Volvo Trucks Polska

Ciężarówki na wakacjach

Duży spadek w rejestracjach nowych ciężarówek w lipcu 2019.

 

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w lipcu 2019 r. zarejestrowano 1656 szt. Wysoki, dwucyfrowy spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca sprzed roku (-18,7% r/r; -381 szt.), był spowodowany niższymi rejestracjami wśród zarówno kompletnych (lub skompletowanych) podwozi samochodów ciężarowych (459 szt.; -17% r/r nie licząc specjalnych, których przybyło 51 szt.; -3,8%), jak ciągników samochodowych (1146szt.; -19,9% r/r). We wszystkich grupach składowych odnotowaliśmy również spadek w porównaniu z wynikami z czerwca br. (w zagregowanej grupie - 50% m/m; -1654 szt.).

Rezultat skumulowanych rejestracji od początku roku (18 440szt.) ciągle jest na wyraźnym plusie (+7,7% w skali roku). Rozwojowi rynku samochodów ciężarowych w br. sprzyja ogólnie dobra koniunktura w gospodarce. Aktualna sytuacja dodatkowo została podbudowana przez wprowadzenie nowych wymagań dla tachografów od 15 czerwca br., co jednocześnie w ostatnim miesiącu przyhamowało rozwój. Zaplanowane do wejścia w życie od września br. standardy WLTP m.in. dla kategorii N2 czy nowe wzory COC (świadectw homologacji) mogą znaleźć też odzwierciedlenie w rejestracjach chociaż wydaje się, że już nie tak zasadnicze. Natomiast ostatnie niekorzystne informacje o nastrojach w przemyśle nie tylko polskim ale też wcześniejsze z innych państw w tym z Niemiec, mogą rzutować na rozwój polskiego transportu i pośrednio decydować o kształcie rynku pojazdów ciężarowych w Polsce. Transportowcy mogą spodziewać się ciągle trudnych do przewidzenia przeszkód w ich działalności związanych z Brexitem czy z tzw. Pakietem Mobilności PE.

MAN Truck królem podwozi

Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), zwiększyły się i wyniosły w lipcu br. 510 szt. (-15,8% r/r; -52,5% m/m) wobec 606 przed rokiem i 1 074 miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsce zajął MAN (117 szt.). Na kolejnym miejscu trzy marki z takim samym wynikiem, po 85 szt. każda: MERCEDES-BENZ, IVECO i SCANIA. Za nimi VOLVO i DAF zyskały odpowiednio 50 i 39 szt. Wszystkie marki z wyjątkiem Scanii (+25%) odnotowały spadki - DAF (-44%), MERCEDES-BENZ (-28%), MAN (-26%),VOLVO (-12%) i IVECO (-3%).

DAF - VOLVO - MAN

W grupie ciągników samochodowych w lipcu 2019r. najwięcej ciągników zarejestrował DAF, który wydał 294 szt. (-25% r/r i -45% m/m). Na drugim miejscu było VOLVO z liczbą 234 szt. (+59% r/r i -22% m/m), a na trzecim MAN (204szt.; -32% r/r i -41% m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zamknęła SCANIA (161 szt.; -37% r/r:-65% m/m). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (124 szt.; -33% r/r; -72% m/m).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w lipcu 2019r. 1 456 szt. Było to mniej o 375 szt. niż rok wcześniej (-21%) i mniej o 1511 szt. (-51%.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: DAF (330 szt.; -27% r/r), VOLVO (283 szt.; +39%) i MAN (257 szt.; -35%).

MAN Truck & Bus mocno w górę

W ogólnym rankingu marek w lipcu 2019r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t najwięcej pojazdów wydał DAF –333 szt. (-28 %) i przekroczyła 20% tej części rynku – mniej o 2,5 pkt. proc. niż przed rokiem. Drugi był MAN –321szt. (-30%). Jego udział wyniósł nieco ponad 19% i był niższy niż w ub.r. (- 3 pkt. proc). Za nim VOLVO po rejestracji 284 szt. - jedyna marka ze wzrostem w pierwszej piątce (+39%), zajęła 17% rynku, o 3 pkt. proc. więcej niż w czerwcu ub.r. Czwarta dopiero SCANIA, która wydała 246 szt. (-24% r/r; 15% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (209 szt.; -31%).
Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 94% rynku), zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 76% rynku czyli o 2 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej.

