Kto stracił na kursie rubla?
W Rosji spadła sprzedaż samochodów ciężarowych. Jest to o 19% i 11% mniej niż w sierpniu i we wrześniu 2017 r.
Sprzedaż w pierwszym miesiącu jesieni spadła w Kamaz-ie o -13%, MAN Truck & Bus odnotował spadek o -16%, a Volvo Trucks o 37%.
Mniej sprzedanych ciężarówek w Rosji
Jest to najbardziej znaczący spadek w ciągu ostatnich dwóch lat. Pewne wyhamowanie może wynikać z faktu, że przewoźnicy wystarczająco zmodernizowali swoje floty i nie widzą potrzeby nowych inwestycji w tym kierunku.
Kolejnym powodem zmniejszenia sprzedaży nowych ciężarówek jest duża zmienność kursu rubla w stosunku do euro. Na przykład od 28 sierpnia do 12 września euro znacznie podrożało.
Dla rosyjskich firm transportowych europejskie samochody ciężarowe mocno podrożały. Na przykład przy zakupie ciągnika siodłowego za 79 000 € wartość tego pojazdu na jesieni wyniosła więcej o ponad 250 000 rubli. Biorąc pod uwagę, że firmy nie kupują pojedynczych ciężarówek, lecz wymieniają całe floty - odnowienie parku kosztowało nawet 25 milionów rubli więcej.
Oprócz zmienności kursu na rynek transportu handlowego niekorzystnie wpływa kilka innych czynników. W Rosji podrożało paliwo, tym samym wzrosły koszty transportu i spadła konkurencyjność.
Biorąc pod uwagę dobrą pierwszą połowę 2018 roku, całkowity wzrost sprzedaży samochodów ciężarowych w Rosji wyniesie ok. 15,5%.