Najpopularniejsze samochody firmowe w 2018 roku
Marki samochodów, które cieszyły się największym zainteresowaniem klientów.
Samochody do firm można podzielić na dwie grupy: auta użytkowe oraz samochody osobowe służace do prowadzenia działalności gospodarczej. W grupie klientów indywidualnych zapewne część z nich kupuje samochody z myślą o odliczeniach użytkując auta do celów firmowych.
Najpopularniejsze marki samochodów osobowych
Od początku 2018 roku w grupie nabywców indywidualnych zarejestrowano 147,4 tys. szt. dokładnie tyle samo co w roku 2017 , +23 sztuki. Pozycję leadera podobnie jak rok wcześniej zachowała Toyota (18 927; +0,1%), która wyprzedziła Skodę (18 458; +9,1%) a na trzecim zamknął rok Opel (11 428; -24,8%). Nadal mimo, że jako pierwszy w pierwszej piątce marek odnotował duży spadek, utrzymuje się na podium. Czwarte miejsce należy do marki Kia (10 630; +6,9%) po awansie o jedną pozycję w odniesieniu do sytuacji sprzed roku. Z piątą lokatą jest Dacia (10 566; +24,6%) a za nim Volkswagen (10 554; -8,7%).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku 2018 r. jest Fabia (6 447; +7%), Na drugim miejscu Yaris (6 322:+3,7%), który w porównaniu do sytuacji przed rokiem spadł o jedno miejsce w rankingu. Udział obu pierwszych modeli jest niemal identyczny i wyniósł odpowiednio 4,4% i 4,3%. Trzecia pozycja należy do Dustera (5 249 szt. +25,6% ), który zyskał 2 pozycje w stosunku do sytuacji przed rokiem. Czwartą pozycję mimo spadku w skali roku utrzymuje Astra (4 454; -24,9%). Na piątej pozycji największy wygrany Hyundai Tucson (3 751 szt.; +7,9%), który zyskał aż 3 pozycje w stosunku do roku poprzedniego. Kolejne miejsce należy do Octavii ( 3 687; +4%), za nią Tipo (3 294: -24%), który obok Astry notuje głęboki spadek wśród pierwszej dziesiątki modeli. Za nim jest Auris (3 199; -2,1%).
Samochody w leasingu
Do firm rejestrujących na regon dostarczono w roku 2018 384,5 tys. szt. pojazdów (+13,4%; +45,5 tys. szt.). Najsilniejszą grupę stanowią firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Zajęły 49,6% rynku wobec 47,8% rok wcześniej (68,2% wobec 68,6% przed rokiem w rejestracjach licząc tylko nabywców instytucjonalnych).
W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza piątka marek nie zmieniła się. Liderem jest Skoda (51 077; +12,9%; udz. 13,3%), drugi Volkswagen (45 492; +21,2%; udz. 11,8%). Trzecia jest Toyota (37 110; +16,3%; udz. 9,7%). Następny w rankingu jest Ford (26 222; +6,5%) a za nim Opel (23 185; +11,2%). Drugą piątkę otwiera Mercedes-Benz (19 475; +27%:udz.5,1%), który zamienił się miejscem z Renault (18 930; -4,7%).Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. jest Octavia (17 4348; +13,9%). Następna Fabia (13 197; +2,0%). Na trzecim utrzymuje się Golf (11 781; +15,1%) a na czwartym podobnie jak rok wcześniej jest Astra (10 827; +8,1%). Focus jest po grudniu piąty (9911; +5%).
Samochody dostawcze
W grupie samochodów dostawczych do 3,5 t w grudniu 2018 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 7007 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów. Tempo wzrostu +12,6% tej części rynku jest nadal wysokie choć nie takie jak w poprzednich miesiącach (dla przypomnienia w październiku było to 21,9% a w listopadzie 24,4%).
Od początku 2018 roku przybyło 68 819 nowych samochodów dostawczych wobec 60 989 szt w 2017 roku co przełożyło się na wzrost o 12,8 % w skali roku, tym samym przekraczając tempo wzrostu samochodów osobowych.