Tatra 813 Kolos

TATRA 813 - symbol minionych czasów

Nieśmiertelna Tatra 813 Kolos.

 

Kiedy zaprzestano produkcji rakiet z głowicami jądrowymi w krajach byłego Związku Radzieckiego Tatry 813 stały się całkowicie nieprzydatne dla jakichkolwiek celów. Mimo tego Tatra 813 to nadal:- okręt flagowy czeskiej fabryki.

Ikona czeskiej Tatry


Ta czeska ciężarówka produkowana była w latach 1967-1982. Podstawowym przedstawicielem tej serii była wojskowa wersja modelu 8 x 8 Kolos (Colossus), który był w stanie ciągnąć przyczepy o masie ok. 100 ton. Pierwszy prototyp wykonany z części Tatra T 138 został zbudowany w 1960 roku. Miał stały napęd na 4x4. Jednak po pierwszych próbach projektanci zdecydowali się rozwinąć koncepcję na pojazd terenowy 8x8 z napędem na wszystkie koła . Podstawą projektu stało się więc modułowe podwozie Tatry 813. W 1983 roku zastąpiła ją Tatra T 815
W przypadku T 813 wybrano rurową konstrukcję szkieletową. Głównymi zaletami centralnie przenoszącego obciążenie szkieletu jest wysoka sztywność skrętna i zginająca. Kolejne zalety to fakt, że mieści on wszystkie ważne części układu przeniesienia napędu i umożliwia koncepcję modułowej konstrukcji, w której projektanci i klienci mogą wybierać między dwiema, trzema lub czterema wersjami osi i różnymi kombinacjami rozstawów osi . Wprowadzono nową konstrukcję kabiny nad silnikiem , szerokie profile pojedynczych opon oraz centralny system pompowania opon.
Podstawą nadwozia Kolosa była długa kabina mieszcząca siedem osób. Integralną częścią był również okrągły dach.
Wyprodukowano 11 751 sztuk Tatry 813, każda z nich była unikalna, to wciąż żywa legenda czeskiej fabryki. Brawo, Tatra!

 

Przeczytaj też:
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Nowe doskonalsze fotoradary na polskich drogach - sprawdź ich lokalizacje Nowatorska jakość sprzętu, wyłapująca serię pojazdów jednocześnie, ma być skutecznym straszkiem na kierowców.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.
Wóz pożarniczy Rosenbauer na podwoziu Scania pracuje dla Grupy Azoty S.A. Samochód ten jest drugim wspólnym projektem firmy Rosenbauer Polska i Grupy Azoty S.A.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.