Ciężarówki na wakacjach
Duży spadek w rejestracjach nowych ciężarówek w lipcu 2019.
W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w lipcu 2019 r. zarejestrowano 1656 szt. Wysoki, dwucyfrowy spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca sprzed roku (-18,7% r/r; -381 szt.), był spowodowany niższymi rejestracjami wśród zarówno kompletnych (lub skompletowanych) podwozi samochodów ciężarowych (459 szt.; -17% r/r nie licząc specjalnych, których przybyło 51 szt.; -3,8%), jak ciągników samochodowych (1146szt.; -19,9% r/r). We wszystkich grupach składowych odnotowaliśmy również spadek w porównaniu z wynikami z czerwca br. (w zagregowanej grupie - 50% m/m; -1654 szt.).
Rezultat skumulowanych rejestracji od początku roku (18 440szt.) ciągle jest na wyraźnym plusie (+7,7% w skali roku). Rozwojowi rynku samochodów ciężarowych w br. sprzyja ogólnie dobra koniunktura w gospodarce. Aktualna sytuacja dodatkowo została podbudowana przez wprowadzenie nowych wymagań dla tachografów od 15 czerwca br., co jednocześnie w ostatnim miesiącu przyhamowało rozwój. Zaplanowane do wejścia w życie od września br. standardy WLTP m.in. dla kategorii N2 czy nowe wzory COC (świadectw homologacji) mogą znaleźć też odzwierciedlenie w rejestracjach chociaż wydaje się, że już nie tak zasadnicze. Natomiast ostatnie niekorzystne informacje o nastrojach w przemyśle nie tylko polskim ale też wcześniejsze z innych państw w tym z Niemiec, mogą rzutować na rozwój polskiego transportu i pośrednio decydować o kształcie rynku pojazdów ciężarowych w Polsce. Transportowcy mogą spodziewać się ciągle trudnych do przewidzenia przeszkód w ich działalności związanych z Brexitem czy z tzw. Pakietem Mobilności PE.
MAN Truck królem podwozi
Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), zwiększyły się i wyniosły w lipcu br. 510 szt. (-15,8% r/r; -52,5% m/m) wobec 606 przed rokiem i 1 074 miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsce zajął MAN (117 szt.). Na kolejnym miejscu trzy marki z takim samym wynikiem, po 85 szt. każda: MERCEDES-BENZ, IVECO i SCANIA. Za nimi VOLVO i DAF zyskały odpowiednio 50 i 39 szt. Wszystkie marki z wyjątkiem Scanii (+25%) odnotowały spadki - DAF (-44%), MERCEDES-BENZ (-28%), MAN (-26%),VOLVO (-12%) i IVECO (-3%).
DAF - VOLVO - MAN
W grupie ciągników samochodowych w lipcu 2019r. najwięcej ciągników zarejestrował DAF, który wydał 294 szt. (-25% r/r i -45% m/m). Na drugim miejscu było VOLVO z liczbą 234 szt. (+59% r/r i -22% m/m), a na trzecim MAN (204szt.; -32% r/r i -41% m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zamknęła SCANIA (161 szt.; -37% r/r:-65% m/m). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (124 szt.; -33% r/r; -72% m/m).
Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w lipcu 2019r. 1 456 szt. Było to mniej o 375 szt. niż rok wcześniej (-21%) i mniej o 1511 szt. (-51%.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: DAF (330 szt.; -27% r/r), VOLVO (283 szt.; +39%) i MAN (257 szt.; -35%).
MAN Truck & Bus mocno w górę
W ogólnym rankingu marek w lipcu 2019r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t najwięcej pojazdów wydał DAF –333 szt. (-28 %) i przekroczyła 20% tej części rynku – mniej o 2,5 pkt. proc. niż przed rokiem. Drugi był MAN –321szt. (-30%). Jego udział wyniósł nieco ponad 19% i był niższy niż w ub.r. (- 3 pkt. proc). Za nim VOLVO po rejestracji 284 szt. - jedyna marka ze wzrostem w pierwszej piątce (+39%), zajęła 17% rynku, o 3 pkt. proc. więcej niż w czerwcu ub.r. Czwarta dopiero SCANIA, która wydała 246 szt. (-24% r/r; 15% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (209 szt.; -31%).
Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 94% rynku), zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 76% rynku czyli o 2 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej.
DAF Trucks liderem ciągników
Od początku roku zarejestrowano 18 440 samochody ciężarowe pow. 3,5 t i skumulowany wzrost wyniósł 7,7% w skali roku. W całej grupie znalazło się 13 740 ciągników i ich liczebność wzmocniła się w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. o 904 szt. (+7%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 3427 rejestracje (+1%) a tuż za nim SCANIA (3219; +35%). Dalej za nimi VOLVO (2215; +19%), który wyprzedza nadal markę MAN (2125; -18%). Pierwszą piątkę zamknął po lipcu MERCEDES-BENZ (1936; +30%).
W tym samym czasie przybyło 4700 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+10%; +419 szt.). Wśród nich przoduje MAN (1101) za nim, na drugiej pozycji jest MERCEDES-BENZ (807), który wyprzedza IVECO (740) i SCANIĘ (688) oraz DAFa (512).
W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t od początku br. najwięcej pojazdów wydał DAF (3939; -2%). Za nim była SCANIA (3907; +34%) i MAN (3226; -8%). Wyprzedzają markę MERCEDEZ-BENZ (2746 szt.) i VOLVO (2682 szt.), które również poprawiły swoje wyniki sprzed roku – odpowiednio +24% i +17%.
Pierwsze dwie marki SCANIA i DAF przekraczają po siedmiu miesiącach br. po 21% rynku. Trzeci MAN ma 17%. Kolejne dwie MERCEDES i VOLVO zbliżają się do 15%. Pierwsza piątka skupia po lipcu br. 89% rynku wobec 87% przed rokiem.
Firmy rejestrujące na regon objęły 91% rynku, wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 78% rynku wobec ich udziału rok wcześniej 77%.
Scania wśród najcięższych
Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16 t. po lipcu br. w ogólnym rankingu – pierwsza jest SCANIA (3907 szt.; 23% udz.) po wzroście o 34% Na drugim miejscu zeszłoroczny leader DAF (3869 szt.; -1% i 23% udz.) a MAN (2842 szt.; -10% i 17% udz.) jest trzeci. Dalej bez zmiany VOLVO (2678 szt.; +17%;16% udz.). Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (2459 szt.; +24% i 15% udz.).
Nowe samochody dostawcze
W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w lipcu 2019 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5732 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów co oznacza skromny 1% wzrost.
W lipcu 2019 r. w rankingu samochodów dostawczych leaderem był Fiat. Nabywcy zarejestrowali 988 szt. samochodów tej marki tj. o 17,8% więcej r/r i wobec 801 szt. miesiąc wcześniej (+23,4% m/m). Udział Fiata w rynku wyniósł 17,2%. Druga w ostatnim miesiącu była marka Renault (787 szt.; -15,2%) a trzeci Volkswagen (634 szt. +17%). Za nim na czwartej pozycji uplasował się Ford (584 szt. -3,6%); Pierwszą piątkę zamknął Peugeot (561 szt.; -2,1%) a za nim tym razem Mercedes-Benz (531 szt.; +68,6%).
W ogólnym rankingu modeli, w lipcu br. na pierwszym miejscu niezagrożony – Renault Master (576 szt.), drugi Fiat Ducato (504 szt.) a za nim Mercedes-Benz Sprinter (422 szt.). Na czwartym miejscu Peugeot Boxer 331 szt. a za nim Iveco Daily 328 szt. Drugą piątkę otworzył Fiat Doblo (269 szt.).