Tachograf 2019

Tachograf 2019 jeszcze bardziej inteligentny

Wprowadzenie inteligentnych tachografów zostało już potwierdzone.

W czerwcu 2019 r. zacznie obowiązywać stosowna regulacja, która zobliguje producentów ciężarówek do montowania tych nowych urządzeń.

Nowa generacja inteligentnego tachografu

Tachografy są obowiązkowe w pojazdach ciężarowych od lat 70. ubiegłego wieku (wyjątek USA), a ich jedynym celem jest ograniczenie wypadków drogowych powodowanych przez ciężarówkę i kierowców autobusów z powodu zmęczenia lub nieprzepisowej prędkości jazdy. Pomimo oczywistego ryzyka związanego z łamaniem przepisów, przez lata kierowcy uczyli się jak ominąć wskazania tachografu.

Cyfrowe tachografy, bardziej skuteczne od "tarczek" weszły na wyposażenie, dla nowo zarejestrowanych samochodów ciężarowych, w 2006 r. Wprowadzenie tachografów cyfrowych miało utrudnić ich użytkownikom manipulacje.

Czym różnią się nowe inteligentne tachografy?

Pierwszą sprawą, która wywołuje spore poruszenie w branży, jest to, że nowe inteligentne tacho umożliwi funkcjonariuszom organów ścigania zdalny dostęp do tachografu. Bez zatrzymywania ciężarówki będą oni mogli sprawdzić stan wskazań urządzenia.

Globalne systemy pozycjonowania (GPS) umożliwiały, do tej pory, tylko lokalizację kodu kraju, który często musiał i tak zostać ręcznie wprowadzony przez kierowcę. Nowe inteligentne tachografy automatycznie rejestrują położenie pojazdu za pomocą GPS. Będą rejestrować miejsce rozpoczęcia pracy, co trzy godziny spradzą parametry prowadzenia pojazdu i na koniec odnotują miejsce zakończenia pracy i odpoczynku.

Udostępnianie danych - inteligentny tachograf czwartej generacji będzie również mógł dzielić się danymi z innymi zatwierdzonymi systemami telematyki pojazdu, dzięki czemu godziny pracy kierowcy będą z łatwością wprowadzane do flotowych systemów telematycznych.

Tachograf 2019 dla operatorów i kierowców

Operator mający on-line wgląd w urządzenie ciężarówki, będzie mógł realnie określić czas pracy i jazdy kierwcy. Dla funkcjonariuszy pewnym ułatwieniem będzie zdalny odczyt danych, jednak to główna korzyść przypadnie kierowcy. Nie będzie on musiał tracić czasu na postój związany z rutynową kontrolą.

Należy jednak zauważyć, że chociaż nowe samochody ciężarowe będą mieć zainstalowane tachografy IV generacji od czerwca 2019 r., to przepis obliguje organy kontrolne do posiadania właściwych czytników dopiero do marca 2031 r.

Nowe tachografy i obawy kierowców

Istnieją obawy wśród kierowców i operatorów, że dane zebrane z dostępu zdalnego mogą prowadzić do nakładania automatycznych kar. Dotąd było tak, że jednak przy odrobinie szczęścia można było uniknąć kontroli na drodze. Ustawodawca jednak uspokaja. Przekazane dane zostaną użyte tylko w celu preselekcji, czyli w celu podjęciu decyzji o tym, czy funkcjonariusze mają zatrzymać samochód ciężarowy w celu formalnego sprawdzenia. Dane będą przechowywane tylko w czasie kontroli drogowej i muszą zostać usunięte nie później niż trzy godziny po ich użyciu. No chyba, że zostanie wykryte wykroczenie.

fot. Continental

 

 

 

Przeczytaj też:
Inteligentne tachografy G2v2 - co się zmieni Do 18 sierpnia 2025 r. wszystkie samochody ciężarowe o DMC powyżej 3,5 tony oraz autobusy wykorzystywane w międzynarodowym transporcie drogowym na terenie Unii Europejskiej będą musiały zostać wyposażone w tachografy inteligentne II generacji.
Legalizacja tachografu – obowiązkowy krok w branży transportowej Legalizacja tachografu to proces, który dla wielu przedsiębiorców transportowych jest równoznaczny z dopełnieniem formalności prawnych.
Jazda bez karty w tachografie - Szwedzi mają na to sposób Skandynawska firma z siedzibą w szwedzkim mieście Örnsköldsvik opracowała system, który uniemożliwia uruchomienie silnika, jeśli karta kierowcy nie jest włożona do tachografu.
Informacja dla użytkowników tachografów VDO DTCO 4.0 - jest możliwość zmiany oprogramowania Wobec wymagań, jakie stawia przed użytkownikami Pakiet Mobilności, producent tachografów DTCO 4.0 wprowadza możliwość aktualizacji oprogramowania.
Rejestracja przekroczenia granic w tachografie w ciężarówce Praca polegająca na przewozach wykonywanych przez polskich przewoźników za granicą stanowi aż 64 proc. ich całkowitej działalności. Choć pandemia Covid-19 nie przystopowała rozwoju polskiego transportu, przewoźnicy stoją przed kolejnymi wyzwaniami – tym razem związanymi z Pakietem Mobilności.
Co z tachografami po 2 lutym 2020? Od tego jaki masz tachograf, w swojej ciężarówce, zależeć będzie czy spokojnie przekroczysz granicę, czy będziesz musiał się zatrzymać.
Zmiana czasu w zegarkach, a co z tachografem? Zmiana czasu następuje dwa razy w roku, a jej celem jest oszczędność energii poprzez większe wykorzystanie światła dziennego.
Tajemniczy sygnał alarmowy na morzu pochodził z ciężarówki Tajemniczy sygnał alarmowy na zachodnim wybrzeżu Skanii (Szwecja) umknął zarówno kontrolerom ruchu lotniczego, jak i ratownikom morskim. Teraz tajemnica została rozwiązana.
Ciężarówka, przekształcona w dzieło sztuki, pochłania taką samą ilość CO2 z powietrza, jak drzewo Farba na naczepie pochłania tyle samo CO2 z powietrza co drzewo i zapobiega rozwojowi wszelkiego rodzaju wirusów i bakterii.