Nowe normy emisji CO2 dla samochodów ciężarowych
Parlament Europejski przegłosował nowe normy emisji spalin dla ciężarówek.
Do roku 2025 producenci samochodów ciężarowych muszą obniżyć emisję CO2 o 20%, a do roku 2030 redukcja ma wynieść 30%.
Siedmiu głównych producentów ciężarówek: Scania, MAN Truck & Bus, Mercedes-Benz Truck, Volvo Trucks, Renault Trucks, DAF Trucks i IVECO – wyraziło zaniepokojenie wynikiem dzisiejszego głosowania w Parlamencie Europejskim nad pierwszymi w historii normami emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych. - Cele te wykraczają poza wniosek złożony przez Komisję Europejską w maju ubiegłego roku, który i tak już już był bardzo trudny do spełnienia przez producentów ciężarówek - zauważył Erik Jonnaert, Sekretarz Generalny ACEA.
Normy emisji spalin dla ciężarówek
Cel 2025 wyznaczony przez PE wymaga od producentów samochodów ciężarowych, aby dopasowali nowe technologie w swoich nowych pojazdach. Problem w tym, że prace nad nowymi modelami ciężarówek są mocno zaawansowane i trudno teraz zmieniać projekty. To zbyt krótki czas.
ACEA z zadowoleniem przyjęła propozycję Komisji Europejskiej, aby zachęcić przewoźników do użytkowania samochodów ciężarowych o zerowej i lub niskiej emisji spalin. Pomocne w tym maja być korzystne kredyty. To jednak propozycje na przyszłość.
Dziś posłowie PE dodatkowo głosowali za ustanowieniem systemu kar, aby karać producentów ciężarówek, którzy nie sprzedają obowiązkowego kontyngentu pojazdów o zerowej i niskiej emisji spalin.
Jakub Faryś, Prezes PZPM w pełni popiera stanowisko ACEA. - Mamy nadzieję, że ostateczne limity będą ambitne, ale osiągalne dla branży motoryzacyjnej, zwłaszcza, że produkcja pojazdów ciężarowych w Polsce jest jedną z kluczowych branż - podsumował Faryś.