Pozkrone

Naczepowi liderzy bez zmian, choć z dużymi spadkami

W listopadzie 2019 r. rynek nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, skurczył się o 15,5% w porównaniu z analogicznym miesiącem ub.r.

 

Był to już szósty raz z rzędu, głęboki - dwucyfrowy spadek w tej grupie. Wcześniej, od stycznia do maja w br. obserwowaliśmy w niej wyhamowanie wzrostu. W ostatnim miesiącu rynek przyczep osiągnął 3780 szt. i był także niższy niż rok wcześniej, ale spadek jest tu umiarkowany (-4,4% r/r; -175 szt.).
W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t przybyło we wrześniu br. 1270 pojazdów. Rezultat z ostatniego miesiąca był niższy o 37,8% niż przed rokiem i niższy niż przed miesiącem o 28,9%.

Od początku roku zarejestrowano łącznie 77 273 przyczepy i naczepy wszystkich rodzajów, co oznacza wynik niższy niż rok wcześniej o 925 szt.(-1,2%). Rejestracje przyczep zwiększyły się w skali roku o 2,8% a naczep zmniejszyły o 11,2%. Grupa ciężarowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t osiągnęła w tym czasie 22 068 szt., co oznacza spadek o 10,8% w skali roku, który pogłębia się od lipca br. Po październiku br. wynosił -8,4%.

Nowe naczepy i przyczepy ciężarowe

W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t ostatni październikowy rezultat 1270 szt., był niższy od osiągniętego w analogicznym miesiącu ub.r. o 37,8% (-772 szt.). Po pięciu miesiącach wzrostów liczonych rok do roku, rynek już w czerwcu gwałtownie wyhamował (o ponad jedną piątą) a w lipcu, sierpniu, wrześniu i październiku nadal kurczył się w wymiarze dwucyfrowym (odpowiednio o 15,4% , 34,6%, 13,6% i 28,5%). Zgodnie z sezonową fluktuacją był też niższy niż miesiąc wcześniej (-28,9% m/m).
Zawsze dobrym prognostykiem na dalszy rozwój rynku przyczep i naczep pow. 3,5 t są wysokie rejestracje ciągników siodłowych, które sygnalizują rozwój rynku naczep. Jednak w listopadzie ich rejestracje nadal kurczą się (-27,8% r/r) i osiągnęły poziom 1226 szt. po nieprzerwanych, głębokich spadkach obserwowanych od lipca br.

W listopadzie 2019 roku w ogólnym rankingu marek całej grupy przyczep i naczep pow. 3,5 t na pierwszym miejscu tym razem była firma KRONE, która wydała 238 pojazdów (-42%). Ostatnio taka sytuacja miała miejsce rok wcześniej, w listopadzie i październiku 2018 r. Na drugim miejscu, był teraz WIELTON - niemal z identyczną liczbą 235 nowych pojazdów wprowadzonych do użytkowania (-27%). SCHMITZ CARGOBULL zakończył ostatni miesiąc z trzecią lokatą po wydaniu 191 pojazdów i przy 41% spadku. Za nim KOEGEL – dostarczył użytkownikom 87 pojazdy, o 55% mniej niż rok wcześniej. Piąte miejsce zajął KAESSBOHRER z liczbą 53 szt. i z 43% spadkiem.

Z rejestracją czasową w listopadzie br. pozostały w polskich rejestrach na koniec miesiąca 362 przyczepy i naczepy o DMC pow. 3,5t czyli mniej o 31 sztuki (-7,9%) niż rok wcześniej. Pojazdy te mogły być przeznaczone dla zagranicznych odbiorców lub zasilić jeszcze grupę stałych rejestracji. Wśród nich na czele był WIELTON - 213 szt., BODEX - 61 szt. następnie ZASŁAW– 23 szt.

Od początku 2019 r w grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t. zarejestrowano 22 068 szt.; o 10,8% mniej niż w analogicznym okresie ub.r. Tylko przyczep przybyło 2 323 szt. (-8,3%) a naczep 19 745
(-11,1%).

W rankingu marek w grupie przyczep i naczep pow. 3,5 t na pierwszym miejscu po listopadzie niezmiennie jest SCHMITZ CARGOBULL, który wydał 4997 szt., o 7,4% pojazdów mniej niż w analogicznym okresie ub.r. Na drugim miejscu bez zmiany jest KRONE po rejestracji 3877 szt. (-12%). Na trzeciej pozycji również niezagrożony - WIELTON z 18% spadkiem. Wydał od początku br. 3081 szt. Za nimi – KOEGEL, dostarczył klientom 1664 pojazdy (-16%). Na piątym miejscu bez zmiany KAESSBOHRER choć ze znacznie skromniejszym wynikiem, bo 954 szt. i spadkiem (-10%). W pierwszej dziesiątce najsilniejszych marek wzrost odczuły tylko dwie: szósty WECON (+8%), który awansował o dwie pozycje w skali roku i dziewiąty KEMPF (+4%).

