Co powiedział wiceprezes Scania podczas szczytu klimatycznego w Katowicach
Scania popiera stanowisko Komisji Europejskiej, która chce, aby do roku 2050 ciężarówki były całkowicie neutralne dla środowiska naturalnego.
Naszą wizją w Scania jest przewodzenie zmianie w kierunku zrównoważonego systemu transportowego – powiedział Mathias Carlbaum, wiceprezes Scania CV AB, podczas wystąpienia na COP24 w Katowicach.
Samochody ciężarowe wykorzystują średnio jedynie 60 proc. swoich mocy transportowych. Scania chce, aby dzięki jej systemom pozwalającym na monitoring i zdalną diagnostykę floty, można było poprawić dyspozycyjność i efektywność jej wykorzystania. Tym samym można zmniejszyć koszty operacyjne firmy transportowej z korzyścią dla środowiska naturalnego.
Elektryfikacja transportu drogowego
Zdaniem przedstawicieli Scania transport można, w znacznym stopniu zelektryfikować a także zacząć szerzej wykorzystywać paliwa alternatywne.
- Biorąc pod uwagę czas, w którym powinna nastąpić zmiana, nie możemy nadal korzystać z węgla kopalnego przez kolejne dziesięć lal. Musimy szybko wdrożyć rozwiązania w zakresie transportu wolnego od emisji CO2, które są już dostępne. Odpowiednia technologia została już przetestowana – powiedział Mathias Carlbaum.
W nadchodzącym dziesięcioleciu Scania ma dążyć do tego, aby jej ciężarówki były w większym stopniu zelektryfikowane, początkowo będą wykorzystywane najczęściej jako hybrydy. Tymczasem działają już autostrady elektryczne, stanowiące bardzo obiecującą alternatywę dla węgla. Scania jest zaangażowana w tego typu projekty w Szwecji, Niemczech i we Włoszech.
Ciężarówki Scania na gaz
Biorąc pod uwagę, że zelektryfikowany ciężki transport prawdopodobnie nie będzie w pełni dostępny i przystępny cenowo przez najbliższe lata, należy w coraz większym stopniu wykorzystywać paliwa alternatywne. W ofercie Scania znajduje się największa na rynku gama silników zasilanych paliwami alternatywnymi, co pozwala na redukcję emisji dwutlenku węgla o 90 proc.
Pojazdy Scania na gaz są zasilane metanem. Oznacza to, że zarówno biogaz, jaki i gaz ziemny (LNG lub CNG), mogą być wykorzystywane równolegle, zaś samo przejście z jednego paliwa na drugie jest proste do wykonania. Oba rodzaje gazu są również dostępne w formie sprężonej lub skroplonej.
- Posiadamy rozwiązania dostępne tu i teraz, również dla polskich klientów. Optymalizując transport i mobilność w inteligentny sposób, wykorzystując digitalizację i automatyzację oraz paliwa alternatywne, możemy ograniczyć marnotrawstwo w transporcie i zadbać o środowisko - dodaje Harald Woitke, dyrektor generalny Scania Polska S.A.
Scania w transporcie przyszłości
Metody redukcji emisji CO2 przez branżę transportową zostały przedstawione w badaniu Pathways, opublikowanym przez Scania w połowie 2018 r. W ramach badania przeanalizowano branżę transportową metodą prognozowania wstecz, co doprowadziło do opracowania czterech scenariuszy. W ramach podjętych działań na rzecz ochrony klimatu przedstawiciele Scania utworzyli koalicję z innymi czołowymi firmami. W dyskusji, która odbyła się w siedmiu miastach na całym świecie wzięli udział m.in. przedstawiciele takich firm, jak: ABB, BP, IKEA, Fortum, Fujitsu Nordea, Philips, Volkswagen i Yara.