We wrześniu wydano pierwsze Fordy F-Max

Nowy MAN 510 KM

We wrześniu br. zarejestrowano 2441 pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, to mniej o 22,9% niż rok wcześniej.

 

To już trzeci miesiąc ze spadkiem sprzedaży nowych samochodów ciężarowych i autobusów. Po wakacyjnych miesiącach rynek pojazdów użytkowych zgodnie z sezonowością na ogół wzrasta. W tym roku rejestracje we wrześniu również były wyższe niż w sierpniu br. (o 59,3%;+909 szt.). Poziom ich okazał się jednak znacznie niższy niż wypracowany nie tylko w rekordowo wysokim wrześniu ub.r. ale w grupie samochodów również w trzech poprzednich latach i cofnął się do 2015 r. kiedy w analogicznym miesiącu wydano zbliżoną ilość 2,3 tys. szt. tych pojazdów.
We wszystkich segmentach odnotowano wysokie spadki. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 21,8% r/r, za sprawą zarówno podwozi ciężarowych (-21%), jak i ciągników samochodowych (-25,5%). Jedynie niewiele ważące rejestracje samochodów specjalnych, wzrosły o 54,3%. Liczba nowych autobusów obniżyła się o 35,9% w porównaniu do września ub.r. a ich wydania wyniosły 164 szt. Wydania ciężarówek osiągnęły poziom 2 277szt.

Od początku roku przybyło 24 053 nowe pojazdy o DMC pow. 3,5 t i jest to mniej o 0,3% niż w tym samym czasie ub.r. Ten nieznaczny spadek to efekt utrzymujących się na tym samym poziomie +0,1% rejestracji w grupie samochodów ciężarowych i spadku o 4,7% w grupie autobusów.

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t we wrześniu 2019r. zarejestrowano 2 277 szt. Wysoki, dwucyfrowy spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca sprzed roku (-21,8 % r/r; -908 szt.), był spowodowany przede wszystkim spadkiem w grupie ciągników samochodowych (1698 szt.; -25,5% r/r) oraz niższymi rejestracjami wśród podwozi 588 szt. (-8,7%), na które złożyły się kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych 426 szt.; -21 % r/r i samochodów specjalnych 162 szt.; +54,3%). We wszystkich grupach składowych odnotowaliśmy wzrosty w porównaniu z wynikami z sierpnia br.

Podwozia ciężarowe

Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), zmniejszyły się i wyniosły we wrześniu br. 588 szt. (-8,7% r/r; -19% m/m) wobec 644 przed rokiem i 494 miesiąc wcześniej.

- MAN (142 szt.);
- MERCEDES-BENZ 125 szt.;
- Volvo z wynikiem 87 szt.;
- DAF zyskał 70 szt.;
- IVECO 55 szt.;
- SCANIA 55 szt.

Ciągniki siodłowe

W grupie ciągników samochodowych we wrześniu 2019r. najwięcej ciągników zarejestrował DAF, który wydał 429 szt. (-19% r/r i +107% m/m). Na drugim miejscu był MAN z liczbą 323 szt. (-16% r/r i +69% m/m), a na trzecim MERCEDES-BENZ (295 szt.; -13% r/r i +69% m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zamknęła SCANIA (258 szt.; -42% r/r:+126% m/m). Pierwszą piątkę zamknęło VOLVO (144 szt.; -44% r/r; +139% m/m).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły we wrześniu 2019r. 2 073 szt. Było to mniej o 636 szt. niż rok wcześniej (-24%) i więcej o 892 szt. (+76%.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: DAF (489 szt.; -18% r/r), MAN (396 szt.; -18%) i MERCEDES-BENZ (364 szt.; -15%).

Samochody ciężarowe od początku roku

Od początku roku zarejestrowano 22 088 samochodów ciężarowych pow. 3,5 t i skumulowany wzrost wyniósł 0,1% w skali roku. W całej grupie znalazło się 16 304 ciągników i ich liczebność spada w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. o 213 szt. (-1,3%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 4063 rejestracje (-6%) a za nim SCANIA (3591; +20%). Dalej MAN (2639; -17%), i VOLVO (2561; +1%). Pierwszą piątkę zamknął po sierpniu MERCEDES-BENZ (2406; +16%).
W tym samym czasie przybyło 5784 kompletne lub skompletowane podwozia (+4,4%; +246 szt.). Wśród nich przoduje MAN (1364) za nim, na drugiej pozycji jest MERCEDES-BENZ (1008), który wyprzedza IVECO (876) i SCANIĘ (813) oraz DAFa (635).

