mierzą prędkości

Te urządzenia nie mierzą prędkości

Z pozoru wygląda groźnie. Groźny może okazać się jednak tylko dla tych, którzy nieprawidłowo opłacą stawkę Maut.

Potężny aparat podobny do fotoradaru stoi na drodze nr 31 w Kirchzarten między Höllental- i Ibentalstraße. Jest to kolumna do kontroli opłaty za przejazd samochodów ciężarowych. Kolumny o wysokości czterech metrów stanowią element technicznej infrastruktury systemu opłat, który ma zostać rozszerzony na wszystkie drogi federalne. Łącznie około 600 kolumn kontrolnych będzie sprawdzać na drogach federalnych, czy pojazdy podlegają opłacie drogowej i prawidłowo uiszczają tę opłatę.

Nowe stacjonarne urządzenia kontrolne uzupełniają mobilne urządzenia kontrolne Federalnego Urzędu ds. Transportu.

Kolumna kontrolna Toll Collect

Jeśli samochód ciężarowy przejdzie przez punkt kontrolny, zostanie utworzony plik ze zdjęciami kontrolnymi, które zarejestrują widok z boku ciężarówki i obraz tablicy rejestracyjnej. Samochód wysyła sygnał do kolumny kontrolnej zawierający jego dane, które wcześniej zadeklarował przewoźnik. Firma i kierowca są odpowiedzialni za prawidłowe dane dotyczące pojazdu. Jeśli kierowca prawidłowo ustawił liczbę osi, kolumna sprawdza to w zarejestrowanym obrazie. W przypadku zgodności danych, obraz jest kasowany. W przypadku braku opłaty lub niezgodności danych system wysyła dokumentację do odpowiedniego urzędu.

Maut na drogach federalnych

Kolumny kontrolne Toll Collect sprawdzają jedynie, czy pojazdy o masie przekraczającej 7,5 ton wniosły należną opłatę. Trudno pomylić kolumny kontrolne z fotoradarami, gdyż te pierwsze mają zawsze niebieski lub granatowy kolor, a ich wysokość wynosi blisko 4 metry.

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.
Kilkanaście tysięcy złotych kary za tachograf W dniu 22 grudnia pilscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zestaw pojazdów niemieckiego przewoźnika.
Kierowca ciężarówki zatrzymany za transport narkotyków Policjanci CBŚP przejęli 120 kg marihuany ukrytej w 246 litrowych beczkach przewożonych przez ciężarówkę.
Potrójna obsada w ciężarówce Kierowcy ciężarówki poruszali się w czasie zakazu i stracili prawo jazdy na 3 miesiące.
Paliwo ponad normę Zespół pojazdów był wyposażony w trzy stałe zbiorniki paliwa.
Kontrole w transporcie kontenerów Zespół kontrolny z WITD w Gdańsku w dniu 01 czerwca 2023r. w godzinach popołudniowych prowadził działania kontrolne na trasie S7, gdzie inspektorzy wzięli pod lupę kierowców ciężarówek z ładunkami w kontenerach.