Tachograf 2019 jeszcze bardziej inteligentny
Wprowadzenie inteligentnych tachografów zostało już potwierdzone.
W czerwcu 2019 r. zacznie obowiązywać stosowna regulacja, która zobliguje producentów ciężarówek do montowania tych nowych urządzeń.
Nowa generacja inteligentnego tachografu
Tachografy są obowiązkowe w pojazdach ciężarowych od lat 70. ubiegłego wieku (wyjątek USA), a ich jedynym celem jest ograniczenie wypadków drogowych powodowanych przez ciężarówkę i kierowców autobusów z powodu zmęczenia lub nieprzepisowej prędkości jazdy. Pomimo oczywistego ryzyka związanego z łamaniem przepisów, przez lata kierowcy uczyli się jak ominąć wskazania tachografu.
Cyfrowe tachografy, bardziej skuteczne od "tarczek" weszły na wyposażenie, dla nowo zarejestrowanych samochodów ciężarowych, w 2006 r. Wprowadzenie tachografów cyfrowych miało utrudnić ich użytkownikom manipulacje.
Czym różnią się nowe inteligentne tachografy?
Pierwszą sprawą, która wywołuje spore poruszenie w branży, jest to, że nowe inteligentne tacho umożliwi funkcjonariuszom organów ścigania zdalny dostęp do tachografu. Bez zatrzymywania ciężarówki będą oni mogli sprawdzić stan wskazań urządzenia.
Globalne systemy pozycjonowania (GPS) umożliwiały, do tej pory, tylko lokalizację kodu kraju, który często musiał i tak zostać ręcznie wprowadzony przez kierowcę. Nowe inteligentne tachografy automatycznie rejestrują położenie pojazdu za pomocą GPS. Będą rejestrować miejsce rozpoczęcia pracy, co trzy godziny spradzą parametry prowadzenia pojazdu i na koniec odnotują miejsce zakończenia pracy i odpoczynku.
Udostępnianie danych - inteligentny tachograf czwartej generacji będzie również mógł dzielić się danymi z innymi zatwierdzonymi systemami telematyki pojazdu, dzięki czemu godziny pracy kierowcy będą z łatwością wprowadzane do flotowych systemów telematycznych.
Tachograf 2019 dla operatorów i kierowców
Operator mający on-line wgląd w urządzenie ciężarówki, będzie mógł realnie określić czas pracy i jazdy kierwcy. Dla funkcjonariuszy pewnym ułatwieniem będzie zdalny odczyt danych, jednak to główna korzyść przypadnie kierowcy. Nie będzie on musiał tracić czasu na postój związany z rutynową kontrolą.
Należy jednak zauważyć, że chociaż nowe samochody ciężarowe będą mieć zainstalowane tachografy IV generacji od czerwca 2019 r., to przepis obliguje organy kontrolne do posiadania właściwych czytników dopiero do marca 2031 r.
Nowe tachografy i obawy kierowców
Istnieją obawy wśród kierowców i operatorów, że dane zebrane z dostępu zdalnego mogą prowadzić do nakładania automatycznych kar. Dotąd było tak, że jednak przy odrobinie szczęścia można było uniknąć kontroli na drodze. Ustawodawca jednak uspokaja. Przekazane dane zostaną użyte tylko w celu preselekcji, czyli w celu podjęciu decyzji o tym, czy funkcjonariusze mają zatrzymać samochód ciężarowy w celu formalnego sprawdzenia. Dane będą przechowywane tylko w czasie kontroli drogowej i muszą zostać usunięte nie później niż trzy godziny po ich użyciu. No chyba, że zostanie wykryte wykroczenie.
fot. Continental