Policja na motocyklach kontroluje 48 ciężarówek
Kontrola wykazuje liczne niedociągnięcia i naruszenia, w przypadku dwóch kierowców ciężarówek podróż jest niemożliwa.
Polski ciągnik, litewska naczepa, białoruski kierowca ładujący ładunek w Belgii miejsce docelowe w Danii - taka konfiguracja transportu drogowego wpada w ręce bremeńskiej policji. Ciężarówka załadowała 16 ton, z których siedem i pół to gazy niebezpieczne dla środowiska. - Ładunek jest słabo zabezpieczony - mówi Matthias Clemens, policjant. Dwóch specjalistów w zakresie kontroli towarów niebezpiecznych kontrolują ciężarówkę. Sprawdzają hamulce pojazdu - z przodu, po prawej, jest pęknięcie przez całą tarczę hamulcową..
Kontrole ciężarówek w Bremie
Kierowca ciężarówki nie mówi po niemiecku ani angielsku, urzędnicy komunikują się z nim przy pomocy gestów. Jednak słowo "problem" ma charakter międzynarodowy. Skrót ADR także. Oznacza on Europejską Konwencję, która reguluje transport drogowy towarów niebezpiecznych. Pojazdy podróżujące po UE muszą być zgodne z przepisami ADR. Począwszy od znaków ostrzegawczych na ciężarówce, które muszą określać klasę towarów niebezpiecznych ładunku, o gaśnicach i lampkach ostrzegawczych, aż do respiratora, który jest wymagany w przypadku przewozu niektórych towarów.
Brakuje dokumentów przewozowych
Dokumenty transportowe informują o ośmiu beczkach chemikaliów, których nie można było znaleźć. Na chemikalia znajdujące się na naczepie nie ma dokumentów.
W końcu kierowca znalazł dodatkowe pasy, aby mógł odpowiednio zabezpieczyć swój ładunek. Na kierowcę lub przedsiębiorcę, dla którego jeździ, czeka około 850 euro kar i opłat. Ponieważ pochodzi z zagranicy, kierowca musi zapłacić pieniądze na miejscu jako zabezpieczenie. Nie ma problemu, ma tę sumę w gotówce.
O samych kontrolach
Ruch ciężarowy w Bremie jest regularnie monitorowany, czasem nawet co tydzień. Większe kontrole międzylandowe takie jak ta, z około 50 ciężarówkami, odbywają się tylko dwa razy w roku. Przy tej okazji ciężarówki są sprawdzane od zera. Kontrola towarów niebezpiecznych i odpadów, dokumenty, stan techniczny pojazdów, przestrzeganie okresów odpoczynku. W użyciu jest nie tylko policja, ale także agencja ds. odpadów, służby celne, weterynaryjne, sanitarne.
Preselekcja samochodów ciężarowych znajduje się w pobliżu węzła autostrad Hemelingen w rejonie Europaallee / Bergener Straße. Następnie policja kieruje ciężarówki bezpośrednio z autostrady A1 na parking.
Łącznie 48 ciężarówek zostały sprawdzone podczas inspekcji, wiele z nich wykazało kilka rodzajów naruszeń i niedociągnięć. W obszarze transportu towarów niebezpiecznych zakwestionowano dziesięć pojazdów na 17 kontroli. Wystąpiły dwie poważne wady techniczne - wadliwy hamulec, niedostatecznie zabezpieczony ładunek, przeładowanie - które spowodowały, że dalsza podróż była zabroniona. W siedmiu z 22 transportów były niezgłoszone odpady, ale było to tylko wykroczenie administracyjne. W dziesięciu kontrolach kierowcy nie przestrzegali wymaganych okresów odpoczynku lub nie mieli odpowiednich dokumentów.
fot. Weser-kurier.de