Nowy Mercedes-Benz Actros - wszystko co chciałbyś wiedzieć...

Nowy Mercedes-Benz Actros test

W ubiegłym roku Nowy Actros zapoczątkował nową erę w dziedzinie transportu długodystansowego.

 

Ciężarówkę naszpikowano elektroniką, która znacznie wyprzedza konkurencję pod względem poziomu wyposażenia. Niektórzy od razu powiedzą, że współdziałanie ze sobą tak dużej ilości systemów może prowadzić do większej awaryjności pojazdu, ale taka jest przyszłość. Cyfryzacja dosięga również pojazdy i jeśli nie jest to tylko pozorna odmiana, to czemu nie skorzystać.

Przyszłość od której nie uciekniemy

Nadrzędny cel jest prosty ułatwić pracę kierowcy i poprawić bezpieczeństwo na drodze. Myśląc w ten sposób i uciekając od stereotypów starego szoferskiego myślenia: "panie a po co mi to..." powoli stajemy sie częścią nowych technologii, o których jeszcze kilka lat temu nikt głośno nie mówił.

Wsiadamy do wnętrza. Uwagę przyciąga od razu duży podłużny wyświetlacz na lewym słupku. Taki sam wyświetlacz jest na słupku z prawej strony. To nie jedyne zaskoczenie. Po przekręceniu kluczyka aktywują się kontrolki na płaskim wyświetlaczu. Teraz tradycyjną tablicę wskaźników zastąpił wyświetlacz cyfrowy, który pozwala dowolnie wybrać układ wskaźników. Podobny wyświetlacz mamy z prawej strony. Dotykowy panel służy do sterowania funkcjami w kabinie: ogrzewaniem, oświetleniem, radiem etc.

MirrorCam dlaczego warto?

Kamery zastępujące lusterka zewnętrzne były dotąd znane z reguły z pojazdów koncepcyjnych. Od teraz Mercedes-Benz Trucks w pełni korzysta z zalet tego rozwiązania technicznego. Kierowcę wspiera wiele funkcji pomocniczych. MirrorCam, oprócz doskonałej widoczności w deszczu i w nocy, system ma ciekawe rozwiązania, które docenią kierowcy podczas wykonywania manewrów. Na wyświetlaczu przerywana linia pokazuje gdzie znajduje się tył naczepy - niezwykle pomocne podczas cofania. Linie odległościowe, ułatwiające prawidłową ocenę ruchu za pojazdem. Możliwe jest też indywidualne ustawienie dodatkowej linii, np. dla oznaczenia końca naczepy, co jeszcze upraszcza manewrowanie z centymetrową dokładnością. Z kolei przy wyprzedzaniu nie musisz również czekać, aż kolega z innej ciężarówki mrugnie światłami. Wyświetlacz MirrorCam pokaże Ci, czy w obrysie naczepy nie ma przeszkody. Ramiona kamer składają się zarówno w kierunku jazdy, jak i w kierunku przeciwnym: taka konstrukcja pozwala uniknąć uszkodzenia kabiny w przypadku kolizji. O zmierzchu system przechodzi w tryb noktowizyjny. Kamery zamiast lusterek to mniejsze opory powietrza, ale także mniejsze ryzyko zahaczenia podczas jazdy np. wąskimi drogami.
Jeżeli Twój Actros jest wyposażony w asystenta martwego pola, w sytuacjach krytycznych wyświetlacz MirrorCam pokaże też ostrzeżenia o istniejącej przeszkodzie. A na parkingu? System MirrorCam jest niezwykle użyteczny w czasie wypoczynku i snu - można go włączyć na dwie minuty naciśnięciem przycisku przy drzwiach lub przy łóżku. Umożliwia to kierowcy skontrolowanie otoczenia pojazdu w dowolnej chwili. W przypadku próby kradzieży ładunku bądź paliwa albo aktu wandalizmu może on w ten sposób przeprowadzić szybką kontrolę wizualną i w razie potrzeby wszcząć alarm. System ten działa również przy zasłoniętej zasłonie i całkowitym wyłączeniu pojazdu.

