Transport UOKiK

Przewoźnicy w zmowie cenowej

Inicjatorem porozumienia był PKS w Pile.

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko dwóm przewoźnikom po zawiadomieniu przedsiębiorcy działającego pod nazwą Rafbus w Miasteczku Krajeńskim (woj. wielkopolskie). Zarzucił on swojemu konkurentowi - Przedsiębiorstwu Komunikacji Samochodowej w Pile (PKS) wykorzystywanie pozycji dominującej na lokalnym rynku autobusowych przewozów pasażerskich. Analiza UOKiK pokazała, że PKS nie stosowało zarzucanej praktyki. Urząd stwierdził natomiast inne działanie, którego zakazuje prawo antymonopolowe. PKS podzieliło rynek razem z podmiotem, który złożył skargę, czyli Rafbusem.

Przewoźnicy w zmowie cenowej

Z ustaleń urzędu i informacji przekazanych przez zawiadamiającego wynikało, że przedsiębiorcy spotykali się w siedzibie PKS i ustalili, na których trasach będą prowadzili działalność, tak aby nie konkurować ze sobą. Mieli tym samym możliwość stosowania wyższych cen biletów na podzielonych kierunkach niż w przypadku wzajemnej rywalizacji o pasażerów.

Zmowa dotyczyła połączeń w powiecie pilskim. Zgodnie z ustaleniami, Rafbus zrezygnował ze świadczenia usług na swojej nowej linii Rzadkowo – Kaczory – Piła, a w zamian za to PKS wycofał się z przewozów na odcinku Białośliwie – Miasteczko Krajeńskie. Niedozwolone porozumienie trwało w latach 2015-2017.

Zmowę zainicjował PKS. Spółka wywierała presję na Rafbus grożąc obniżką cen własnych biletów, która utrudni działalność przedsiębiorcy i może go wyeliminować z rynku.

Urząd nałożył karę finansową w wysokości ponad 95 tys. zł na Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Pile. Drugi uczestnik zmowy – Rafbus uniknął sankcji pieniężnej. UOKiK m.in. wziął pod uwagę, że choć nieświadomie, to dobrowolnie przekazał informacje o niedozwolonym porozumieniu. Za naruszenie prawa konkurencji grozi kara do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy.

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Drugi historyczny wynik sprzedaży w Daimler Truck Polska Daimler Truck Polska sprzedał 5881 pojazdów ciężarowych i utrzymał 2. pozycję pod względem udziału w rynku.
Rejestracje samochodów ciężarowych w 2023 - kto zwycięzcą? W całym 2023 roku przybyło 37 323 szt. nowych pojazdów użytkowych (ciężarowe, dostawcze, autobusy) o DMC pow. 3,5 t. co oznacza wzrost (+3,5%) w skali całego roku.
Defence Trucks Experience 2023 Mercedes-Benz Special Trucks od dziesięcioleci oferuje swoim klientom pojazdy użytkowe różnych typoszeregów i konfiguracji, spełniające te wysokie wymogi zarówno w bardzo niskich temperaturach, jak i w palącym pustynnym upale.
Daimler Truck przeprowadza intensywne testy systemów wspomagających bezpieczeństwo W ramach przeprowadzonych ostatnio szeroko zakrojonych testów skupiono się przede wszystkim na systemach asystujących, które będą montowane w ciężarówkach i autobusach Daimler Truck od kwietnia 2024 r.
30 Actrosów rozpoczyna współpracę Omega Pilzno i Daimler Truck Polska