Odpoczynek w kabinie ciężarówki - jak to było kiedyś
Berliet posiadał śpiwór umieszczony nad siedzeniem kierowcy.
W dzisiejszych czasach łóżko w kabinie samochodu ciężarowego jest standardem.
Po raz pierwszy łóżko w kabinie kierowcy zainstalowano w 1917 roku
Ale nie zawsze tak było. Poznajmy historię wprowadzania miejsc odpoczynku w kabinach ciężarówek. Po raz pierwszy łóżko zainstalowane zostało w ciężarówce Packard, w 1917 roku. Brała ona udział w rajdzie Good Year o długości 2500 km.
W latach dwudziestych ubiegłego wieku producenci ciężarówek umieszczali pokój nad kabiną kierowcy. Przedział miał dwa małe okna i leżak. W ciężarówkach z lat 30 i 40 najczęściej stosowano konstrukcję śpiwora umieszczonego za siedzeniem kierowcy. Ten projekt był używany przez globalnych producentów ciężarówek. W niektórych krajach europejskich producenci stosowali inne rozwiązania. Na przykład francuski Berliet z lat 1933-35 miał śpiwór umieszczony nad siedzeniem kierowcy. W niektórych modelach ciężarówek miejsce do odpoczynku znajdowało się w naczepie lub w specjalnym schowku z tyłu kabiny. Innowacyjnym rozwiązaniem był samochód ciężarowy TATRA-111 z 1942 roku. Posiadał on uchylną półkę na tylnej ścianie kabiny, która stanowiła łóżko dla kierowcy ciężarówki.
W latach 40 i 50 amerykańskie firmy rozpoczęły masową produkcję ciężarówek z kabiną sypialną zamontowaną z tyłu kabiny kierowcy lub na przedniej ścianie naczepy. W 1951 roku w Ameryce zbudowano ciężarówkę Corbitt D 800 z wysoką kabiną i łóżkiem umieszczonym pod maską nad silnikiem. Natomiast w następnej erze inżynierii samochodów ciężarowych wszystkie firmy produkowały już samochody ze zintegrowanym łóżkiem w kabinie.