Dwudziestoprocentowe spadki w rejestracjach nowych ciężarówek

Samochody ciężarowe Renault Trucks D

W październiku br. zarejestrowano 2849 pojazdów użytkowych powyżej 3,5 t. to mniej o 22,5% niż rok wcześniej.

 

To już czwarty miesiąc ze spadkiem wśród samochodów ciężarowych, jak i wśród autobusów. Cały rynek od początku roku pogłębił spadek skumulowanych rezultatów, który po wrześniu był śladowy (-0,3%), a teraz wyniósł -3,2%. Wprowadzenie od połowy czerwca br. tachografów cyfrowych, spowodowało - po wyprzedzająco wyższych rejestracjach w maju i czerwcu br. przyhamowanie na rynku pojazdów użytkowych. Jednak wyraźnie zaznacza się również obniżenie koniunktury na rynku w tym segmencie.

Październik to tradycyjnie jeden z lepszych miesięcy na rynku pojazdów użytkowych, jednak tym razem ich spadek r/r (-826 szt.) to częściowo efekt wysokiej bazy z poprzedniego roku, kiedy zarejestrowano rekordową liczbę 3675 pojazdów. Wyniki ostatniego miesiąca są wyższe niż z września br. (+16,7%; + 408 szt.), podobnie jak to miało miejsce rok wcześniej kiedy rynek wzrósł o 16% m/m.

We wszystkich segmentach odnotowano wysokie spadki. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 22,7% r/r, za sprawą przede wszystkim wolumenowych ciągników samochodowych (-30,8%), jak i podwozi ciężarowych (-5,4%). Jedynie niewiele ważące rejestracje samochodów specjalnych, wzrosły o 42%. Liczba nowych autobusów obniżyła się o 19,6% w porównaniu do października ub.r. a ich wydania wyniosły 225 szt. Wydania ciężarówek osiągnęły poziom 2264 szt.

Od początku roku przybyło 26 908 nowych pojazdów o DMC pow. 3,5 t. i jest to już mniej o 3,2% niż w tym samym czasie ub.r. To efekt spadku rejestracji zarówno w grupie samochodów ciężarowych o 2,9%, jak i w grupie autobusów o 6,5%.

Ciężarowe używane

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. sprowadzanych do Polski z zagranicy, w październiku 2019 r. przybyło 2857 szt. Jest to wynik niższy niż przed rokiem o 5,1% (-155 szt.) i wyższy niż we wrześniu br. o 14,4% (+359 szt.). Utrzymujący się do maja stosunkowo wysoki poziom napływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych, który jednak średnio nie przekraczał średniomiesięcznego poziomu z 2018 r. (2,7 tys. szt.), w czerwcu przyhamował do 2,2 tys. szt. Wynik z czerwca był najniższym rezultatem dla analogicznego miesiąca od 2012, kiedy sprowadzono jeszcze mniej (1,9 tys. szt.). W lipcu br. przekroczył średnią dla analogicznego miesiąca z ostatnich 10. lat, o 200 szt. W ostatnim miesiącu pozostał na niższym poziomie niż rok wcześniej ale wyższym niż średnioroczna z 2018 r. W całej grupie wyróżniliśmy 2 589 samochodów ciężarowych (-6,7% r/r; +17,8% m/m) i 268 autobusów (+12,6% r/r; -10,7% m/m).
Od początku roku przyjechało do Polski 26 880 pojazdów. W tym 24 158 (-1,9%) samochodów ciężarowych i 2722 autobusy (+1,6%). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było o 28 szt. mniej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Nowe samochody ciężarowe

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t. w październiku 2019 r. zarejestrowano 2624 szt. Wysoki, dwucyfrowy spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca sprzed roku (-22,7% r/r; -771 szt.), był spowodowany przede wszystkim spadkiem w grupie ciągników samochodowych (1774 szt.; -30,8% r/r) oraz nieco wyższymi rejestracjami wśród podwozi 850 szt. (+2,2%), na które złożyły się kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych 664 szt.; -5,4 % r/r i samochodów specjalnych 186 szt.; +42%). We wszystkich grupach składowych odnotowaliśmy wzrosty w porównaniu z wynikami z września br. (w zagregowanej grupie +15,2% m/m; +347 szt.).