Active Drive Assist

Trudno jest spamiętać nazwy poszczególnych systemów którymi dysponuje obecnie Nowy Actros. I nie jest to takie ważne. Kierowca znając swój samochód będzie intuicyjnie wykorzystywał funkcjonalność poszczególnych systemów, w zależności od potrzeby. Część z nich zapewne obniży również zużycie paliwa, ale w naszej ocenie większość to po prostu wygodniejsza jazda. Dużo się mówi o wygodnej leżance, a niewielu oczekuje, aby ich samochód prowadził się łatwo i bezpiecznie.
Mercedes-Benz Actros z Active Drive może niezależnie hamować i przyspieszać. W przeciwieństwie do systemów, które działają tylko przy określonej prędkości, Active Drive Assist umożliwia kierowcy wykorzystanie go we wszystkich zakresach prędkości. Ten system współpracuje z asystentem lini bocznych, który nie tylko ostrzega o najechaniu na pas przeciwległy lub pobocze lecz również może prowadzić Twój zestaw w tych liniach. Sprawdziliśmy, że gdy na drodze jest wymalowana jedna linia, tylko w osi jezdni, system "dorysowuje" sobie brakującą linię (pobocza) i prowadzi samochód w wyznaczonej trajektorii. Tu jednak ważna uwaga: użycie asystenta linii bocznych nie zwalnia kierowcy z trzymania rąk na kierownicy. Czujniki samochodu po wykryciu braku oporu na kierownicy od razu reagują, najpierw komunikatem, a po chwili rozłączają system. W naszej ocenie asystent linii bocznych doskonale sprawdza się przy słabej widoczności drogi i choć producent zaleca używać go na drogach szybkiego ruchu, działa on również na drogach krajowych. Asystent linii bocznych doskonale prowadzi zestaw na prostych odcinkach dróg. Nie radzimy próbować jego działania na zakrętach i lepiej wówczas korygować tor jazdy pojazdu.
Z Active Drive Assist współpracuje również asystent rozpoznawania znaków drogowych. To ciekawe rozwiązanie zastosowano po raz pierwszy w samochodzie ciężarowym i nikt z konkurencyjnych marek nie oferuje dziś takiego rozwiązania. Ocenę działania tego systemu można podzielić na dwie części: wygoda i bezpieczeństwo. Przy włączonym Active Drive Assist ciężarówka sama rozpozna ograniczenia prędkości i wyhamuje zestaw do zalecanej prędkości. Niestety (stety) działa bardzo precyzyjnie i jeśli w terenie zabudowanym jest 50 samochód nie pojedzie 59 km/h i analogicznie podobnie pojedzie na 70-tce. Działanie tego systemu było głównie powodem hejtu na radiu, gdy kolumna Nowych Actrosów przetaczała się niedawno po naszym kraju.
Uaktywniając asystenta rozpoznawania znaków otrzymujemy również informację o innych znakach drogowych, np. zakazie wyprzedzania.

Active Brake Assist 5

Nowością w Active Brake Assist 5. generacji jest współpraca systemów czujników radarowych i kamer. W ten sposób poprawiono między innymi reakcje systemu na pieszych w przedziale prędkości pojazdu do 50 km/h. System Active Brake Assist 5 reaguje teraz w granicach możliwości systemu pełnym hamowaniem na osoby przecinające tor jazdy, nadchodzące z przeciwka lub idące tym samym pasem ruchu. Dotyczy to także pieszych, którzy nieuważnie wejdą przed samochód i zszokowani tam się zatrzymają – w dobie smartfonów taka sytuacja zdarza się coraz częściej. Jeśli kierowca sam nie podejmie działania, system wyemituje najpierw ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe. Następnie uruchomi hamulce, osiągając opóźnienie do 3 m/s2, co odpowiada mniej więcej 50% maksymalnej mocy hamowania. Gdy kierowca w dalszym ciągu nie reaguje, system uruchamia pełne hamowanie – w razie potrzeby aż do zatrzymania pojazdu - a przy prędkości poniżej 50 km/h włącza światła awaryjne, aby ostrzec następnych uczestników ruchu drogowego. Po zatrzymaniu pojazdu zostaje automatycznie załączony elektroniczny hamulec postojowy.