W ogólnym rankingu według podrodzaju, największą grupę stanowiły, platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe - zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przybyło ich razem 12 096 szt.; o 2236 szt. (-16%) mniej niż rok wcześniej. Ich udział wyniósł 55% wobec 58% rok wcześniej. Najwięcej zarejestrowała w tej grupie firma KRONE (Pozkrone) - 3028 szt., za nim SCHMITZ CARGOBULL (EWT Truck & Trailer Polska) - 2609 szt.) i WIELTON (2111 szt.) a za nimi KOEGEL (1512 szt.). Liderzy w tej grupie odczuli spadki odpowiednio o 16%, 12%, 17% i 18%.

Na drugim miejscu również bez zmiany są naczepy wywrotki, których przybyło 3234 (-19,5%). Zajęły 15% rynku wobec 16% rok wcześniej. Pierwsze miejsca zajmują tu: WIELTON (530 szt.; -30%), SCHMITZ CARGOBULL (509 szt.; -27%) i BODEX (440 szt.; -17% ). Blisko ale poza podium został KEMPF (407 szt.; +4%) - pierwsza marka, której rejestracje wywrotek zwiększyły się. Na trzecim miejscu w rankingu wg podrodzaju zabudowy - przypadło furgonom osiągnęły 14% rynku (3197 szt.; +6%). Wyróżniono wśród nich 2207 chłodnie (-3%) i 802 (+21%) furgony uniwersalne oraz 171 izotermy (+88%). W całej grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t poza innymi zarejestrowano od początku br. także 591szt. cystern (+0,2%), 384 szt.

W grupie tylko naczep o DMC pow. 3,5 t (19 745 szt.; -11%; 89% udz. w rynku PiN pow. 3,5t) zarejestrowano od początku br.: 10 906 platform/zabudów skrzyniowych (-14%); 3209 wywrotek (-20%) i 3138 furgonów (+6%), na które złożyły się: 2118 chłodnie, 138 izotermy i 796 furgonów uniwersalnych.
W grupie przyczep (2323 szt.; -8,3%) oprócz zabudów skrzyniowych (1190 szt.; -25%), które miały tu 51% udział wobec 64% w analogicznym czasie przed rokiem, popularne były też nadwozia wymienne (310 szt. 13% udz. wobec 7% udziału rok wcześniej; +67%) i przyczepy kłonicowe (182 szt. 8% udz.;+38%)

W rankingu marek tylko wśród naczep pow. 3,5 t po listopadzie 2019 roku pierwsze miejsce zajął SCHMITZ CARGOBULL (4989 szt.), drugie KRONE (3837 szt.) i trzecie WIELTON (2754 szt.).
Wśród przyczep ciężarowych pow. 3,5 t, których w ciągu jedenastu miesięcy br. odnotowano 2323 szt., o 210 sztuk (-8,3%) mniej niż przed rokiem, na pierwszym miejscu jest WECON (596 szt.) z dużą przewagą nad drugim WIELTONEM (327 szt.). Trzeci ale bardzo blisko jest GNIOTPOL (310 szt.).

Przeczytaj też:
Wielton z unikalną ofertą finansowania Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przewoźników, spółka Wielton oferuje możliwość nabycia nowych pojazdów w leasingu, w oparciu o atrakcyjne warunki finansowania udzielone przez PKO Leasing.
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.
Producent naczep ostrożnie o inwestycjach w 2024 roku Grupa Krone może uznać rok 2023 za udany, jednak szefowie firmy są pełni obaw.
Firma Schmitz Cargobull nagrodził Partnerów serwisowych roku 2023 W tym roku nagroda Service Partners of the Year 2023 zostanie wręczona w 33 krajach.
Grupa Wielton gra z WOŚP i zaprasza do licytacji Tradycyjnie Grupa wspiera zbiórkę Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, której tegorocznym mottem jest „Tu wszystko gra OK!”.
Telematyka Schmitz Cargobull we wszystkich naczepach TIP Grupa TIP, jeden z wiodących dostawców wynajmu, leasingu i serwisu naczep w Europie, oraz Schmitz Cargobull, największy europejski producent naczep, podpisały umowę, aby wyposażyć 2500 naczep w systemy telematyczne. Modernizacje sprzętu TrailerConnect® obejmują pojazdy wszystkich typów przyczep i producentów.
Finał Profesjonalni Kierowcy odbył się w Wieluniu Podwozie typu tandem Volvo FH z zabudową oraz naczepą Wielton stanęły w Wieluniu podczas VIII edycji akcji Profesjonalni Kierowcy. A to wszystko po to, aby dostarczyć porządną dawkę wiedzy kierowcom z kategorią C+E, którzy nie są obecnie aktywni zawodowo.
Wielton inwestuje w kolejny zakład produkcji naczep W celu usprawnienia procesu produkcyjnego oraz poprawy wydajności Wielton zbudował kolejny zakład w Wieluniu.
Wielton na tegorocznych targach TransLogistica Firma Wielton po raz pierwszy zaprezentuje się na targach TransLogistica Poland w Warszawie.