DAF Trucks liderem ciągników

Od początku roku zarejestrowano 18 440 samochody ciężarowe pow. 3,5 t i skumulowany wzrost wyniósł 7,7% w skali roku. W całej grupie znalazło się 13 740 ciągników i ich liczebność wzmocniła się w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. o 904 szt. (+7%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 3427 rejestracje (+1%) a tuż za nim SCANIA (3219; +35%). Dalej za nimi VOLVO (2215; +19%), który wyprzedza nadal markę MAN (2125; -18%). Pierwszą piątkę zamknął po lipcu MERCEDES-BENZ (1936; +30%).
W tym samym czasie przybyło 4700 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+10%; +419 szt.). Wśród nich przoduje MAN (1101) za nim, na drugiej pozycji jest MERCEDES-BENZ (807), który wyprzedza IVECO (740) i SCANIĘ (688) oraz DAFa (512).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t od początku br. najwięcej pojazdów wydał DAF (3939; -2%). Za nim była SCANIA (3907; +34%) i MAN (3226; -8%). Wyprzedzają markę MERCEDEZ-BENZ (2746 szt.) i VOLVO (2682 szt.), które również poprawiły swoje wyniki sprzed roku – odpowiednio +24% i +17%.
Pierwsze dwie marki SCANIA i DAF przekraczają po siedmiu miesiącach br. po 21% rynku. Trzeci MAN ma 17%. Kolejne dwie MERCEDES i VOLVO zbliżają się do 15%. Pierwsza piątka skupia po lipcu br. 89% rynku wobec 87% przed rokiem.
Firmy rejestrujące na regon objęły 91% rynku, wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 78% rynku wobec ich udziału rok wcześniej 77%.

Scania wśród najcięższych

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16 t. po lipcu br. w ogólnym rankingu – pierwsza jest SCANIA (3907 szt.; 23% udz.) po wzroście o 34% Na drugim miejscu zeszłoroczny leader DAF (3869 szt.; -1% i 23% udz.) a MAN (2842 szt.; -10% i 17% udz.) jest trzeci. Dalej bez zmiany VOLVO (2678 szt.; +17%;16% udz.). Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (2459 szt.; +24% i 15% udz.).

Nowe samochody dostawcze

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w lipcu 2019 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5732 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów co oznacza skromny 1% wzrost.

W lipcu 2019 r. w rankingu samochodów dostawczych leaderem był Fiat. Nabywcy zarejestrowali 988 szt. samochodów tej marki tj. o 17,8% więcej r/r i wobec 801 szt. miesiąc wcześniej (+23,4% m/m). Udział Fiata w rynku wyniósł 17,2%. Druga w ostatnim miesiącu była marka Renault (787 szt.; -15,2%) a trzeci Volkswagen (634 szt. +17%). Za nim na czwartej pozycji uplasował się Ford (584 szt. -3,6%); Pierwszą piątkę zamknął Peugeot (561 szt.; -2,1%) a za nim tym razem Mercedes-Benz (531 szt.; +68,6%).
W ogólnym rankingu modeli, w lipcu br. na pierwszym miejscu niezagrożony – Renault Master (576 szt.), drugi Fiat Ducato (504 szt.) a za nim Mercedes-Benz Sprinter (422 szt.). Na czwartym miejscu Peugeot Boxer 331 szt. a za nim Iveco Daily 328 szt. Drugą piątkę otworzył Fiat Doblo (269 szt.).

 

Przeczytaj też:
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
Dobre wyniki MAN Truck & Bus w roku finansowym 2023 Dzięki świetnym wynikom finansowym, MAN Truck & Bus jest dobrze przygotowany do kontynuowania transformacji firmy w kierunku zrównoważonych i inteligentnych rozwiązań transportowych.
Współpraca Ford Trucks i IVECO Ford Trucks, marka ciężkich pojazdów użytkowych Ford Otosan, oraz IVECO, firma należąca do Iveco Group N.V., podjęły niewiążące porozumienie wstępne mające na celu zbadanie możliwości potencjalnej współpracy dotyczącej opracowania wspólnej nowej kabiny dla ciężkich pojazdów użytkowych.
Alexander Vlaskamp pokieruje koncernem następne pięć lat Rady nadzorcze przedłużyły umowę dyrektora generalnego MAN Truck & Bus i członka zarządu TRATON GROUP do listopada 2029 r.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.
Wóz pożarniczy Rosenbauer na podwoziu Scania pracuje dla Grupy Azoty S.A. Samochód ten jest drugim wspólnym projektem firmy Rosenbauer Polska i Grupy Azoty S.A.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
DAF ogłosił zdobywców nagrody International Dealer of the Year 2024 Na międzynarodowym spotkaniu dealerów DAF tytuł najlepszego dealera otrzymała polska spółka ESA Trucks Polska.