Czy Schmitz Cargobull utrzyma pozycję lidera?

EWT Truck Trailer Polska

Od początku roku zarejestrowano łącznie 59 478 przyczep i naczep wszystkich rodzajów.

 

Przewaga nad analogicznym okresem ub.r. wynosi tylko 1,9%. Rejestracje przyczep zwiększyły się o 4,5% a naczep zmniejszyły o 4,7%. Grupa ciężarowych przyczep i naczep o DMC powyżej 3,5 t osiągnęła w tym czasie 17 145 szt., co oznacza spadek o 4,9% w skali roku.

W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t rejestracje w sierpniu br. zakończyły się rezultatem 1228 szt., który był niższy od osiągniętego w analogicznym miesiącu ub.r. o 34,6% (-649 szt.). Po pięciu miesiącach wzrostów liczonych rok do roku, rynek już w czerwcu gwałtownie wyhamował (o ponad jedną piątą) a w lipcu i sierpniu nadal kurczył się i to w wymiarze dwucyfrowym. Rezultat z ostatniego miesiąca był też niższy niż miesiąc wcześniej o -32,9%.

Dobrym prognostykiem na dalszy rozwój rynku przyczep i naczep pow. 3,5 t są wysokie rejestracje ciągników samochodowych, które sygnalizują rozwój rynku naczep. Jednak w drugiej połowie czerwca br. rejestracje ciągników (po wprowadzeniu cyfrowych tachografów) wyhamowały. Jeszcze w czerwcu br. ciągniki osiągnęły wynik 2,2 tys. szt. (2236 szt.;+15,9%) ale rezultat z lipca br. był już blisko połowę niższy 1,1 tys. (1146 szt.; -48,7% m/m i -19,9% r/r) a sierpień okazał się jeszcze niższy bowiem zarejestrowano 875 szt. (-23,6% m/m i 38,1% r/r). Obecną sytuację można traktować, jako swoiste wyrównanie przyspieszonych, wcześniejszych rejestracji. Dodatkowo zwyczajowo obserwowane jest wakacyjne obniżenie zarówno na rynku ciągników, jak i przyczep w tym naczep. Dopiero jesienią, która często przebiega w obu grupach z październikowym, drugim szczytem w rocznych rejestracjach, okaże się czy to czasowe przyhamowanie czy stała tendencja. Z jednej strony dobre wyniki w branży TSL mogą podciągać zainteresowanie środkami transportu ale ryzyka z jakimi zmagać się będą w tym roku przedsiębiorcy funkcjonujący na rynku transportowym, a zwłaszcza w transporcie międzynarodowym mogą oddziaływać zarówno na rynek ciągników samochodowych, jak i naczep ciężarowych w kierunku przeciwnym. Wśród nich m.in.: Brexit, płace minimalne w powiązaniu z pakietem mobilności uzgadnianym w PE, brak wykwalifikowanych kierowców a także rosnące koszty czy zatory płatnicze.

Naczepy w sierpniu - Schmitz Cargobull, Krone, Wielton

W sierpniu 2019 roku w ogólnym rankingu marek całej grupy przyczep i naczep pow. 3,5 t na pierwszym miejscu niezachwianie był Schmitz Cargobull, który wydał 296 pojazdów (-37%). Na drugim też bez zmiany, było Krone z liczbą 187 nowych pojazdów wprowadzonych do użytkowania (-32%). Trzeci stabilnie na liście, ostatni miesiąc zakończył Wielton, który wydał 155 pojazdów przy 51% spadku. Za nim Kaessbohrer – dostarczył użytkownikom 82 pojazdy, o 26% więcej niż rok wcześniej. Piąte miejsce zajął Koegel z liczbą 67 szt. i -37% spadkiem.

Osiem miesięcy później...

Od początku 2019 r. w grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t. zarejestrowano 17 145 szt.; o 4,9% mniej niż w analogicznym okresie ub.r. Tylko przyczep przybyło 1741 szt.(-7,5%) a naczep 15 404 (-4,6%). W rankingu marek w grupie przyczep i naczep pow. 3,5 t:

- Schmitz Cargobull (EWT Truck & Trailer Polska), który wydał 4099 szt., o 1,7% pojazdów mniej niż w analogicznym okresie ub.r.;
- Krone po rejestracji 2950 szt. (-3,4%);
- Wielton z 11,6% spadkiem. Wydał od początku br. 2321 szt.;
- Koegel, dostarczył klientom 1244 pojazdy (-11,7%);
- Keessbohrer – 702 szt. i spadkiem (-9,8%);
- W pierwszej dziesiątce najsilniejszych marek zmieściły się: WECON (+15,7%), KEMPF (+8,3%).

W ogólnym rankingu według podrodzaju, największą grupę stanowiły, platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe - zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przybyło ich razem 9403 szt.; o 1023 szt. (-9,8%) mniej niż rok wcześniej. Ich udział wyniósł 55% wobec 58% rok wcześniej. Najwięcej zarejestrował w tej grupie Krone (2343 szt.), za nim Schmitz Cargobull (2122szt.) i Wielton (1561szt.) a za nimi Koegel (1146szt.). Liderzy w tej grupie odczuli spadki odpowiednio o 8%, 6% i 11%. Na drugim miejscu również bez zmiany są wywrotki, których przybyło 2642 (-11,5%). Zajęły 15% rynku wobec 17% rok wcześniej. Pierwsze miejsca zajmują tu: Wielton (446 szt.) Schmitz Cargobull (441 szt.), i Bodex (360 szt.). Blisko ale poza podium został Kempf (312 szt.; +8%) pierwsza marka, której rejestracje wywrotek zwiększyły się. Na trzecim miejscu w rankingu wg podrodzaju zabudowy przypadło furgonom osiągnęły 14% rynku (2480szt.; +12,6%). Wyróżniono wśród nich 1750 chłodni (+3%) i 607 (+40%) furgonów uniwersalnych oraz 114 izoterm (+100%). W całej grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t poza innymi zarejestrowano od początku br. także 467 szt. cysterny (+2%), 290 szt. (-38%) pojemników i 256 kłonicowych (+28%).

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL