Producent autobusów Solaris, wyposaża swoje pojazdy w zaawansowane systemy wspomagające pracę kierowcy

Nowoczesne systemy bezpieczenstwa montowane w autobusach Solaris

CMS-system inteligentnego wspomagania hamowania. 

 

W ostatnim czasie w autobusach z rodziny Urbino został zamontowany system inteligentnego wspomagania hamowania CMS (Collision Mitigation System).

Większą widoczność zapewnia system MirrorEye

Solaris zaprezentował to rozwiązanie w Urbino 18 electric, na targach Busworld 2019.

W sytuacji, gdy radar zamontowany na autobusie wykrywa zagrożenie ewentualnego zderzenia czołowego, system rozpoczyna hamowanie, zmniejszając prędkość pojazdu i niwelując skutki ewentualnej kolizji. Ogromnie znaczenie ma w tym przypadku właściwa kalibracja i konfiguracja: w autobusach miejskich – w przeciwieństwie do autokarów – nie ma przecież pasów bezpieczeństwa, a większość osób podróżuje na stojąco. Zatem siła hamowania ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pasażerów.

Kolejny ważny system montowany w autobusach Solaris to MobilEye Shield+. Umieszczone na zewnątrz pojazdu kamery wykrywają pieszych oraz rowerzystów, znajdujących się w martwym polu pojazdu. W takim wypadku system ostrzega kierowcę akustycznie oraz poprzez sygnalizację świetlną. Ponadto urządzenie w taki sam sposób informuje kierowcę o każdym pieszym oraz rowerzyście w odległości do 80 cm od autobusu. MobilEye Shield+ reaguje również w przypadku opuszczenia pasa ruchu bez stosownej wcześniejszej sygnalizacji czy też braku zachowania odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu. System sygnalizuje także ryzyko kolizji, rozpoznaje ograniczenia prędkości i informuje o nich kierowcę na wyświetlaczu.

Większą widoczność kierowcy zapewnią kamery zamiast lusterek bocznych, przekazujące obraz na ekrany wewnątrz pojazdu. Nowatorska konstrukcja urządzenia MirrorEye posiada szereg zalet. Kierowca autobusu wyposażonego w kamery zamiast lusterek nie musi już każdorazowo ich regulować, ponieważ ekrany i kamery zawsze pokazują optymalny zakres bez względu na wzrost kierowcy. Ponadto rozwiązanie to zmniejsza szerokość pojazdu, co ma ogromne znacznie na węższych i ciasnych miejskich ulicach. Znacznie obniża się również ryzyko kolizji czy też zahaczenia lusterkiem o elementy infrastruktury drogowej. Podgrzewane kamery nie zamarzają, nie parują i za sprawą swoich mniejszych rozmiarów są ułatwieniem przy codziennym myciu i czyszczeniu autobusu. Co więcej, na ekranach wyświetlane mogą być także progi odległości poszczególnych części autobusu, np. jego tyłu, określonych drzwi lub osi. Pozioma linia wyświetlająca się na ekranie pozwala kierowcy na łatwiejsze, a przede wszystkim bezpieczniejsze manewrowanie i parkowanie.

W transporcie publicznym korzyści z systemów wspierających pracę kierowcy odnoszą nie tylko prowadzący pojazdy i pasażerowie, ale wszyscy mieszkańcy miast i uczestnicy ruchu drogowego. Właśnie dlatego funkcje asystenckie i rozwiązania z obszaru ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) stają się powszechne w miejskich autobusach, w tym także w ofercie firmy Solaris. Ustawodawstwo unijne wiele z tego typu systemów wprowadziło na listę obowiązkowego wyposażenia nowych autobusów już od roku 2022.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL