TruckForce

TruckForce - kilka uwag o ciężarowych oponach

Eksperci szacują, że prawie 84 proc. ładunków jest dostarczanych tylko drogą lądową. To szansa na rozwój dla ponad 130 000 firm transportowych, które działają na polskim rynku.

Aby efektywnie funkcjonować i ograniczyć ryzyko nieplanowanych postojów, będących następstwem awarii taboru lub ogumienia, potrzebują one nowoczesnych rozwiązań.

TruckForce stworzona przez Goodyear

Obecnie sieć TruckForce Goodyear liczy 118 serwisów, które dysponują łącznie ponad 120 samochodami serwisowymi i w razie potrzeby niosą pomoc w trasie. Eksperci TruckForce również odwiedzają floty, aby na miejscu zadbać o stan ogumienia pojazdów.
Oferta usług serwisowych dla flot obejmuje, nie tylko doraźną pomoc w razie awarii, ale także profilaktyczne przeglądy i doradztwo w kwestii doboru opon.

Goodyear radzi, aby decyzja zakupu opon była poprzedzona analizą kilku istotnych właściwości produktów jak: opory toczenia, przebieg, przyczepność na mokrej nawierzchni, pojedynczy koszt przejechanego kilometra oraz trakcja zimowa. Użytkownicy mają do wyboru m.in. opony dedykowane do transportu dalekobieżnego, charakteryzujące się niskimi oporami toczenia i mniejszym zużyciem paliwa oraz produkty przeznaczone do transportu regionalnego, których istotnymi zaletami są wyższe przebiegi, lepsze właściwości podczas częstego hamowania, ruszania i pokonywania zakrętów.

Prawidłowe użytkowanie opon

Podstawową kwestią, o której powinni pamiętać wszyscy użytkownicy pojazdów, jest prawidłowa eksploatacja ogumienia, czyli np. przestrzeganie zalecanego ciśnienia, monitorowanie stanu ogumienia oraz bieżnikowanie - wydłużają cały proces życia opony oraz przekładają się na całościowe, niższe koszty ich użytkowania. Wskazanym rozwiązaniem jest również rotacja opon na poszczególnych osiach.

Serwisanci TruckForce podkreślają też znaczenie odpowiedniej dbałości o stan techniczny pojazdu.
- Jeśli osie mają nieprawidłową zbieżność, przekłada się to na szybsze zużycie opon, ale także większe spalanie. Równie negatywnie na stan ogumienia oddziałują wyeksploatowane elementy podwozia i nieprawidłowa geometria kół. Kierowcy powinni też uważać na wycieki oleju i paliwa na opony, gdyż mogą one spowodować ich uszkodzenie – wyjaśnia Przemysław Herjan, właściciel serwisu sieci TruckForce Maxigum z Witaszyc.

Ekspert TruckForce zwraca uwagę, że powinno się na to składać kilka kroków, których nie wolno pomijać:

- unieruchomiony pojazd powinien być zabezpieczony klinami,
- pojazd powinien być podnoszony w przeznaczonych do tego punktach,
- po podniesieniu należy podstawić tzw. "kobyłki",
- opony należy zawsze pompować w klatce bezpieczeństwa,
- po odkręceniu nakrętek należy ułożyć je we właściwej kolejności w pojemniku (podczas przykręcania powinny wrócić na swoje miejsce),
- po zdemontowaniu koła z pojazdu szpilki, piasta i felga powinny zostać oczyszczone,
- przed montażem opony, miejsce osadzenia stopek opony na feldze również powinno zostać oczyszczone.

Ponadto do montażu opon należy używać odpowiedniej pasty, a ogumienie powinno być pompowane osuszonym powietrzem lub azotem. Usługa serwisowa powinna też obejmować sprawdzenie szczelności zaworów.
- Zawsze wymieniamy wkładkę zaworu na nową, nakręcamy kapturek, a w przypadku kół bliźniaczych montujemy przedłużki. Te pozornie błahe elementy są bardzo ważne z punktu widzenia dalszego użytkowania, ich brak może uniemożliwić kontrolę ciśnienia kół wewnętrznych. Przeprowadzenie fachowej usługi montażowej nabiera szczególnego znaczenia w przypadku pojazdów ciężarowych wyposażonych w czujniki ciśnienia. Niewiedza lub nieumiejętność mechaników mogą doprowadzić do ich uszkodzenia, dlatego opiekę nad pojazdami przedsiębiorstwa lepiej powierzać wykwalifikowanym specjalistom – dodaje Herjan.

Zawsze wyważamy koła

Po zamontowaniu opon, koła należy wyważyć – ta czynność powinna być powtarzana co 40 tys. km. Następnie powinny być one wycentrowane na piaście pojazdu za pomocą centrowników lub przeznaczonych do tego celu tulejek centrujących, a nakrętki dokręcone w odpowiedniej kolejności (na krzyż). Na zakończenie zaleca się dokręcenie kół kluczem dynamometrycznym z siłą odpowiednią dla danego pojazdu. Po zakończonej pracy montażowej serwisant powinien skalibrować system TPMS, jeśli jest w pojeździe. Ekspert TruckForce podkreśla, że zawsze należy sprawdzić stan techniczny i ciśnienie we wszystkich kołach, łącznie z zapasowym. Dodatkowo kierowca powinien dostać zalecenie kontroli poprawności dokręcenia kół po przejechaniu około 50 km.

TruckForce w Polsce

TruckForce to obecnie 118 stacjonarnych serwisów ogumienia dla pojazdów ciężarowych na terenie całej Polski. Niezależni Partnerzy sieci dysponują także mobilnymi serwisami ogumienia, które są naturalną częścią programu – Goodyear ServiceLine24h – całodobowej pomocy drogowej związanej z awariami ogumienia dla flot krajowych i zagranicznych.

Do Goodyear należą następujące marki: TruckForce, ServiceLine 24h, Fleet First, FleetOnlineSolutions

Przeczytaj też:
Tajemniczy sygnał alarmowy na morzu pochodził z ciężarówki Tajemniczy sygnał alarmowy na zachodnim wybrzeżu Skanii (Szwecja) umknął zarówno kontrolerom ruchu lotniczego, jak i ratownikom morskim. Teraz tajemnica została rozwiązana.
Ciężarówka, przekształcona w dzieło sztuki, pochłania taką samą ilość CO2 z powietrza, jak drzewo Farba na naczepie pochłania tyle samo CO2 z powietrza co drzewo i zapobiega rozwojowi wszelkiego rodzaju wirusów i bakterii.
MAN Trucks rozbudowuje fabrykę ciężarówek w Niepołomicach W ramach strategii New MAN w latach 2020-2022 rozbudowana zostanie fabryka pojazdów ciężarowych w Niepołomicach.
Podczas rozładunku... Podczas rozładunku ciężarówka pochyliła się do tyłu.
Piwo ląduje na poboczu. Wypadek polskiej ciężarówki na autostradzie A10 W poważnym wypadku, w sobotnie popołudnie, na autostradzie A 10 brała udiał polska ciężarówka, która wypadła z pasa ruchu i przewróciła się na poboczu drogi.
KAMAZ-54901 - pierwsze wrażenia z jazdy Z ogólnego punktu widzenia to Mercedes, jednak charakterystyka pracy silnika bardziej przypomina Scanię.
Kto i kiedy ma pierwszeństwo? Kolejność przejazdu to temat, który powinien być potraktowany priorytetowo na kursach prawa jazdy. U źle wyedukowanych kierowców często obowiązuje błędna zasada: kto szybszy ten pierwszy...
Kabina ciężarówki – mobilne centrum dowodzenia kierowcy. Jak się zmieniały? Kabiny ciężarówek to dziś niemal zdalne biura, w których kierowcy ciężarówek spędzają zwykle więcej czasu niż we własnym mieszkaniu - bo nawet 294 dni w roku.  
Zuchwała kradzież elementów ciężarówki w środku miasta Co zobaczył kierowca, gdy wrócił do swojej ciężarówki po nocnym odpoczynku? Złodzieje ukradli maskę i reflektory z zaparkowanej ciężarówki.