Rynek pojazdów użytkowych w Europie. Którym rynkiem jest Polska?
Nowe samochody użytkowe.
W styczniu rynek samochodów użytkowych w EU spadł o 11,5% w stosunku do stycznia ubiegłego roku. Spadek utrzymywał się we wszystkich segmentach pojazdów użytkowych z wyłączeniem autobusów. Spowolnienie sprzedaży samochodów dostawczych, które stanowią 80% popytu na pojazdy użytkowe w UE, miało decydujący wpływ na ogólny rezultat. Wszystkie cztery główne rynki EU odnotowały spadek w styczniu br., największy w Hiszpanii (- 19,3%) i kolejno we Francji (- 9,1%), Niemczech (- 7,6%) i Włoszech (-2,9%).
Nowe samochody dostawcze (dostawcze) do 3.5 t
W pierwszym miesiącu 2020 r. ponownie spadła liczba rejestracji lekkich samochodów dostawczych w całej UE o 10,2%, po wzroście w grudniu ub.r. Wszystkie główne rynki UE przyczyniły się do tego spadku: Hiszpania (-20,2%), Francja (-9,2%), Niemcy (-3%) i Włochy (-2,4%).
Nowe samochody ciężarowe (ciężkie samochody ciężarowe) od 16 t (bez autobusów)
W styczniu 2020 r. segment ciężkich ciężarówek kontynuował trend spadkowy utrzymujący się od sierpnia ub.r. kiedy wprowadzono nowe przepisy dotyczące inteligentnych tachografów. W rezultacie rynek spadł o 21,7% w pierwszym miesiącu roku. Wszystkie kluczowe rynki odnotowały dwucyfrowe spadki. Najbardziej straciły: Niemcy (-26,0%), Hiszpania (-15,9%) i Francja (-14,2%).
Nowe samochody ciężarowe powyżej 3,5 t
W pierwszym miesiącu roku nowe rejestracje samochodów ciężarowych w UE spadły o 19,2%, To siódmy z kolei miesiąc spadku. Głównym powodem spadku było spowolnienia w ciężkich ciężarówkach, które stanowią większość zapotrzebowania na samochody ciężarowe. Wszystkie główne rynki miały negatywny trend spadkowy: Niemcy (-20,5%), Hiszpania (-14,9%), Francja (-12,4%), Włochy (-9,3%)
Nowe autobusy i autokary powyżej 3,5 t.
W styczniu 2020 r. Rejestracje autobusów i autokarów były o 4,9% wyższe niż w tym samym miesiącu rok temu. Jednak cztery duże rynki odnotowały różne rezultaty: Francja i Włochy odnotowały solidne wzrosty r/r (odpowiednio o 27,3% i 17,0%) podczas gdy w Hiszpanii (-3,4%) popyt na nowe autobusy spadł w styczniu tego roku a w Niemczech utrzymywał się na prawie niezmienionym poziomie (+0,5%).