Mercedes-Benz SK z wysoka kabiną sypialną

Jak próbowano zwiększyć przestrzeń ładunkową w transporcie drogowym

Historia transportu drogowego.

 

W 1979 roku pojawiła się myśl żeby zwiększyć zdolności przewozowe ładunków, nie zmieniając maksymalnej długości zestawu. Pojawiły się dwie koncepcje mające na celu powiększenie przestrzeni ładunkowej zestawu ciężarowego. Wiadomo, że dziś maksymalna długość normatywnego zespołu pojazdów wynosi 18,75 m. a jego wysokość nie może przekraczać 4 m. Jak zatem zwiększyć powierzchnię załadunkową?

Krótki dyszel przyczepy

Ponad 30 lat temu konstruktorzy doszli do wniosku, że po odjęciu przestrzeni utraconej na kabinę kierowcy oraz dyszel przyczepy pozostaje nam tylko 15 m przestrzeni użytkowej. Już wtedy mówiło się poprawie ekonomiki transportu, a użytkowane w tamtych czasach samochody ciężarowe okazywały się być niewystarczającym rozwiązaniem.

Tylko poprzez stosowanie niekonwencjonalnych rozwiązań można było jeszcze cokolwiek poprawić. Zaproponowano dwa rozwiązania. Jedna z firm zachodnioniemieckich, specjalizująca się w budowie nadwozi użytkowych i przyczep, wpadła na pomysł aby skrócić dyszel przyczepy do niezbędnego minimum, które wynosiło 0,7 m. W standardowych zestawach podwozie + naczepa długość dyszla wynosi ok. 1,6 m.
Wprowadzając krótszy dyszel należało zmienić całą konstrukcję wózka jezdnego przyczepy. Przy prędkości do 35 km/h samosterujące przednie koła przyczepy ustawiały się w linii skrętu samochodu ciężarowego. Sam dyszel był sztywny i nie wychylał się na boki. Przy prędkości powyżej 35 km/h następowało blokowanie kół przednich przyczepy i tym samym oś skrętna stawała się trzecią nieruchomą osią ciężarówki.

Ciężarówka z kurnikiem

Kolejne 2 m można było uzyskać poprzez przeniesienie leżanki znajdującej się w tylnej części kabiny nad głowę kierowcy. Konstruktorzy wyliczyli, że takie rozwiązania pozwoliły by na przewiezienie tej samej ilości ładunków 10 zamiast 11 zestawami samochodów ciężarowych.

Dziś wiemy, że rozwiązanie krótkiej kabiny z leżanką w spoilerze nad kabiną ciężarówki nie zyskało entuzjastów. Nie weszły w życie również "krótkie dyszle", być może ze względu na trudności z cofaniem tego typu zestawem.

fot. Tygodnik MOTOR

 

Przeczytaj też:
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.
Wóz pożarniczy Rosenbauer na podwoziu Scania pracuje dla Grupy Azoty S.A. Samochód ten jest drugim wspólnym projektem firmy Rosenbauer Polska i Grupy Azoty S.A.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Dwa DAF-y LF w służbie Ośrodka Szkolenia Ochotniczej Straży Pożarnej Członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych z województwa mazowieckiego mogą wziąć udział w szkoleniach, które przygotują ich do podniesienia kwalifikacji i uzyskania prawa jazdy kategorii C.