Rejestracje samochodów ciężarowych - znowu padają rekordy

Rejestracje samochodów ciężarowych - znowu padają rekordy

We wrześniu 2018 roku zarejestrowano 3169 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t. To więcej o 12,7% niż przed rokiem i więcej o 40,8% niż w sierpniu br.

Jest to najwyższy miesięczny rezultat całej grupy pojazdów ciężkich od początku roku. Wrześniowe rezultaty przewyższyły wyniki z marca, kiedy przybyło 3115 szt.
Tak wysoki rezultat, przekraczający 3 tys. szt. w danym roku. zdarza się już drugi raz. Wcześniej miało to miejsce jedynie raz w ub. roku w grudniu (związane wtedy z zamykaniem roku i udrożnieniem systemu CEPiK 2.0) i wcześniej w grudniu 2013 roku (wprowadzanie od stycznia 2014 r. normy Euro 6).

Dobrym wynikom sprzyja przede wszystkim utrzymująca się dobra koniunktura gospodarcza w kraju i w transporcie międzynarodowym. Obie grupy składowe - samochody ciężarowe (+8,5% r/r) i autobusy (+101,6% r/r) wypadły pozytywnie w porównaniu do analogicznego miesiąca ub. roku jak i w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Wydania pierwszych osiągnęły 2913 szt. a drugich 256 szt. Oba wyniki były rekordowe dla analogicznego miesiąca w ciągu ostatnich 10 lat. Od początku br. wjechały na drogi 24 124 pojazdy użytkowe z dopuszczalną masą powyżej 3,5 t. i po wrześniu jest to więcej o 12,6% niż w analogicznym czasie 2017 r. W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, we wrześniu br. przybyło 2649 szt. Jest to wynik, o 2,2% (-60 szt.) niższy niż przed rokiem i niższy niż w sierpniu br. o 1,2%. Utrzymuje się stosunkowo wysoki poziom napływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych. W całej grupie wyróżniliśmy 2392 samochody ciężarowe (+1,5% r/r; +5,1% m/m) i 257 autobusów (-27% r/r; -37% m/m).

Od początku roku zarejestrowano 24 297 (+5,9%) sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. i jest ich o 173 szt. (+0,7%) więcej niż nowych. W grupie samochodów ciężarowych po wrześniu używane pojazdy już nie przeważają nad rejestracjami nowych. Zarejestrowano ich mniej o 200 szt. W grupie autobusów dominacja rejestracji używanych nad nowymi utrzymuje się. Przybyło ich 2441 i są liczniejsze niż nowe o 18%.

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t

W grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t. we wrześniu br. zarejestrowano 2913 szt. Był to poziom wyższy niż rok wcześniej (+8,5%; +229 szt.) i wyższy niż w sierpniu br. (+43,8%; +887 szt.). Ostatni miesiąc to już piętnasty z rzędu, ze wzrostem i najlepszy wrzesień w historii. Rozwojowi rynku w grupie samochodów ciężarowych sprzyja nie tylko ogólnie dobra koniunktura w
gospodarce, ale też dobre wyniki w transporcie i gospodarce magazynowej. Według informacji GUS przewieziono do sierpnia br. zarobkowym transportem samochodowym 190,8 mln ton ładunków tj. 19,5% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem (ostatnie dane). Wzrost ciągle jest bardziej dynamiczny niż przeciętnie w całym ub. roku (kiedy przewieziono 245,3 mln t ładunków , tj. o 11,9% niż w
2016 r.). Potencjał przewozowy do końca sierpnia br. zwiększył się o 13,6% podczas, gdy w całym ub. roku o 11,9%.

Rejestracje podwozi (kompletnych lub skompletowanych) wyniosły we wrześniu 2018 r. 645 szt. o 23,3% więcej niż rok wcześniej (+122 szt.) i więcej o 5,2% niż w sierpniu br.

- Pierwsze miejsce zajął MAN Truck z liczbą 147 wydanych sztuk, było to więcej o 56,4% niż rok wcześniej.
- Drugie miejsce przypadło marce Mercedes-Benz Trucks - po wydaniu 122 podwozi z jej logo po zabudowie (+13% r/r i -8,3% m/m).
- Trzecie było IVECO - po rejestracji 98 szt. zabudowanych podwozi (-19,7% r/r; +6,5% m/m).
- Czwarte Volvo Trucks (81 szt.; +88,4% r/r; +5,2% m/m).

