Będzie bardziej elektromobilnie

Transexpo 2018 Solaris

Dla większości miast i przewoźników napędy elektryczne w autobusach to, w dalszym ciągu, nowe rozwiązania.

Dziś, w Kielcach, rozpoczęły się XIV Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego Transexpo. Poznański producent autobusów przygotował na tę okolicznośc kilka propozycji.

Solaris prezentuje 3 autobusy miejskie. Dwa z nich to dobrze już znane Solaris Urbino 12 electric oraz Solaris Urbino 12 hybrid z systemem BAE. Trzeci z prezentowanych pojazdów to zupełna nowość w ofercie polsko-hiszpańskiej spółki.

Nowości autobusów Solaris

Solaris Urbino 12 LE lite hybrid to autobus o niskich kosztach użytkowania i jest lżejszy niż standardowa konstrukcja.
W zaledwie osiem lat od premiery swojego pierwszego autobusu elektrycznego Solaris dostarczył lub zebrał zamówienia na blisko 350 pojazdów od klientów w czternastu państwach. Najnowsze rozwiązania technologiczne dotyczące ogrzewania, chłodzenia oraz układu kierowniczego miały na celu ograniczenie zużycia energii. Obecnie Solaris oferuje swoim klientom nie tylko pojazdy, ale także kompleksowe prowadzenie inwestycji związanych z budową systemów ładowania, łącznie z pracami budowlanymi.

Nowe rozwiązania Solarisa

Większość wysiłku, który został włożony w rozwój układu ogrzewania w autobusach elektrycznych, związana jest z ograniczeniem zużycia energii i zapewnieniem większego zasięgu. W tym celu producenci często decydują się na użycie pieca grzewczego zasilanego olejem napędowym; takie rozwiązanie – choć skuteczne przy bardzo niskich temperaturach – dalekie jest jednak od bezemisyjnego. Solaris zaproponował innowacyjną nowość, jaką jest układ ogrzewania hybrydowego zasilany gazem LPG. To opcja niskoemisyjna oraz znacznie tańsza niż tradycyjny piec na olej napędowy. Ponadto zbiorniki LPG są mniejsze od tych stosowanych w przypadku CNG, dzięki czemu ich zabudowa jest mniej skomplikowana.

Nowa możliwość wyboru pojawiła się w ofercie układu ogrzewania i klimatyzacji, w którym czynnikiem roboczym jest CO2, będący obecnie najbardziej przyjaznym dla środowiska rozwiązaniem. Zastosowanie elektrycznej pompy ciepła umożliwia pozyskiwanie ciepła z urządzeń pomocniczych, tym samym ograniczając zużycie energii z baterii, co z kolei skutkuje wydłużeniem maksymalnego zasięgu pojazdu oraz gwarantuje wydajną pracę w niskich temperaturach. Wszystko odbywa się przy bezemisyjnej pracy.

Kolejną zmianą, na którą już teraz są przygotowani inżynierowie firmy Solaris, jest stopniowe ograniczenie użycia czynnika chłodzącego R134a stosowanego w obecnych układach klimatyzacji. W myśl postanowień Unii Europejskiej, do roku 2030 ma on być całkowicie zastąpiony znacznie przyjaźniejszym dla środowiska R513a. Dzięki wysiłkom polskiego producenta oraz jednego z dostawców, klimatyzacje pojazdów z Bolechowa już dziś mogą być uzupełniane czystszym środkiem.

Innowacje nie ominęły również układu wspomagania układu kierowniczego. Mowa tu o elektrycznej pompie wspomagania zasilanej ze standardowych akumulatorów 24V. Już od pewnego czasu nowe rozwiązanie jest standardowo stosowane we wszystkich autobusach elektrycznych oraz hybrydowych wyjeżdżających z bolechowskiej fabryki oraz jako opcja w trolejbusach. Zmiana skutkuje zmniejszonym zużyciem energii – pompa nie obciąża bowiem silnika głównego – dzięki czemu zwiększa się także zasięg pojazdu. Kolejnymi argumentami przemawiającymi na korzyść tej konstrukcji jest zmienna prędkość obrotowa pompy, dzięki czemu siła wspomagania jest większa przy niskich prędkościach pojazdu i maleje wraz ze wzrostem prędkości. Przede wszystkim jednak rozwiązanie to powoduje znaczny wzrost bezpieczeństwa, gdyż sama pompa wspomagania nie jest uzależniona od innych urządzeń, których awaria w skrajnych przypadkach mogłaby skutkować utratą sterowności pojazdu.

Autobusy zdalnie diagnozowane

Nowością jest również system zdalnej diagnozy autobusów elektrycznych nazwany eSConnect. Wśród uzyskiwanych w zdalny sposób danych są m.in. lokalizacja floty autobusowej w czasie i przestrzeni wraz z aktualnym stanem naładowania baterii, trasa przebyta przez dany autobus w określonym przez użytkownika czasie czy zużycie energii. System eSConnect pozwala także na zdalną identyfikację ewentualnych błędów zgłaszanych przez pojazd na pulpicie kierowcy, monitorowanie parametrów pracy autobusu oraz generowanie statystyk dotyczących liczby cykli ładowania oraz czasu trwania uzupełniania energii w bateriach.

Autobusy wyposażone w system zdalnej diagnozy pozwolą producentowi na stworzenie bazy rzeczywistych danych eksploatacyjnych, a te z kolei będzie można wykorzystać do dalszego udoskonalenia stosowanych rozwiązań. System eSConnect może być zamontowany zarówno w każdym nowo produkowanym autobusie elektrycznym, jak i w tych już dostarczonych do klientów.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL