Dodatkowe promy dla ciężarówek po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE
Wielka Brytania podpisała umowy, dzięki którym prywatne firmy zapewnią dodatkowe promy dla ciężarówek.
Prywatne firmy mają za zadanie zapewnić transport ciężarówkom zmierzającym do brytyjskich portów po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii - 29 marca 2019 r. Umowy zostały podpisane na wypadek wyjścia z Unii Europejskiej bez porozumienia. Ryzyko to wzrosło w wyniku realnego zagrożenia tzw. twardym Brexitem. Dodatkowe promy mają zagwarantować transport z Europy do portów w Plymouth, Poole oraz Portsmouth. Rząd zapewnia transport czterem tysiącom ciężarówek tygodniowo. Koszt takiej usługi to prawie 108 mln funtów.
Brak przetargu na świadczone usługi transportowe
Mimo iż, nie został przeprowadzony przetarg na świadczenie tego typu usług transportowych, departament transportu Wielkiej Brytanii prowadził negocjacje z kilkunastoma firmami. Ostatecznie wybrana została francuska firma Brittany Ferries, brytyjska Seaborne Freigh oraz DFDS.
Opóźnienia w dostawie kluczowych dóbr
Specjaliści twierdzą, że niezależnie od liczby promów, towary nadal będą musiały przekroczyć granicę celną, a to ona spowoduje zatory w przepływie towarów przez porty.