Pierwsze dwie marki SCANIA i DAF osiągnęły po dziewięciu miesiącach br. kolejno 21% i 20% rynku. Trzeci MAN ma 18%. Kolejne dwie MERCEDES i VOLVO przekroczyły lub zbliżają się do 15%. Pierwsza piątka skupia po wrześniu br. 89% rynku wobec 88% przed rokiem.
Firmy rejestrujące na regon objęły 91% rynku, wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 77% rynku, taka sama część rynku co przed rokiem.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. po wrześniu br. w ogólnym rankingu – pierwszy jest DAF (4606szt.; 23% udz.) po spadku o 7% Na drugim miejscu po wzroście o 20% SCANIA (4404 szt.; 22% udz.) a trzeci jest MAN (3508szt.; -11% i 17% udz.), który przed rokiem o tej porze był drugi. Dalej bez zmiany VOLVO (3157 szt.; +1%;16% udz.). Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (3043 szt.; +10% i 15% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (1123), IVECO (260) a dalej FORD TRUCKS (9) za nim KAMAZ (7) i TATRA (5).

Ciężarowe używane

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, we wrześniu 2019 r. przybyło 2 498 szt. Jest to wynik niższy niż przed rokiem o 5,4% (-143 szt.) i wyższy niż w sierpniu br. o 6,2% (145 szt.). Utrzymujący się do maja stosunkowo wysoki poziom napływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych, który jednak średnio nie przekraczał średniomiesięcznego poziomu z 2018r. (2,7 tys. szt.), w czerwcu przyhamował do 2,2 tys. szt. Wynik z czerwca był najniższym rezultatem dla analogicznego miesiąca od 2012 kiedy sprowadzono jeszcze mniej ( 1,9 tys. szt.). W lipcu br. przekroczył średnią dla analogicznego miesiąca z ostatnich 10. lat, o 200 szt. W ostatnim miesiącu pozostał na niższym poziomie, chociaż zazwyczaj obserwujemy wzrost w drugim miesiącu wakacji. Teraz przyczyną spadku był mniejszy napływ ciężarówek. W całej grupie wyróżniliśmy 2 198 samochodów ciężarowych (-7,8% r/r; +14,7% m/m) i 300 autobusów (+7,1% r/r; -31,4% m/m).
Od początku roku wwieziono do Polski 24 023 (-1,1%) używane pojazdy użytkowe. W tym 21 569 (-1,3%) samochodów ciężarowych i 2454 autobusy (+0,5%). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było o 36 mniej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Nowe autobusy we wrześniu

Rynek autobusów osiągnął we wrześniu br. 164 rejestracje, mniej o 35,9% r/r. Początek br. od stycznia do marca, upłynął ze spadkami. W drugim kwartale obserwowaliśmy coraz wyższy wzrost. Od lipca (-35,8% r/r; -27,2% r/r) notujemy w grupie autobusów głębokie spadki. Przypomnijmy jednak, że ubiegłoroczne wyniki m.in. mocno rosły przed wyborami samorządowymi, do których przygotowywały się miasta odnawiając też tabor autobusowy. Natomiast podobnie, jak w innych segmentach rynku pojazdów użytkowych, nowe wymagania dla tachografów w nowo rejestrowanych pojazdach od 15 czerwca br. mogły znaleźć odzwierciedlenie w ostatnich wynikach również w segmencie autobusów.
W grupie autobusów najcięższych od 16t. wyróżniliśmy we wrześniu br. w analizach PZPM 94 szt. Jest to o 59 szt. mniej (-39%) niż rok wcześniej i mniej o 9 szt. niż przed miesiącem (-8,7%).

W ogólnym rankingu marek we wrześniu br. przewodził MERCEDES-BENZ (77 szt.) za nim SOLARIS (61 szt.) i MAN (12).

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL