Emulator AdBlue kontrole w Niemczech

Oszustwo z Adblue - kolejny skandal z silnikami Diesla

Oszuści manipulują pokładową elektroniką ciężarówek, aby oszczędzić Adblue.

Kontrola ciężarówki Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego na autostradzie A3 koło Regensburga wykazała w polskiej ciężarówce emulator. Małe czarne pudełko znajdowało się w wiązce przewodów pod deską rozdzielczą.

Z takim emulatorem elektronika pokładowa jest wyłączona i nie wtryskuje Adblue w układ wydechowy ciężarówki. Brak zastosowania AdBlue, jako katalizatora, powoduje, że samochód ciężarowy nie spełnia norm emisji spalin Euro 5 lub Euro 6.

Dla tego kierowcy podróż się skończyła

Nie jest to odosobniony przypadek, wyjaśnia Bernd Krekeler szef działu w Federalnym Urzędzie Transportu Towarowego: - Istnieje wyraźna tendencja, że emulatory stosują przewoźnicy z krajów Europy Wschodniej. Główny nacisk kładziony jest na ciężarówki z Rumunii, Polski, Czech i krajów nadbałtyckich.

Co piąta ciężarówka z Europy Wschodniej nie spełnia norm emisji spalin

Takie stwierdzenia w ogóle nie zaskakują Andreasa Mossyrscha z firmy przewozowej Camion Pro, który prowadził ukryte badania w Rumunii i Polsce. Wielokrotnie oferowano mu w warsztatach "podwórkowych" usługę wyłączania systemu AdBlue w jego ciężarówce. Niezbędne emulatory są dostępne na polskich stronach serwisu eBay za 30 do 50 euro.

Statystyki podają, że jedna na pięć ciężarówek z Europy Wschodniej nie spełnia unijnych przepisów dotyczących emisji spalin.

Z powodu emulatorów AdBlue Niemcy tracą pieniądze ale też czyste powietrze

Stosowanie emulatora AdBlue powoduje, że przewoźnik opłaca Maut, jak za Euro 6 a w rzeczywistości porusza się pojazdem Euro 2 lub 3. Niemcy liczą straty w opłatach mautowych, ale chyba ważniejsze jest to, że ich atmosfera pochłania bardzo szkodliwe dawki NOx. Jest to około 14 000 ton dodatkowego zanieczyszczenia tlenkiem azotu rocznie.

Konkurencja firm transportowych

Nie używając AdBlue firma zaoszczędza płyn, jako składnik kosztów działalności. Jest to od trzech do czterech euro na sto kilometrów. Przeliczając to na 100 tysięcy kilometrów rocznego przebiegu ciężarówki - robi się całkiem pokaźna kwota.

Pojawiły się głosy, aby przedsiębiorstwa, w których kontrole stwierdzą niedozwoloną ingerencję w układzie AdBlue, pozbawiać licencji na wykonywanie transportów.

Kara 10 000 euro za emulator AdBlue byłaby odpowiednia

Niemcy obawiają się, że problem będzie narastał, a zatem należy wzmocnić kontrole w tym kierunku. Potrzeba ogólnego ponadpaństwowego porozumienia służb kontrolnych. Skoro prewencja nie zdaje egzaminu należy wprowadzić wysokie kary - grzywna w wysokości 10 000 euro byłaby odpowiednia.

W akcji kontrolnej na A3 w okolicy Regensburga inspektorzy, za pomocą urządzenia do badania jakości spalin, wykrywają przekroczenie norm w kolejnej ciężarówce - tym razem z Rumuni. W świetle niebieskich "kogutów" samochód jest holowany do warsztatu. Tam emulator zostaje usunięty. Firmie grozi grzywna w wysokości 1000 euro.

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Zmiana naliczania opłat drogowych w Czechach Opłata za przejazd w Czechach dla pojazdów powyżej 3,5 t zostanie powiększona o składnik opłaty za wytwarzanie emisji CO2.
Zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii. Kto musi posiadać certyfikaty? Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy - przy imporcie niektórych produktów będzie obowiązek przedstawienia odpowiednich certyfikatów.
eToll - zmiana opłat za samochody ciężarowe na 2024 rok Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej od 1 stycznia 2024 r.
Czy optymalizacja opłat drogowych jest mitem, czy faktem? Opłaty drogowe stopniowo stają się coraz bardziej znaczącym składnikiem kosztowym w transporcie towarowym.
Kilkukrotny wzrost kar za przewóz nielegalnych imigrantów Maksymalna kara dla firmy transportowej wynosi obecnie 20 tys. funtów za każdą przewiezioną niezgodnie z prawem osobę.