Kierowcy z Filipin

Kierowca z Filipin za 1000 euro

Niemieckie media nie bez przyczyny atakują firmy transportowe, które zatrudniają kierowców z Filipin.

Z jednej strony tani rynek pracy jest duża konkurencją dla lokalnych firm transportowych, z drugiej zaś strony Filipińczycy mieszkają w bardzo złych warunkach.

Coraz więcej kierowców ciężarówek przybywa do Niemiec z krajów spoza UE. Chcąc zaoszczędzić jak najwięcej pieniędzy żyją w najbardziej ekstremalnych warunkach. Szczególnie jaskrawy przypadek takiego życia można było zobaczyć niedawno w Nadrenii Północnej-Westfalii.

Wynagrodzenie miesięczne 1000 Euro, urlop zerowy, dwa lata bez rodziny... Reporter Stern'a odwiedził kierowców na terenie jednej z baz transportowych w Höingen koło Dortmundu.

Ciężarówki, w których mieszkają filipińscy kierowcy

Kierowcy mieszkają w ciągnikach, zawsze w parach w kabinie. Nie mają innego domu w Europie. W dni robocze mogą korzystać z prysznica i toalety w biurowcu, w weekendy mają tylko brudne Toi-Toje lub krzaki. Gotowane na kuchenkach kempingowych odbywa się obok ciężarówki. Teraz w listopadzie na chłodzie i w deszczu. Wieje zimny wiatr, gdy kierowcy w grubych kurtkach, ale wciąż w plastikowych klapkach, przygotowują jedzenie na zbiorniku, w którym znajduje się olej napędowy. Obawiają się nadchodzącej zimy, ponieważ boją się złapać przeziębienie. Nie mają ubezpieczenia zdrowotnego. Większą część zarobków wysyłają do domu do swoich rodzin.

Kierowcy dwa lata bez rodzin

16 kierowców zostawiło żony i dzieci w domu. Kolejny raz zobaczą je za dwa lata - tyle trwa kontrakt na pracę. Edwin Atema z holenderskiego związku transportowego nie kryje oburzenia. System naboru kierowców jest wyrafinowany: agencje rekrutują doświadczonych kierowców i dają im fałszywe obietnice. Filipińczycy przyjeżdżają do Polski, gdzie otrzymują niezbędne dokumenty i są zatrudniani przez filię duńskiego przewoźnika. Następnie kierowcy są "pożyczani" firmie matce i zostają wysłani do Danii, gdzie otrzymują ciężarówki. Duńska firma wykorzystuje ich jak podwykonawców do innych zleceń transportowych. Stamtąd wyjeżdżają na nieobrendowanych białych ciężarówkach z polską tablicą rejestracyjną niemiecką naczepą. jeżdżą po całej Europie.

Polska krajem tranzytowym

Dzięki złym przepisom i niskim płacom Polska stała się w ostatnich latach wygodnym korytarzem przerzutowym dla kierowców ciężarówek spoza UE. Stern podaje, że w 2013 r. Przybyło tylko około 5000 kierowców ciężarówek, w 2017 r. Było już ich 65 000. A w pierwszej połowie 2018 r. przez nasz kraj przejechało prawie 53 000 kierowców. Większość kierowców pochodzi z Ukrainy. Oprócz Filipińczyków przybyli też kierowcy z Indii i Sri Lanki.

Przeczytaj też:
Nowe doskonalsze fotoradary na polskich drogach - sprawdź ich lokalizacje Nowatorska jakość sprzętu, wyłapująca serię pojazdów jednocześnie, ma być skutecznym straszkiem na kierowców.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Dwa DAF-y LF w służbie Ośrodka Szkolenia Ochotniczej Straży Pożarnej Członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych z województwa mazowieckiego mogą wziąć udział w szkoleniach, które przygotują ich do podniesienia kwalifikacji i uzyskania prawa jazdy kategorii C.
Jakimi autami będą jeździć Polacy? Tegoroczna edycja badania Portfele Polaków pod lupą na zlecenie Volkswagen Financial Services przyniosła sporo niespodzianek.
Girteka stawia na zimowe szkolenia dla kierowców Wspólna, z Volvo Trucks, akcja "Bezpieczna Jazda Zimą" rozszerza program szkoleń organizowanych przez Girtekę w ramach Akademii Kierowcy.
Finał Profesjonalni Kierowcy odbył się w Wieluniu Podwozie typu tandem Volvo FH z zabudową oraz naczepą Wielton stanęły w Wieluniu podczas VIII edycji akcji Profesjonalni Kierowcy. A to wszystko po to, aby dostarczyć porządną dawkę wiedzy kierowcom z kategorią C+E, którzy nie są obecnie aktywni zawodowo.
II EDYCJA OGÓLNOPOLSKIEJ OLIMPIADY LOGISTYCZNEJ we Wrocławiu Ogólnopolska Olimpiada Logistyczna jest formą współzawodnictwa edukacyjnego, podczas którego oceniane są: wiedza, umiejętności oraz postawy w obszarze branży TSL (transport-spedycja-logistyka).
Bezpłatne szkolenie dla młodych kierowców w Wieluniu Bezpłatne, praktyczne szkolenia "Profesjonalni Kierowcy" odbędą się 21 listopada w Wieluniu. Właśnie trwają zapisy.