Inteligentny tachograf z własnym wbudowanym systemem lokalizacji satelitarnej

Inteligentny Tachograf

Tachograf cyfrowy DTCO 4.0

 

Jedną z funkcji wyróżniających inteligentne tachografy, które zaczną być montowane w nowych ciężarówkach od czerwca 2019 roku, od swoich poprzedników odróżnia je własny, wbudowany system lokalizacji satelitarnej - oparty na technologii GNSS (Global Navigation Satellite System).

Domyślnie DTCO 4.0 będzie miał wbudowaną antenę GNSS wewnątrz tachografu, jednak w przypadkach, kiedy sygnał nie będzie miał odpowiednich wartości (będzie za słaby, np. ze względu na specyficzną, ograniczającą go budowę kabiny kierowcy) mamy możliwość podłączenia zewnętrznej anteny GNSS.

- Zebrane dane lokalizacyjne zostaną zapisane w pamięci masowej tachografu, następnie będzie można je pobrać i przy użyciu odpowiedniego oprogramowania zobaczyć na ekranie komputera - wyjaśnia Marek Stawowczyk, kierownik ds. technicznych z ramienia firmy LONTEX. - W pamięci urządzenia utrwalane będzie miejsce początku i końca dziennego okresu roboczego, a także położenia pojazdu odnotowane, co 3 godziny łącznego czasu jazdy. System geolokalizacyjny zastosowany w tachografach inteligentnych jest w pełni bezpłatny.

Niezależny sygnał prędkości

Drugi niezależny sygnał prędkości, który w obecnej generacji tachografów jest realizowany w oparciu o moduły zainstalowane w pojeździe ABS/ASR w DTCO 4.0 będzie przetwarzany tylko na podstawie danych z elementu GNSS. Informacje dotyczące prędkości (system GNSS i Czujnik ruchu KITAS 4.0 umieszczony w skrzyni biegów) są porównywane między sobą, w przypadku, gdy wystąpią znaczące odchylenia zostanie zarejestrowany „konflikt ruchowy pojazdu”. Odnotowanie takiej sytuacji może być dla służb kontrolnych sygnałem do podjęcia decyzji o koniecznej kontroli samochodu.

- W trakcie 5-minutowego ruchu pojazdu i dostępności sygnału GNSS odchylenie między prędkością czujnika ruchu KITAS 4.0 i prędkością pobieraną z GNSS jest porównywane co 10 sekund, dopuszczalne odchylenie wynosi ±10 km/h w stosunku do prędkości pobieranej z czujnika ruchu. W związku z tym, aby ocenić, czy odbiornik GNSS spełnia wymagania prawne, należy sprawdzić odchylenie między sygnałami prędkości i w razie konieczności zastosować zewnętrzną antenę GNSS - mówi Damian Urbaś, kierownik serwisów firmy LONTEX.

Nowa właściwość umożliwi służbom kontrolnym dokładne przeanalizowanie współrzędnych rozpoczęcia i zakończenia trasy pojazdu. Daje to możliwość porównania dokumentów przewozowych z faktycznie przejechaną trasą. System w znacznym stopniu utrudni stosowanie manipulacji związanych usypianiem pracy tachografu i tym samym poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Czytaj również:

Poznajemy inteligentne tachografy - część I

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL