Volvo Trucks liderem sprzedaży w grudniu. DAF Trucks - wygrywa w klasyfikacji generalnej. MAN Truck w podwoziach.

Sprzedaż ciężarówek

Sprzedaż ciężarówek pod koniec 2018 roku.

W grudniu zarejestrowano o ok. 30 % mniej nowych pojazdów użytkowych niż rok wcześniej. Rynek odnotował gwałtowne wyhamowanie na koniec 2018 roku w rejestracjach pojazdów użytkowych. W grudniu wyjechały na drogi 2202 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, czyli mniej o 28,6% niż rok wcześniej i mniej o 13,9% niż w listopadzie 2018 r. (2404 szt. rejestracji w listopadzie 2018 r.). Wyjątkowo wysoki rezultat z grudnia 2017 r. stanowił trudny do przekroczenia poziom, jednak nie tłumaczy to tak głębokiego załamania. Zwłaszcza, że grudzień chociaż najkrótszy w ostatnim roku, miał tyle samo dni roboczych co rok wcześniej (19 dni) ale na minus wpływał niekorzystny układ dni roboczych w ostatniej dekadzie (5 przy czym tylko 3 z nich były w pełni efektywne) .

Grudzień słabszy

Dwucyfrowy spadek w porównaniu do poprzedzającego ostatni miesiąc listopada, stanowi zakłócenie zwyczajowej sezonowości w końcówce roku. Po dwóch wakacyjnych i spokojniejszych miesiącach br. we wrześniu rejestracje osiągnęły 3169 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t. W październiku rezultaty (3673) były jeszcze wyższe o 15,9% (m/m) i jest to najwyższy miesięczny rezultat całej grupy od początku roku. Samochody ciężarowe wyhamowały o 26,1% a autobusy o 47,5%. W porównaniu do poprzedniego miesiąca spadek miał miejsce w pierwszej o 16,1% a w drugiej wzrost o 21,6%. Wydania pierwszych osiągnęły 2016 szt. a drugich 186 szt.

Cały 2018 rok zakończył się rekordowym wynikiem 32 557 nowych rejestracji i wzrost wyniósł +8,7%. Wysoki rezultat z 2017 r. (29,9 tys. szt.) osiągnięty po wzroście o 4,7% został jeszcze poprawiony. Przypomnijmy, że rezultat 2016 roku (28,6 tys. szt.) urósł w tempie dwucyfrowym o 18,4%.

Rynek używanych pojazdów użytkowych

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w grudniu 2018 r. przybyło 2191 szt. Jest to wynik, o 4,5% (+95 szt.) wyższy niż przed rokiem ale niższy niż w listopadzie br. o 18,3% (-491 szt.). Utrzymuje się stosunkowo wysoki poziom napływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych. Chociaż ostatni miesiąc ukształtował się poniżej średniomiesięcznego rezultatu z 2018 r. który wyniósł 2,7 tys. szt. W całej grupie w ostatnim miesiącu wyróżniliśmy 1979 samochody ciężarowe (+6,4% r/r; -19,7% m/m) i 212 autobusów (-10,2% r/r; -5,4% m/m).
Od początku roku zarejestrowano 32 181(+5,8%) sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. i po ostatnim miesiącu, jest ich o 376 szt. (-1,2%) mniej niż nowych. W grupie tylko samochodów ciężarowych używanych pojazdów zarejestrowano 29 066 szt. i było to mniej niż nowych o 804 szt. W grupie autobusów przybyło 3115 używanych i w tej grupie dominacja nad nowymi utrzymuje się, są one liczniejsze niż nowe o 15,9% (+428 szt.).

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t

W grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t. w grudniu 2018 r. zarejestrowano 2016 szt. Był to już drugi miesiąc z rzędu spadku i to w ostatnim miesiącu przekraczający ¼ (-26,1% r/r; -713 szt.), po wcześniejszych szesnastu miesiącach ze wzrostem. Jednocześnie był to poziom niższy niż miesiąc wcześniej (-16,1%; -388 szt.). Zahamowanie w kluczowej grupie ciągników siodłowych było jeszcze głębsze (-29,2% r/r i -18,2% m/m) do 1389 szt. wobec 1961 szt. przed rokiem i 1699 szt. zarejestrowanych miesiąc wcześniej. Wspomniany już niekorzystny układ dni roboczych jak i mała liczba w ostatnim miesiącu, jak i rysujące się utrudnienia przed firmami funkcjonującymi na rynku przewozów międzynarodowych mogły przyczynić się do większego przyhamowania.
W ciągu całego 2018 r. rynek nowych samochodów ciężarowych zwiększył się o 8,0% w skali roku i sprzyjała mu nie tylko ogólnie dobra koniunktura w gospodarce, ale też dobre wyniki w transporcie i gospodarce magazynowej. Według informacji GUS przewieziono do listopada br. zarobkowym transportem samochodowym 265,6 mln ton ładunków tj. 17,7% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem (ostatnie dane). Po listopadzie tempo wzrostu przewozów przekroczyło osiągnięte przeciętnie w całym ub.r. (kiedy przewieziono 245,3 mln t ładunków , tj. o 11,9% więcej niż w 2016 r.). Potencjał przewozowy do końca listopada br. zwiększył się o 15,6% podczas, gdy w całym ub.r. o 11,9%.

