Te urządzenia nie mierzą prędkości
Z pozoru wygląda groźnie. Groźny może okazać się jednak tylko dla tych, którzy nieprawidłowo opłacą stawkę Maut.
Potężny aparat podobny do fotoradaru stoi na drodze nr 31 w Kirchzarten między Höllental- i Ibentalstraße. Jest to kolumna do kontroli opłaty za przejazd samochodów ciężarowych. Kolumny o wysokości czterech metrów stanowią element technicznej infrastruktury systemu opłat, który ma zostać rozszerzony na wszystkie drogi federalne. Łącznie około 600 kolumn kontrolnych będzie sprawdzać na drogach federalnych, czy pojazdy podlegają opłacie drogowej i prawidłowo uiszczają tę opłatę.
Nowe stacjonarne urządzenia kontrolne uzupełniają mobilne urządzenia kontrolne Federalnego Urzędu ds. Transportu.
Kolumna kontrolna Toll Collect
Jeśli samochód ciężarowy przejdzie przez punkt kontrolny, zostanie utworzony plik ze zdjęciami kontrolnymi, które zarejestrują widok z boku ciężarówki i obraz tablicy rejestracyjnej. Samochód wysyła sygnał do kolumny kontrolnej zawierający jego dane, które wcześniej zadeklarował przewoźnik. Firma i kierowca są odpowiedzialni za prawidłowe dane dotyczące pojazdu. Jeśli kierowca prawidłowo ustawił liczbę osi, kolumna sprawdza to w zarejestrowanym obrazie. W przypadku zgodności danych, obraz jest kasowany. W przypadku braku opłaty lub niezgodności danych system wysyła dokumentację do odpowiedniego urzędu.
Maut na drogach federalnych
Kolumny kontrolne Toll Collect sprawdzają jedynie, czy pojazdy o masie przekraczającej 7,5 ton wniosły należną opłatę. Trudno pomylić kolumny kontrolne z fotoradarami, gdyż te pierwsze mają zawsze niebieski lub granatowy kolor, a ich wysokość wynosi blisko 4 metry.