Nowe rozwiązania proekologiczne od Volvo Trucks
W tym roku seryjna produkcja elektrycznych ciężarówek Volvo.
W dniu 18 lutego Unia Europejska zadecydowała o regulowaniu emisji CO2 przez samochody ciężarowe. Dla producentów oznacza to konieczność wprowadzenia nowych rozwiązań dostosowujących samochody do wymagań UE. Ważną rolę w ograniczaniu emisji CO2 mogą odegrać elektryczne samochody ciężarowe. W 2018 r. Volvo Trucks wprowadziło na rynek swoje pierwsze modele pojazdów wyposażonych w napęd elektryczny. W tym roku rozpocznie się ich produkcja seryjna.
– Ograniczenie emisji spalin przez samochody ciężarowe to niezwykle ważne zadanie, mające fundamentalny wpływ na nasze inicjatywy w obszarze zrównoważonego transportu. W Volvo Trucks jesteśmy dobrze przygotowani do podjęcia tego wyzwania. Kolejnym, naturalnym krokiem Unii Europejskiej będzie wprowadzenie limitów emisji CO2. Niemniej jednak, w celu szybszego osiągnięcia wspomnianego etapu, potrzebne są także większe zachęty finansowe dla klientów, którzy zdecydują się wieść prym, wybierając bardziej proekologiczne pojazdy – mówi Roger Alm, prezes Volvo Trucks.
Napędy alternatywne Volvo Trucks
Rozwiązania przyjazne dla klimatu obejmują także gaz ziemny i biogaz. Volvo FH LNG zasilane gazem ziemnym emituje o około 20 procent mniej CO2, w porównaniu z pojazdem napędzanym konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym. W przypadku zastosowania do tego celu biogazu, emisja w ujęciu "od zbiornika do koła" może być mniejsza nawet o 100 procent.
Czy Diesel przetrwa?
Jednocześnie Volvo Trucks wciąż rozwija swoje pojazdy zasilane olejem napędowym, na które przypada zdecydowana większość sprzedaży firmy. Wciąż istnieje potencjał dla dalszej poprawy w tym zakresie, którego źródłem są układy napędowe o większej sprawności, niższe opory toczenia oraz lepsze własności aerodynamiczne. Każdy pojazd ciężarowy musi być zoptymalizowany pod kątem konkretnego zastosowania transportowego.
Mimo że narzucone przez UE limity emisji wyznaczają producentom pojazdów wyraźne ramy czasowe, zasadniczy cel – poprawa ekonomiki paliowej i redukcja oddziaływania na klimat – od dłuższego już czasu stanowi priorytet w branży, co po części wynika z faktu, że na koszty paliwa przypada blisko jedna trzecia kosztów całkowitych w firmie transportowej.
– Naszą ambicją zawsze było oferowanie klientom optymalnych, energooszczędnych i kompleksowych rozwiązań, dostosowanych do określonych zadań transportowych – mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. ochrony środowiska i innowacyjności w Volvo Trucks.
Volvo Trucks o ekologii szerzej
– Konsolidując wszystkie elementy systemu transportowego wokół tego samego celu moglibyśmy zmniejszyć oddziaływanie na klimat w znacznie większym stopniu. Sprawniejsza logistyka, większy dostęp do biopaliw, szkolenia kierowców w zakresie ekonomicznej jazdy, aerodynamiczne przyczepy, drogi o wyższym standardzie czy większa możliwość wykorzystywania pojazdów o dużej ładowności to niektóre z obszarów, w których inne podmioty mogą wnieść swój wkład – wyjaśnia Lars Mårtensson.