 

 

Rejestracje podwozi

Zakupy (kompletnych lub skompletowanych) podwozi to, w grudniu 2018 r., 627 szt. o 18% mniej niż rok wcześniej (-141 szt.) i mniej o 11% niż w październiku br.

- Pierwsze miejsce zajął MAN Truck z liczbą 146 wydanych sztuk, było to mniej o 26% niż rok wcześniej (+5% m/m);
- Drugie miejsce przypadło marce IVECO - po wydaniu 114 podwozi z jej logo po zabudowie (-6% r/r i -7% m/m);
- Trzeci był MERCEDES-BENZ Trucks - po rejestracji 96 szt. zabudowanych podwozi (-46% r/r; -9% m/m);
- Za nimi było VOLVO Trucks (92 szt.; +74% r/r; -32% m/m);
- SCANIA (62 szt.; -42% r/r; -3% m/m).

Ciągniki siodłowe

W grupie ciągników siodłowych w grudniu 2018 r.

- najwięcej ciągników zarejestrowało VOLVO Trucks, które wydało klientom 292 szt. (-47% r/r i -8% m/m);
- Drugie miejsce zajął MAN Truck z liczbą 272 szt. (-13% r/r i -11% m/m);
- trzecie SCANIA (244 szt.; -14% r/r i -18% m/m);
- Na czwartym miejscu DAF Trucks (240 szt.; -22% r/r; -30% m/m);
- Na piątym MERCEDES-BENZ Trucks (220 szt.;-9% r/r; -15% m/m).

Rejestracje ciężarówek (ogółem) w grudniu

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w grudniu 2018 r. 1766 szt. Było to mniej o 27% (-653 szt.) niż rok wcześniej i mniej o 20% (-447 szt.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły:

- VOLVO Trucks (383 szt.; -36% r/r);
- MAN Truck (358 szt.; -22%);
- SCANIA (306 szt.; -21%).

Rejestracje samochodów ciężarowych w całym 2018 roku

Od początku roku zarejestrowano 29 870 samochody ciężarowe pow. 3,5 t. W całej grupie znalazło się 22 167 ciągników, a ich liczebność wzmocniła się w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. o 1104 szt. (+5%).

- Najwięcej ciągników od początku roku wydał DAF Trucks (5512; +25%);
- Za nim jest MAN Truck (4 194; +22%);
- SCANIA (4024; +6%);
- VOLVO Trucks (3561 szt.; -4%);
- MERCEDES-BENZ Trucks (2977szt.; -2%).

W tym samym czasie przybyło 7703 kompletne lub skompletowane podwozia (+17%; +1 107 szt.).

- Wśród nich przoduje MAN Truck (1687; +31%), który przed rokiem był trzeci;
- Za nim jest MERCEDES-BENZ Trucks (1338; +3%), który zmniejszył przewagę (do 21 szt.);
- IVECO (1317; +2%);
- Czwartą pozycję zajmuje DAF Trucks (976; +47%);
- Na piątą wysunęło się VOLVO Trucks (893 szt.; +30%);
- SCANIA (873; -6%).

W ogólnym rankingu marek w 2018 r.

W grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t najwięcej pojazdów wydał:

- DAF Trucks - 6488 szt. Jego wzrost wyniósł +28% a udział w rynku 22% wobec 18% zajmowanych w poprzednim roku.
- Następny jest MAN Truck. Osiągnął 24% wzrost i zarejestrował 5881 szt. Zajął 20% rynku;
- Za nim SCANIA wydała 4897 szt. ze wzrostem 4% w skali roku (16% udz.);
- Na czwartym miejscu rok zakończyło VOLVO Trucks (4454 szt.; +2%);
- Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ Trucks (4318 szt.; -0%).

Firmy rejestrujące na regon objęły 90,9% rynku, wśród nich zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 76,4% rynku wobec 76,1% ich udziału rok wcześniej.

Wśród samochodów najcięższych o DMC powyżej 16 t. w ogólnym rankingu w 2018 r. pierwszy jest:

- DAF Trucks z 27% wzrostem (6358 szt.; 23% udz.);
- Na drugim miejscu MAN Trucks (5296 szt.; +26%; 19% udz.);
- SCANIA (4897 szt.; +4%; 18% udz.);
- VOLVO (4439 szt.; +2%; 16%udz.);
- MERCEDES-BENZ (3918 szt.; +2%; 14% udz.).

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL