Najpopularniejsze marki naczep w 2018 roku
Naczepowi liderzy na mocnych pozycjach.
W grudniu br. zarejestrowano 4677 nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, było to zwyczajowo mniej niż miesiąc wcześniej (-19,2% m/m) ale więcej niż przed rokiem (+12,2% r/r).
Na wzrost zapracowały jedynie przyczepy lekkie, których przybyło w ostatnim miesiącu 2279 szt. (+42,8% r/r). Spadek pojawił się po 15. miesiącach nieprzerwanych wzrostów wśród przyczep ciężarowych, których zarejestrowano 728 szt. (mniej o 4,8% r/r). Również mniej zarejestrowano, zawsze najmniej licznych, przyczep specjalnych (91 szt.; -5,2%). Liczba przyczep rolniczych wyniosła 352 szt. i choć była niższa o 10,9% niż rok wcześniej, to zwyczajowo wyższa niż w listopadzie o 8,3%.
W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t w grudniu ub.r. zarejestrowano 1384 pojazdy, mniej o 6,3% w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Rezultat ten był też niższy o 32,2% niż w poprzednim miesiącu.
Od początku roku zarejestrowano łącznie 82 875 przyczep i naczep wszystkich rodzajów. Przewaga nad analogicznym okresem ub.r. wynosi 6,7%. Rejestracje przyczep zwiększyły się o 5,7% a naczep o 9,1%. Grupa ciężarowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t osiągnęła w tym czasie 26 120 szt. i wzrost 9,6% w skali roku.
Nowe przyczepy i naczepy o DMC>3,5t
W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t w grudniu ub.r. zarejestrowano 1384 pojazdy, mniej o 6,3% w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Był to trzeci miesiąc w 2018 roku (po wrześniu i październiku) ze spadkiem. Osiągnięty poziom rejestracji był jednak wyższy niż w grudniu dwa lata wcześniej (w 2016 r.), kiedy osiągnął 1352 szt.
Ostatni wynik podobnie, jak zazwyczaj w tej grupie, był niższy niż miesiąc wcześniej (w listopadzie 2018 r.). Zarejestrowano mniej o 658 szt. (-32,2%) w porównaniu miesiąc do miesiąca.
Rejestracje naczep przyhamowały rozwój całej grupy, osiągnęły 1227 szt. (-6,8% r/r) i był to najniższy miesięczny rezultat ub.r. Nie stanowi to jednak zaskoczenia, od trzech lat jest to stała sytuacja a wcześniej czasami jedynie styczniowe rejestracje bywają niższe niż grudniowe. Ostatni grudzień był najkrótszym miesiącem minionego roku (19 dni roboczych podobnie jak i rok wcześniej). Dodatkowo niekorzystny układ dni roboczych w ostatniej dekadzie (5 przy czym tylko 3 z nich były w pełni efektywne) mógł przedsiębiorców demotywować przed przyspieszaniem rejestracji koniecznie w starym roku bez możliwości, ze względu na okres świąteczny, wykorzystać ich biznesowo. W porównaniu m/m spadek wyniósł -33,1% i był na zbliżonym poziomie, jaki był obserwowany rok wcześniej. Rozwój rynku naczep sygnalizują też wcześniejsze rejestracje ciągników samochodowych, które w grudniu ub.r. osiągnęły 1,4 tys. szt. (-29,2%% r/r) podczas, gdy w listopadzie przybyło ich 1,7 tys. szt. a w październiku ponad 2,5 tys. szt. W całym 2018 roku przybyło 23,4 tys. szt. naczep, o 9,1% więcej w skali roku.
Rezultaty w ostatnim miesiącu wśród przyczep pow. 3,5 t. wyniosły 157 szt. (-2,5% r/r) i były niższe niż rok wcześniej. W tej grupie powrócił spadek, po jednym miesiącu ze wzrostem i trzech wcześniejszych miesiącach (od sierpnia do października ub.r.) ze spadkiem. W porównaniu miesiąc do miesiąca spadek wyniósł 24,9%.
Naczepy w 2018 roku - ranking marek:
- Schmitz Cargobull - EWT Truck & Trailer Polska, 5609 szt., więcej o 5,6% pojazdów niż w 2017 r.;
- Krone (4615 szt.), który osiągnął stabilnie zbliżony wynik do ubiegłorocznego w tym samym czasie (-0,9%);
- Wielton - przekroczył po raz pierwszy na polskim rynku 4 tys. szt. Wydał 4038 szt. i poprawił rezultat z 2017 r. o 7,3%;
- Koegel - dostarczył klientom 2068 pojazdów i osiągnął wzrost o +11,1%;-
- Kaessbohrer - choć ze znacznie skromniejszym wynikiem – 1108 szt. ale wzrostem (+29%).
Na uwagę wśród pierwszej 15. zasługuje chińska marka CIMC, która zakończyła rok na 13. pozycji z najwyższym tempem wzrostu (+151,8%) w skali roku. Jest ona mocniej obecna na rynku od 2017r. kiedy zajęła w ogólnym rankingu 22. miejsce (17. tylko wśród naczep, gdzie teraz jest 11.).
Z rejestracją czasową od stycznia do grudnia ub.r. pozostało w polskich rejestrach na koniec miesięcy 4074 przyczepy i naczepy o DMC pow. 3,5 t czyli więcej o 889 sztuki (+27,9%) niż rok wcześniej. Pojazdy te mogły być przeznaczone dla zagranicznych odbiorców lub zasilić jeszcze grupę stałych rejestracji. Wśród nich na czele jest WIELTON – 2 505 szt., następnie BODEX – 376 szt., MEGA – 211 szt., FRUEHAUF 170 szt. i SCHMITZ CARGOBULL – 165 szt.
Rodzaje naczep:
Od stycznia do grudnia 2018 roku wśród naczep o DMC pow. 3,5 t. (23 430 szt.) największą grupę stanowiły, bez zmiany, platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe, zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przybyło ich razem 13 365 szt. (+564 szt.;+4%). Ich udział w tej części rynku wyniósł 57%.
- Krone (3,8 tys.szt);
- Schmitz Cargobull (3,0 tys.szt.);
- Wielton (2,4 tys.szt.).
Naczepy wywrotki
zajmują drugie miejsce w grupie wszystkich naczep. Przybyło ich w ub.r. 4 245 (+28%). Zajęły 18% tej części rynku.
- Wielton zarejestrował najwięcej wywrotek (0,8 tys. szt.);
- Drugi był Schmitz Cargobull (0,7 tys. szt.);
- Bodex (0,6 tys.szt.).
Furgonom przypadło 13% rynku (3100 szt.; +4%). Wyróżniono wśród nich 2332 (+6%) chłodnie i 683 (-1%) furgony uniwersalne oraz 83 izotermy (-4 szt.). Najwięcej chłodni (74,4% rynku) rejestrował Schmitz Cargobull. Kolejne pozycje rankingu podrodzajów zajmują pojemniki – 581 szt. ze wzrostem 51% w skali roku i cysterny - 568 szt. (-16%).
Wśród przyczep ciężarowych pow. 3,5 t, których w 2018 r. odnotowano 2690 szt. (+14%) zasadniczą część stanowią przyczepy kurtynowe i skrzyniowe, których przybyło 1 660 szt. i jest ich więcej o 14% niż rok wcześniej (+201 szt.). Zarejestrowano też m.in. 206 nadwozi wymiennych (+37%), 154 przyczepy kłonicowe (+73%) i 73 furgony (+11%) oraz 60 cystern. Wśród furgonów znalazło się 39 chłodni i 21 izoterm.