Niemcy nie chcą ciężarówek Euro 4 i Euro 5
Lawinowe wprowadzanie zakazów przez niemieckie miasta są skutkiem dużych zanieczyszczeń powietrza, jakie występują w okolicach dużych aglomeracji przemysłowych.
Obecnie kierowcy w wielu niemieckich miastach muszą dostosować się do zakrojonych na szeroką skalę zakazów jazdy na samochodami wyposażonymi w starsze silniki Diesla. Tak stanowi wyrok sądu z 15 listopada br.
Zakaz jazdy dla ciężarówek Euro 5
Na orzeczenia czekają jeszcze miasta Zagłębia Ruhry - Dortmund i Bochum. Decyzja w tej sprawie powinna zostać podjęta do końca roku. Już w nadchodzących dniach Sąd Administracyjny w Darmstadt chce zasądzić zakaz jazdy Ciężarówek z dieslem w Hesji oraz dla Fryburga. Toczy się również postępowanie w sprawie Baden-Württemberg.
Już od 1 stycznia 2019 r. w Stuttgarcie zostanie wprowadzony zakaz jazdy pojazdów o normie emisji spalin Euro 4 i, co gorsza, może również Euro 5. We Frankfurcie nad Menem, w dniu 1 lutego 2019 zostanie wprowadzony zakaz dla Euro 4, a we wrześniu także Euro 5. To samo dotyczy Kolonii i Bonn. Wcześniej w kwietniu 2019 r. pojawi zakaz dla Diesla Euro 4 (a we wrześniu dla Euro 5) w Essen na 18 z 50 okręgów - w tym, mocno uczęszczanego przez kierowców ciężarówek, odcinka drogi A40. Także w Berlinie, od września 2019 r., będą wprowadzone zakazy jazdy na 30 odcinkach drogi i na 20 ulicach.
Rząd federalny krytykuje zakazy jazdy dla Euro 5 na autostradach
Z wyroków sądów krytykuje niemiecki rząd. Federalny minister transportu Andreas Scheuer tak skomentował wyrok: - Jeśli sędzia wydaje zakaz jazdy dla silników wysokoprężnych na autostradzie, to przecież nie ma innego miejsca dla wykonywania transportów. Wyroki takie jak te zagrażają mobilności setek tysięcy firm.
Minister środowiska Ursula Heinen-Esser komentuje z Düsseldorfu: - Jesteśmy bardzo zaskoczeni powagą werdyktu. Ponieważ dotknięta została "linia życia Zagłębia Ruhry", w której przebywały setki tysięcy osób dojeżdżających do pracy. - Dodajmy, że wyrok dotyczy, nie tylko ciężarówek, ale również zwykłych obywateli posiadających samochody osobowe z silnikami Euro 4 i 5.
Ogólnie, w 2019 roku, planuje się wprowadzić zakaz jazdy ciężarówek, z silnikami Euro 5, w 30 niemieckich miastach.