Tachograf 2019 jeszcze bardziej inteligentny

Tachograf 2019

Wprowadzenie inteligentnych tachografów zostało już potwierdzone.

W czerwcu 2019 r. zacznie obowiązywać stosowna regulacja, która zobliguje producentów ciężarówek do montowania tych nowych urządzeń.

Nowa generacja inteligentnego tachografu

Tachografy są obowiązkowe w pojazdach ciężarowych od lat 70. ubiegłego wieku (wyjątek USA), a ich jedynym celem jest ograniczenie wypadków drogowych powodowanych przez ciężarówkę i kierowców autobusów z powodu zmęczenia lub nieprzepisowej prędkości jazdy. Pomimo oczywistego ryzyka związanego z łamaniem przepisów, przez lata kierowcy uczyli się jak ominąć wskazania tachografu.

Cyfrowe tachografy, bardziej skuteczne od "tarczek" weszły na wyposażenie, dla nowo zarejestrowanych samochodów ciężarowych, w 2006 r. Wprowadzenie tachografów cyfrowych miało utrudnić ich użytkownikom manipulacje.

Czym różnią się nowe inteligentne tachografy?

Pierwszą sprawą, która wywołuje spore poruszenie w branży, jest to, że nowe inteligentne tacho umożliwi funkcjonariuszom organów ścigania zdalny dostęp do tachografu. Bez zatrzymywania ciężarówki będą oni mogli sprawdzić stan wskazań urządzenia.

Globalne systemy pozycjonowania (GPS) umożliwiały, do tej pory, tylko lokalizację kodu kraju, który często musiał i tak zostać ręcznie wprowadzony przez kierowcę. Nowe inteligentne tachografy automatycznie rejestrują położenie pojazdu za pomocą GPS. Będą rejestrować miejsce rozpoczęcia pracy, co trzy godziny spradzą parametry prowadzenia pojazdu i na koniec odnotują miejsce zakończenia pracy i odpoczynku.

Udostępnianie danych - inteligentny tachograf czwartej generacji będzie również mógł dzielić się danymi z innymi zatwierdzonymi systemami telematyki pojazdu, dzięki czemu godziny pracy kierowcy będą z łatwością wprowadzane do flotowych systemów telematycznych.

Tachograf 2019 dla operatorów i kierowców

Operator mający on-line wgląd w urządzenie ciężarówki, będzie mógł realnie określić czas pracy i jazdy kierwcy. Dla funkcjonariuszy pewnym ułatwieniem będzie zdalny odczyt danych, jednak to główna korzyść przypadnie kierowcy. Nie będzie on musiał tracić czasu na postój związany z rutynową kontrolą.

Należy jednak zauważyć, że chociaż nowe samochody ciężarowe będą mieć zainstalowane tachografy IV generacji od czerwca 2019 r., to przepis obliguje organy kontrolne do posiadania właściwych czytników dopiero do marca 2031 r.

Nowe tachografy i obawy kierowców

Istnieją obawy wśród kierowców i operatorów, że dane zebrane z dostępu zdalnego mogą prowadzić do nakładania automatycznych kar. Dotąd było tak, że jednak przy odrobinie szczęścia można było uniknąć kontroli na drodze. Ustawodawca jednak uspokaja. Przekazane dane zostaną użyte tylko w celu preselekcji, czyli w celu podjęciu decyzji o tym, czy funkcjonariusze mają zatrzymać samochód ciężarowy w celu formalnego sprawdzenia. Dane będą przechowywane tylko w czasie kontroli drogowej i muszą zostać usunięte nie później niż trzy godziny po ich użyciu. No chyba, że zostanie wykryte wykroczenie.

fot. Continental

 

 

 

Przeczytaj też:
Chorwacka policja odnalazła 22 z 50 skradzionych ciężarówek tego lata w Austrii

Latem w Austrii skradziono 50 ciężarówek z naczepami o wartości ponad pięciu milionów euro.

BMC z europejską homologacją

Przez lata mieliśmy siedem marek samochodów ciężarowych specjalizujących się w transportach długodystansowych. Kilka lat temu dołączył do nich Ford Trucks, być może przyszedł czas na kolejnego gracza.

Polski transport odnotowuje wyraźny wzrost przewozów

W pierwszej połowie 2021 roku na niemieckich drogach jeździło znacznie więcej ciężarówek podlegających opłatom drogowym z Polski, Rumunii, Litwy i Czech, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Technologia DSRC wskaże ciężarówki z naruszeniami

Europejskie służby kontrolne rozpoczęły już testowanie urządzeń, które wykorzystują DSRC (Dedicated Short-Range Communication), czyli technologię pozwalającą na zdalne sczytywanie najważniejszych parametrów ze smart tachografów w pojazdach ciężarowych.

Bury Sp. z o.o. zamawia kolejne 60 ciągników MAN TGX NG

Pierwsze 20 nowych ciężarówek MAN TGX firma Bury odebrała pod koniec października ub.r.

Mobilna linia diagnostyczna w Karkonoszach

Kontrola stanu technicznego samochodów ciężarowych w czterech dniach ujawniła 17 niesprawnych ciężarówek.

Wydanie MAN TGX dla Eko-Okna

W dniu 13 kwietnia 2021 roku uczestniczyliśmy w przekazaniu podwozi MAN TGX dla firmy Eko-Okna. Odbiór samochodów z przyczepami był w firmie Wecon w Strumieniu. Następnie pojazdy przejechały do ST Truck w Radlinie. Stamtąd, po krótkim postoju, część z nich pojechała do siedziby firmy Eko-Okna, gdzie rozpocznie sie ich eksploatacja. 

 

Używane ciężarówki Mercedes-Benz z gwarancją na układ napędowy

Używane ciężarówki z etykietą programu Mercedes-Benz Certified są już dostępne w Polsce. Ciężarówki są sprawdzone pod względem technicznym i objęte 12- lub 24-miesięczną gwarancją.

Włamywacze do ciężarówek w rękach policji

Sieradzcy policjanci rozbili grupę specjalizującą się we włamaniach do samochodów ciężarowych.

 

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL

Wyszukiwarka

Informacje