Hamulec elektroniczny i dzienne światła led

Nowy elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Hold ułatwia obsługę pojazdu i jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo. Załącza się automatycznie po wyłączeniu silnika, a ponadto można go włączyć pociągnięciem dźwigni w kokpicie lub naciskając przycisk "P", umieszczony na hamulcu postojowym. Wyłączenie hamulca następuje po naciśnięciu pedału gazu lub po ponownym naciśnięciu przycisku "P". Zintegrowana funkcja Hold załącza się na postoju, na przykład podczas oczekiwania na czerwonym świetle ‒ wystarczy mocniej nacisnąć na pedał hamulca. Jej zwolnienie następuje po ponownym naciśnięciu pedału gazu. Zintegrowana funkcja wspomagania ruszania (Hill-Holder) czyni ten system cennym wsparciem dla kierowcy również podczas ruszania na wzniesieniu.

Ogromnym krokiem naprzód w dziedzinie bezpieczeństwa jest także nowy inteligentny system oświetlenia. Oprócz świateł do jazdy dziennej LED zawiera on funkcję automatycznego przełączania pomiędzy światłami drogowymi i mijania, funkcję automatycznego doświetlania skrętu oraz reflektory przeciwmgielne.

Interaktywny kokpit multimedialny

Z drogi wróćmy jeszcze na chwilę do wnętrza kabiny, aby bliżej przyjrzeć się nowemu kokpitowi multimedialnemu. Większość przełączników sprzętowych można obsługiwać na ekranie dotykowym. Szczególnie we współpracy z różnymi zabudowami i osprzętem daje to wysoki poziom elastyczności i ułatwia sterowanie. Komfort obsługi i pracy z kokpitem multimedialnym zwiększa dodatkowo wiele możliwości połączeń oraz podłączania urządzeń mobilnych. Oprócz dwóch złączy USB są wśród nich także zestaw głośnomówiący z podwójnym interfejsem Bluetooth, umożliwiający jednoczesne podłączenie dwóch telefonów komórkowych, a także funkcja integracji smartfona poprzez Apple CarPlayTM lub Android Auto. Kolejną zaletą nowego kokpitu multimedialnego jest możliwość zapisania nawet sześciu profili kierowców z klasyczną kartą kierowcy DTCO lub kartą Fleetboard.

Jako rozszerzenie kokpitu multimedialnego, Mercedes-Benz oferuje w nowym Actrosie jeszcze silniej skomunikowany sieciowo i wyposażony w jeszcze więcej funkcji interaktywny kokpit multimedialny. Jego 12-calowy wyświetlacz główny jest znacznie większy od wyświetlacza zwykłego kokpitu multimedialnego. Kierowca może wybierać pomiędzy dwoma stylistykami ekranu ‒ „classic” i „advanced”. Stylistyka „classic” jest tożsama ze sposobem wizualizacji w zwykłym kokpicie multimedialnym. Kierowca może ją wybrać manualnie. Stylistyka „advanced” umożliwia zindywidualizowany, zmienny sposób prezentacji treści w trzech grupach: pośrodku duży okrągły wskaźnik prędkościomierza z informacjami o jeździe, po lewej stronie informacje dotyczące pojazdu, np. o ciśnieniu powietrza w oponach, temperaturach roboczych, poziomach płynów w zbiornikach itd. Po prawej stronie widoczne są informacje dotyczące kierowcy, np. czasy kierowania pojazdem i odpoczynku, książka telefoniczna i elementy audio. Ponadto po aktywacji Active Drive Assist czy systemu automatycznego utrzymywania odległości następuje zmiana wskazań na grafikę systemów asystujących dostosowaną do trybu zautomatyzowanej jazdy, zapewniającą kierowcy wsparcie w optymalnym kontrolowaniu sytuacji w ruchu drogowym.

 

Michał Bąk

 

 

 

 

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL