia odnotowują także najniższy w Europie odsetek kierowców płci żeńskiej - 2% zatrudnionych w sektorze komercyjnym. Przyczyny zniechęcające kobiety do podejmowania tego zawodu to m.in. trudne warunki pracy, brak bezpiecznych miejsc parkingowych oraz długie okresy spędzane poza domem.

Jak informuje prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce (ZMPD), Jan Buczek:- Aby zachęcić więcej kobiet i młodych ludzi do wykonywania zawodu, konieczne jest wprowadzenie ulepszeń gwarantujących korzystniejsze warunki pracy. Potrzebne jest również większe zaangażowanie państwa w ułatwianie młodym ludziom stawania się wykwalifikowanymi kierowcami i pomaganie im w pokryciu wysokich kosztów szkoleń i zdobywania kwalifikacji. Konieczne są również zmiany przepisów dotyczących transportu. Aby móc wykorzystać zdobyte kwalifikacje, studenci muszą mieć możliwość podjęcia pracy. Jednak przepisy zezwalają im na to dopiero po ukończeniu 21 roku życia. Istnieje więc ryzyko, że zanim osiągną ten wiek, rozpoczną pracę gdzie indziej i nie wrócą już do tego zawodu.

Jeśli chodzi o młodych kierowców, to 11% pracujących w Polsce kierowców ma mniej niż 25 lat, podczas gdy w Rumunii średnia wieku kierowców wynosi 41 lat. Chociaż liczby te są lepsze niż średnie europejskie – 7% europejskich kierowców ma mniej niż 25 lat, a średnia wieku kierowców komercyjnych w Europie wynosi 45 lat, wiele pozostaje jeszcze do zrobienia, jeśli chodzi o przybliżenie tego zawodu młodzieży.

 

Przeczytaj też:
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Nowe doskonalsze fotoradary na polskich drogach - sprawdź ich lokalizacje Nowatorska jakość sprzętu, wyłapująca serię pojazdów jednocześnie, ma być skutecznym straszkiem na kierowców.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.
Wóz pożarniczy Rosenbauer na podwoziu Scania pracuje dla Grupy Azoty S.A. Samochód ten jest drugim wspólnym projektem firmy Rosenbauer Polska i Grupy Azoty S.A.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.