Rezultat skumulowanych rejestracji od początku roku (24 712 ) jest niższy niż rok wcześniej (-2,9% w skali roku). Sytuacja w rejestracjach samochodów ciężarowych do czerwca br. dodatkowo była podbudowana przez wprowadzenie nowych wymagań dla tachografów od 15 czerwca br., co jednocześnie w następnych miesiącach przyhamowało rozwój. Zaplanowane do wejścia w życie od września br. standardy WLTP m.in. dla kategorii N2 czy nowe wzory COC (świadectw homologacji) jak i wprowadzenie od września br. normy Euro VI D nie zahamowały spadku widocznego od lipca w rejestracjach. Rozwojowi rynku samochodów ciężarowych w br. sprzyjała ogólnie dobra koniunktura w gospodarce ale coraz częściej mówi się o spowolnieniu, co zaczyna zaznaczać się w wynikach nowych rejestracji. Zobaczymy jak sytuacja będzie rozwijać się w następnych miesiącach. Badania GUS ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa wykazały, po raz pierwszy od stycznia 2015 r., nieznacznie negatywny poziom (-1,0) wskaźnika koniunktury, przy czym w październiku ub.r. był na poziomie 11,8 pkt. Rozwój polskiego transportu m.in. pośrednio decyduje o kształcie rynku pojazdów ciężarowych w Polsce. Transportowcy mogą spodziewać się ciągle trudnych do przewidzenia przeszkód w ich działalności związanych z Brexitem, który został nieco odsunięty ale ciągle nie jest zdefiniowany czy z tzw. Pakietem Mobilności PE.

Więcej podwozi ciężarowych

Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), zwiększyły się i wyniosły w październiku br. 850 szt. (+2,0% r/r; +44,6% m/m) wobec 833 przed rokiem i 588 miesiąc wcześniej. Przy czym wzrost wykazały tylko podwozia pod samochodami specjalnymi.

- Pierwsze miejsce w całej grupie zajął MAN (208 szt.);
- Na drugim było IVECO 188 szt.;
- Trzecie miejsce przypadło marce MERCEDES-BENZ z wynikiem 141 szt;
- Czwarte miejsce SCANIA zyskała 84 szt.;
- Piąte miejsce VOLVO 76 szt.;
- DAF 68 szt. 
Wzrost odnotowały: MAN (+14,3%) IVECO (+33,3%) i SCANIA (+2,4%), natomiast spadki – DAF (-39,3%), VOLVO (-10,6%) i MERCEDES-BENZ (-5,4%).

Ciągniki siodłowe

W grupie ciągników samochodowych w październiku 2019 r. najwięcej ciągników zarejestrował
- DAF, który wydał 441 szt. (-29% r/r i +3% m/m).
- Na drugim miejscu był MERCEDES-BENZ z liczbą 334 szt.
(-20% r/r i +13% m/m);
- Na trzecim SCANIA (317 szt.; -35% r/r i +23% m/m);
- Na czwartym, ostatni miesiąc zamknął MAN (289 szt.; -33% r/r:-11% m/m);
- Pierwszą piątkę zamknęło VOLVO (270 szt.; -33% r/r; +11% m/m).

W ogólnym rankingu marek w październiku 2019r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t najwięcej pojazdów wydał DAF 509 szt. (-30%) uzyskując 19% tej części rynku – mniej o 2,1 pkt. proc. niż przed rokiem. Drugi był MAN 497 szt. (-19%). Jego udział wyniósł niemal 19% i był wyższy niż w ub.r. (+0,8 pkt. proc). Za nim MERCEDES-BENZ po rejestracji 476 szt. (-19%) i czwarta SCANIA które wydała 401 szt. (-29% r/r; 15% udz.). Pierwszą piątkę zamknęło VOLVO (346 szt.; -29%).

Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 92% rynku), zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 74% rynku czyli tyle samo co rok wcześniej.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL