TATRA 813 - symbol minionych czasów
Nieśmiertelna Tatra 813 Kolos.
Kiedy zaprzestano produkcji rakiet z głowicami jądrowymi w krajach byłego Związku Radzieckiego Tatry 813 stały się całkowicie nieprzydatne dla jakichkolwiek celów. Mimo tego Tatra 813 to nadal:- okręt flagowy czeskiej fabryki.
Ikona czeskiej Tatry
Ta czeska ciężarówka produkowana była w latach 1967-1982. Podstawowym przedstawicielem tej serii była wojskowa wersja modelu 8 x 8 Kolos (Colossus), który był w stanie ciągnąć przyczepy o masie ok. 100 ton. Pierwszy prototyp wykonany z części Tatra T 138 został zbudowany w 1960 roku. Miał stały napęd na 4x4. Jednak po pierwszych próbach projektanci zdecydowali się rozwinąć koncepcję na pojazd terenowy 8x8 z napędem na wszystkie koła . Podstawą projektu stało się więc modułowe podwozie Tatry 813. W 1983 roku zastąpiła ją Tatra T 815
W przypadku T 813 wybrano rurową konstrukcję szkieletową. Głównymi zaletami centralnie przenoszącego obciążenie szkieletu jest wysoka sztywność skrętna i zginająca. Kolejne zalety to fakt, że mieści on wszystkie ważne części układu przeniesienia napędu i umożliwia koncepcję modułowej konstrukcji, w której projektanci i klienci mogą wybierać między dwiema, trzema lub czterema wersjami osi i różnymi kombinacjami rozstawów osi . Wprowadzono nową konstrukcję kabiny nad silnikiem , szerokie profile pojedynczych opon oraz centralny system pompowania opon.
Podstawą nadwozia Kolosa była długa kabina mieszcząca siedem osób. Integralną częścią był również okrągły dach.
Wyprodukowano 11 751 sztuk Tatry 813, każda z nich była unikalna, to wciąż żywa legenda czeskiej fabryki. Brawo, Tatra!