Scania ogniwa paliwowe

Czy wodór zastąpi Diesla?

Powstanie elektryczna śmieciarka Scania zasilana wodorem.

Zasada wykorzystania wodoru polega na produkcji (w pojeździe) energii zasilającej silnik elektryczny napędzający ciężarówkę.

Przedstawiciele Scania pracują nad śmieciarką z ogniwem paliwowym. Projekt jest prowadzony we współpracy z firmą Renova, zajmującą się zbiórką odpadów w zachodniej części Szwecji. Pojazd będzie miał w pełni elektryczny układ napędowy oraz zelektryfikowaną zabudowę.

– Zależy nam na zdobywaniu nowych doświadczeń z zakresu praktycznej eksploatacji ogniw paliwowych u naszych klientów. Ogniwa paliwowe stanowią obiecujące rozwiązanie wobec potrzeby dekarbonizacji transportu – komentuje Marita Nilsson, menedżer projektu w dziale napędów elektrycznych i hybrydowych Scania.

Scania na wodór

Śmieciarki zbierają odpady zazwyczaj wczesnym rankiem, pracując w sąsiedztwie domów mieszkalnych. Dlatego pojazdy elektryczne, ciche i niemal bezemisyjne są
w tej pracy szczególnie pożądane. Renova i inne przedsiębiorstwa komunalne prowadziły już praktyczne testy elektrycznych śmieciarek, jednak po raz pierwszy testowany będzie pojazd z ogniwem paliwowym.

– Elektryfikacja za pomocą ogniw paliwowych zasilanych wodorem jest kuszącą alternatywą dla ciężkich pojazdów użytkowych, takich jak śmieciarki. Pojazdy te mają wszystkie zalety wnikające z elektrycznego układu napędowego, a jednocześnie najlepsze cechy pojazdów na paliwa kopalne, czyli zasięg, czas pracy i ładowność – mówi Hans Zackrisson, dyrektor rozwoju w firmie Renova.

Projekt jest prowadzony we współpracy ze Szwedzką Agencją Energii i Królewskim Instytutem Technicznym w Sztokholmie. Dostawa śmieciarki zasilanej ogniwem paliwowym spodziewana jest na przełomie 2019 i 2020 r.

To nie pierwsze badania nad rozwojem ogniw paliwowych prowadzone przez ekspertów Scania. Firma dostarczy 4 pojazdy dystrybucyjne z ogniwami paliwowymi norweskiej hurtowni spożywczej Asko, która uruchomiła zakład produkujący wodór zrównoważonymi metodami. Zasięg każdego z nich wynosi 500 km.

Przeczytaj też:
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.
Rozpoczęcie sprzedaży nowego eSprintera i Sprintera Mercedes-Benz eSprinter o zasięgu do 440 kilometrów.
Samochody elektryczne i inne paliwa alternatywne W 2023r zarejestrowano niemal 224 tys. pojazdów z alternatywnymi napędami dla wszystkich kategorii rynku, co oznacza wzrost o 34%.