Wszystko zaczęło się 67 lat temu

FSC-Lublin 4truckspl

Jednym z priorytetów powojennej Polski stała się produkcja lekkich samochodów ciężarowych. Z oczywistych względów ciężarówka musiała mieć rodowód radziecki.

Lublin - GAZ-51 był pierwszym samochodem ciężarowym, który zaczęto produkować, w powojennej historii polskiej motoryzacji. W Warszawie w tym czasie, rozpoczęto montaż samochodu Pobieda M-20.

Oprócz produkcji samochodów fabryka zasłużyła się dla miasta jako współinwestor wielu pożytecznych inwestycji. Robotnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa MOTOR wybudowała dziesiątki nowoczesnych bloków, powstało przyfabryczne osiedle mieszkaniowe, obiekty sportowe. Fabryka sprawowała patronat nad istniejącymi dzięki niej dzielnicami miasta. Patronatem objęte były również szkoły, przedszkola, organizacje społeczne, instytucje itp. Nadwyżki energii elektrycznej, pary, ciepłej wody i gazu, wytwarzane w FSC, zasilały miejskie urządzenia komunalne. FSC wniosła też znaczny wkład w budowę arterii komunikacyjnych, a zwłaszcza ulic: Fabrycznej, Łęczyńskiej, Gospodarczej, Andersa, Trasy W-Z, w uruchomienie trakcji trolejbusowej, w budowę Zalewu Zembrzyckiego - czytamy w Kurierze Lubelskim.

Wszystko jednak zaczęło się wrześniu 1938 roku, gdy w dzielnicy Tatary rozpoczęto budowę hali produkcyjnej warszawskiej firmy Lilpop, Rau i Loewenstein. Planowano tam wówczas produkować części Chevroletta. Wojna pokrzyżowana plany, jednak już w 1945 roku powrócono do koncepcji produkcji samochodów. Pierwszym samochodem produkowanym w FSC był ciężarowy Lublin, którego wytwarzano na licencji radzieckiego GAZ-a 51. Zgodnie z ówczesną polityką, zakład uruchomił produkcję w 34. rocznicę rewolucji październikowej. Z taśm zjechały wówczas pierwsze GAZ-y 51 z szyldem FSC pod nazwą "FSC Lublin-51". Lubelskie ciężarówki miały 2,5 T ładowności, 3480 cm³ silnik benzynowy o mocy 70 KM i drewnianą kabinę kierowcy.

W 1951 roku wyprodukowano 88 samochodów Lublin 51. W roku następnym zwiększono produkcję do 2200 sztuk. Projekt wstępny przewidywał wzrost produkcji do 12 tys. aut rocznie. Ogółem z linii montażowej w Lublinie zjechało 17 500 Lublinów. W 1958 roku zakończono produkcje licencyjną. Inżynierowie starali sie wprowadzać coraz więcej podzespołów krajowej produkcji. Od 22 lipca 1952 roku całość elementów drewnianych (kabina) pochodziła już z lubelskich zakładów.

Produkcję Lublina zakończono w roku 1959 i rozpoczęto produkcję flagowego modelu Żuk.

Warto wspomnieć, że w latach 1963–1971 w FSC montowano licencyjny transporter opancerzony SKOT, który produkowano na potrzeby LWP i Czechosłowackiej Armii Ludowej. Łącznie zmontowano ok. 4500 pojazdów różnych wersji.

fot. Muzeum Techniki Wojskowej GRYF

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL