MAN sierpniowym liderem samochodów ciężarowych

Samochody ciężarowe MAN TGX

W sierpniu br. zarejestrowano 1532 pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, to mniej o 31,9% niż rok wcześniej. Był to już drugi miesiąc od początku 2019 roku ze spadkiem.

 

Od początku roku przybyło 21 616 nowych pojazdów o DMC pow. 3,5 t i jest to więcej o 3,2% niż w tym samym czasie ub.r. W grupie samochodów ciężarowych wzrost w skali roku wyniósł 3,5% do 19 809 szt. a wśród autobusów nieznacznie obniżył się o 0,3%.

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w sierpniu 2019r. zarejestrowano 1369 szt. Wysoki, dwucyfrowy spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca sprzed roku (-32,4 % r/r; -657 szt.), był spowodowany niższymi rejestracjami wśród zarówno kompletnych (lub skompletowanych) podwozi samochodów ciężarowych (415 szt.; -25,2 % r/r nie licząc specjalnych, których przybyło 79 szt.; +36,2%), a przede wszystkim ciągników samochodowych (875 szt; -38,5% r/r). We wszystkich grupach składowych z wyjątkiem podwozi specjalnych, odnotowano również spadek w porównaniu z wynikami z lipca br.
Rezultat skumulowanych rejestracji od początku roku (19 809) ciągle jest na plusie (+3,5% w skali roku). Rozwojowi rynku samochodów ciężarowych w br. sprzyja ogólnie dobra koniunktura w gospodarce. Sytuacja do czerwca br. dodatkowo została podbudowana przez wprowadzenie nowych wymagań dla tachografów od 15 czerwca br., co jednocześnie w dwóch ostatnich miesiącach przyhamowało rozwój. Zaplanowane do wejścia w życie od września br. standardy WLTP m.in. dla kategorii N2 czy nowe wzory COC (świadectw homologacji) jak i wprowadzenie od września br. normy Euro 6D nie zahamowały spadku widocznego od lipca w rejestracjach. Zobaczymy jak sytuacja będzie rozwijać się w następnych miesiącach chociaż korzystnym sygnałem mogą być ostatnie nieco wyższe wskaźniki nastrojów PMI dla Niemiec, strefy euro czy Polski ale ciągle utrzymujące się poniżej 50 pkt co zapowiada spowolnienie. Może to rzutować na rozwój polskiego transportu i pośrednio decydować o kształcie rynku pojazdów ciężarowych w Polsce. Transportowcy mogą spodziewać się ciągle trudnych do przewidzenia przeszkód w ich działalności związanych z Brexitem czy z tzw. Pakietem Mobilności PE.

Podwozia MAN Truck na prowadzeniu

Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), zmniejszyły się i wyniosły w sierpniu br. 494 szt. (-19,4% r/r; -3,1% m/m) wobec 613 przed rokiem i 510 miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsce zajął MAN (119 szt.). Na drugim jest IVECO 80 szt., a trzecie miejsce Mercedes-Benz z wynikiem 76 szt. Dalej SCANIA zyskała 70 szt. i kolejny DAF 54 szt. Wszystkie marki z wyjątkiem Scanii (+1,4%) odnotowały spadki - Mercedes-Benz (-43%), MAN (-14%), DAF i IVECO po (-13%).

Ciągniki DAF Trucks, MAN Truck, Mercedes-Benz

W grupie ciągników siodłowych w sierpniu 2019r. najwięcej ciągników zarejestrował DAF, który wydał 207 szt. (-48% r/r i -30% m/m). Na drugim miejscu był MAN z liczbą 191 szt. (-14% r/r i -6% m/m), a na trzecim Mercedes-Benz (175 szt.; -30% r/r i +41% m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zamknęła SCANIA (114 szt.; -34% r/r:-29% m/m). Pierwszą piątkę zamknęło VOLVO (102 szt.; -59% r/r; -56% m/m).

MAN sierpniowym liderem ciężarówek

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w sierpniu 2019 r. 1 181 szt. Było to mniej o 649 szt. niż rok wcześniej (-36%) i mniej o 285 szt. (-19%.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: MAN (269 szt.; -12% r/r), DAF (249szt.; -45%) i Mercedes-Benz (220 szt.; -37%).

W ogólnym rankingu marek w sierpniu 2019 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t najwięcej pojazdów wydał MAN – 310 szt. (-14%) i przekroczył 22% tej części rynku – więcej o 4,8 pkt. proc. niż przed rokiem. Drugi był DAF –261 szt. (-43%). Jego udział wyniósł nieco ponad 19% i był niższy niż w ub.r. (- 3,5 pkt. proc). Za nim Mercedes-Benz po rejestracji 251 szt. (-35%) Czwarta dopiero SCANIA, która wydała 184 szt. (-24% r/r; 13% udz.). Pierwszą piątkę zamknęło VOLVO (152 szt.; -53%).
Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 88,5% rynku), zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 76% rynku czyli o ponad 1 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej.

Od początku roku...

Od początku roku zarejestrowano 19 809 samochodów ciężarowych pow. 3,5t i skumulowany wzrost wyniósł 3,5% w skali roku. W całej grupie znalazło się 14 615 ciągników i ich liczebność wzmocniła się w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. o 366 szt. (+2,6%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 3634 rejestracje (-4%) a tuż za nim SCANIA (3333; +30%). Dalej VOLVO (2317; +10%), który wyprzedza markę MAN o 1 szt. (2316; -17%). Pierwszą piątkę zamknął po sierpniu Mercedes-Benz (2111; +21%).
W tym samym czasie przybyło 5 194 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+6%; +300 szt.). Wśród nich przoduje MAN (1220) za nim, na drugiej pozycji jest Mercedes-Benz (883), który wyprzedza IVECO (820) i SCANIĘ (758) oraz DAFa (566).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t od początku br. najwięcej pojazdów wydał DAF (4200; -6%). Za nim jest SCANIA (4091; +29%) i MAN (3536; -9%). Wyprzedzają markę Mercedes-Benz (2997 szt.) i VOLVO (2834 szt.), które również poprawiły swoje wyniki sprzed roku – odpowiednio +15% i +9%.
Pierwsze dwie marki SCANIA i DAF osiągnęły po ośmiu miesiącach br. po ok. 21% rynku. Trzeci MAN ma 18%. Kolejne dwie Mercedes-Benz i VOLVO przekroczyły lub zbliżają się do 15%. Pierwsza piątka skupia po sierpniu br. 89% rynku wobec 87% przed rokiem.

Firmy rejestrujące na regon objęły 90% rynku, wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 77% rynku, taka sama część rynku co przed rokiem.

Ciężarówki używane

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w sierpniu 2019 r. przybyły 2 353 szt. Jest to wynik niższy niż przed rokiem o 12,4% (-332 szt.) i niższy niż w lipcu br. o 2,0% (48 szt.).

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL