Hamulce w ciężarówce zawiodły – co robić i jak uniknąć wypadku

Zatrzymanie ciężarówki, zwłaszcza podczas zjazdu, nie jest łatwym zadaniem

Metody na zatrzymanie ciężarówki w przypadku awarii hamulców. 

 

Pneumatyczny układ hamulcowy w samochodach ciężarowych może kiedyś zawieść, co wtedy zrobić?

Świadome zderzenie z przeszkodą

Czynnikiem roboczym w układzie pneumatycznym jest sprężone powietrze. Ten system uważa się za bezpieczny i w zasadzie niezawodny. A co zrobić, jeśli hamulce w ciężarówce zawiodą?
Jeśli zorientujemy się, w czasie jazdy, że nasze hamulce nie pracują prawidłowo najważniejszym jest aby nie panikować. Przede wszystkim w takich momentach, aby uniknąć wypadku i poważnych konsekwencji należy rozsądnie myśleć.

Możemy wypróbować kilka sposobów zatrzymania pojazdu i uniknięcia niepotrzebnych strat materialnych, a co najważniejsze nie doprowadzić do ofiar. Warto spróbować nacisnąć pedał hamulca i przez chwilę nie puszczać. W większości modeli nowoczesnych samochodów ciężarowych zainstalowany jest dwuobwodowy układ hamulcowy i może się okazać, że tylko jeden obwód jest niesprawny, a ciężarówka zahamuje po prostu wolniej. Jeśli ta metoda nie pomogła, najpierw całkowicie zwolnijmy pedał, a następnie wciśnijmy go maksymalnie około 7 razy. Jeśli ciśnienie w układzie spadnie, wielokrotne wciskanie pedału hamulca, pomoże go znormalizować, a pojazd zacznie zwalniać.

Jeśli te zabiegi z hamulcem zasadniczym nie pomogły spróbujmy zahamować hamulcem ręcznym. Tu należy działać bardzo ostrożnie, aby samochód ciężarowy nie wpadł w poślizg. Jeśli opcja z hamulcem ręcznym nie zadziałała, przystąpmy do radykalnego hamowania z silnikiem. W tym celu należy zmienić biegi w dół.

Inną metodą na wytracenie prędkości i zatrzymanie ciężarówki jest stworzenie dużego tarcia lub celowe zderzenie z przeszkodą. Najpierw o ile jest to możliwe spróbujmy zahamować pojazd poprzez tarcie boków kół o krawężniki drogowe. Jeśli nie ma takiej możliwości przyklejmy ciężarówkę do barierek znajdujących się przy drodze. Jeśli i te metody zawiodą spróbujmy wjechać w krzaki lub młode drzewa. Będzie to znacznie lepsze niż taranowanie nadjeżdżających samochodów. Nasza ciężarówka oczywiście ucierpi, ale przynajmniej nie będzie ofiar w ludziach. Niestety, w przypadku awaryjnego hamowania, często się zdarza, że kierowca nie jest w stanie opanować samochodu i pojazd się przewraca. Wynika to z wysoko umieszczonego środka ciężkości i braku stateczności przy gwałtownych zmianach kierunku ruchu ciężarówki.  

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL