Pakiet mobilności pozbawi pracy 35 tys. litewskich kierowców ciężarówek
Pakiet mobilności wyeliminuje dumping socjalny.
Według obliczeń Litewskiego Stowarzyszenia Przewoźników Linava, w momencie wejścia w życie pakietu mobilności, litewski sektor transportu poniesie ogromne straty.
Kraje Zachodniej Europy pozbywają się konkurencji
Według Linavy prawie 35 tysięcy ludzi związanych z transportem pozostanie bez pracy. Nowe zasady dotyczące warunków pracy kierowców negatywnie wpłyną na działalność transportową i logistyczną w krajach bałtyckich i Europie Wschodniej.
Ogłoszona reforma wywołała mieszane reakcje kilku krajów UE, w szczególności zawartą w niej zasadę, że kierowcy ciężarówek muszą wracać do swoich domów co osiem tygodni. Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Bułgaria, Węgry, Cypr i Malta sprzeciwiły się takiemu sformułowaniu.
Jak uważa Linava, przy pomocy nowych przepisów, zachodni konkurenci pozbędą się z rynku kierowców z Europy Wschodniej, pozbawiając ich obecnej przewagi cenowej.
Z drugiej jednak strony przedstawiciele krajów Europy Zachodniej są przekonani, że tylko dzięki nowym przepisom można wyeliminować dumping socjalny i chronić prawa pracowników z Europy Środkowej i Wschodniej.