Właściciel kierowca czy pracownik firmy transportowej?

kierowca ciężarówki za oceanem

Ten wyrok może zmienić krajobraz transportu drogowego na świecie.

Czy maszynista lokomotywy może być firma jednoosobową? Odpowiedź brzmi nie. Zatem, dlaczego kierowca ciężarówki jest jednoosobowym przedsiębiorcą w swojej macierzystej firmie?

Zagadnieniu przyglądnął się Sąd Najwyższy w Kalifornii. Jeszcze wiosną 2018 r. Sąd Najwyższy stanu Kalifornia wydał ostateczną decyzję w sprawie firmy Dynamex. W decyzji tej sąd orzekł, że kierowcy prowadzący przedsiębiorstwa i wykonujący transporty na rzecz firmy Dynamex powinni byli zostać uznani za pracowników spółki.

Niektórzy przewoźnicy znaleźli obejście tego problemu. Ich dzierżawiący właściciele-operatorzy uzyskują własne uprawnienia DOT. Następnie zakładają własne oddziały. Dochodzi do absurdów, w których finalnie kierowca obarczany jest całym ryzykiem prowadzenia działalności.

Samozatrudnienie kierowców może się skończyć

Zamieszanie powstało po tym jak okazało się, że małe firmy spedycyjne, w których właściciel jest równocześnie kierowcą zostały potraktowane jako pracownicy swoich zleceniodawców. Pracownik, żeby został zaliczony jako osobny podmiot gospodarczy, musi prowadzić niezależną działalność handlową, zawodową lub gospodarczą. taka sytuacja wywołała burzę protestów w środowisku transportowców.

jedno ze stowarzyszeń transportowych ma ponad 6000 członków. Większość z nich to małe floty lub właściciele jednoosobowych ciężarówek. - Wystarczy jeden niezadowolony kierowca, by twierdzić, że jest pracownikiem, a nie niezależnym właścicielem-operatorem, a firma może stanąć przed sądem - mówi Joe Rajkovacz, dyrektor ds. Rządowych i komunikacji dla Western States Trucking Association (WSTA).

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL