Powstanie projekt ciężarówki Scania zasilanej wodorem
Scania opracowuje projekt śmieciarki zasilanej ogniwami wodorowymi. Projekt powstaje w kooperacji z firmą Renova, która zajmuje się przetwarzaniem odpadów.
Scania do zastosowań komunalnych ma mieć całkowicie zelektryfikowany układ napędowy i elektryczny napęd urządzeń które mieści zabudowa.
- Jesteśmy bardzo zainteresowani zdobyciem większego doświadczenia z ogniwami paliwowymi w rzeczywistych warunkach pracy pojazdu u klienta - powiedziała Marita Nilsson z Scanii. - Ogniwa paliwowe stanowią obiecującą technologię potrzebną do dekarbonizacji transportu.
Scania współpracuje zarówno z Szwedzką Agencją Energetyczną, jak i Królewskim Instytutem Technicznym w Sztokholmie. Oczekuje się, że ciężarówka zasilana ogniwami paliwowymi zostanie dostarczona pod koniec 2019 r. lub na początku 2020 r.
- Elektryczne zasilane przy wykorzystaniu ogniw paliwowych zasilanych wodorem jest bardzo atrakcyjną alternatywą dla ciężkich pojazdów użytkowych takich jak pojazdy komunalne - mówi Hans Zackrisson, szef rozwoju Renova.
Komisja Europejska określiła wodór jako nośnik energii o dużym potencjale czystej, wydajnej mocy w zastosowaniach stacjonarnych, przenośnych i transportowych
Scania jest jedną z wielu firm, które chcą opracować i uruchomić pojazdy użytkowe napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Na przykład we wrześniu br. firma Alstom wprowadziła na rynek pierwszy na świecie pociąg zasilany z ogniwami wodorowymi.
Ogniwa paliwowe zamieniają wodór i tlen w energię elektryczną. Pod względem prędkości pociąg o zerowej emisji może jechać z prędkością do 140 km/h.