Rejestracje w grupie ciągników samochodowych we wrześniu br. wyniosły 2 268 szt. o 107 szt. więcej niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej i więcej o 60,5% niż miesiąc wcześniej.

- Najwięcej ciągników siodłowych zarejestrował DAF Trucks. Dostarczył klientom 529 szt. (+30% r/r i +33,9% m/m).
- Drugie miejsce zajęła Scania z liczbą 441 szt. (+47% r/r i +154,9% m/m).
- Trzecie miejsce Volvo Trucks (439 szt.; +14,3% r/r i +77,7% m/m).
- Na czwartym miejscu ostatni miesiąc zamknął MAN Truck (386 szt.; -4,7%.
r/r; +73,1% m/m).
- Na piątym Mercedes-Benz Trucks (337 szt.;-4,8% r/r; -34,3% m/m).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły we wrześniu br. 2709 szt. Było to więcej o 8,6% (214 szt.) niż rok wcześniej i więcej o 48% (+879 szt.) niż miesiąc
wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły:

- DAF Trucks (597 szt.).

- Volvo Trucks (517 szt.).

- Scania (498 szt.).

- MAN Truck (480 szt.).

- Mercedes-Benz Trucks (430 szt.).

Od początku roku zarejestrowano w Polsce 22 056 samochodów ciężarowych pow. 3,5t.

W całej grupie znalazło się 16 517 ciągników, a ich liczebność wzmocniła się w porównaniu do analogicznego okresu ub. roku o 1 331 szt. (+8,8%).
- Najwięcej ciągników od początku roku wydał DAF Truck (4310; +28%).
- Za nim jest MAN Truck (3185; +34%) a
- Trzecia Scania (2999; +5%).

W tym samym czasie przybyło 5539 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+21,6%; +983 szt.).
- Przoduje MAN Truck (1220; +43%), który przed rokiem był trzeci.
- Drugi jest Mercedes-Benz Trucks (986; +9%).
- Trzecie IVECO (940; +6%).
- Czwarty DAF Trucks (752; +60%).
- Piąta Scania (667).

W ogólnym rankingu marek ciężarowych

W grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t od początku roku 2018:
- najwięcej pojazdów wydał DAF Trucks – 5062 szt. Jego wzrost od początku roku wynosi +32% a udział w rynku 23% wobec 19,4% zajmowanych w analogicznym czasie przed rokiem.
- Następny jest MAN Truck. Osiągnął 37% wzrostu i zarejestrował 4405 szt. Zajmuje 20% rynku.
- Trzecia Scania, która wydała 3666 szt. ze wzrostem 4% w skali roku (16,6% udz.).
- Następne jest Volvo Trucks (3129 szt.).
- Czwarty jest Mercedes-Benz Trucks, który nieznacznie przewyższył swój ubiegłoroczny rezultat osiągnięty w takim samym czasie (3067 szt., +15 szt.).

Firmy rejestrujące na regon objęły 90,6% rynku, wśród nich zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 77,0% rynku wobec 76,1% ich udziału rok wcześniej.

 

Przeczytaj też:
EPO-Trans Logistic kupuje 20 gazowych ciężarówek IVECO Stralis LNG

EPO-Trans Logistic podpisała umowę na dostawę 20 ciągników siodłowych IVECO Stralis NP 460 zasilanych skroplonym gazem ziemnym.

Scania P - nowa kabina i co jeszcze Powstanie projekt ciężarówki Scania zasilanej wodorem

Scania opracowuje projekt śmieciarki zasilanej ogniwami wodorowymi. Projekt powstaje w kooperacji z firmą Renova, która zajmuje się przetwarzaniem odpadów.

2000 dodatkowych ciężarówek LNG, 39 nowych stacji LNG, Unia Europejska częściowo finansuje plany

Konsorcja: Shell, DISA, Scania, IVECO i Nordsol tworzą razem konsorcjum o nazwie BioLNG Euronet, które ma rozwinąć napęd LNG w transporcie drogowym.

Jakie ciężarówki kupowaliśmy w listopadzie?

Listopadowe zakupy nowych samochodów ciężarowych nieco zmalały.

Co powiedział wiceprezes Scania podczas szczytu klimatycznego w Katowicach

Scania popiera stanowisko Komisji Europejskiej, która chce, aby do roku 2050 ciężarówki były całkowicie neutralne dla środowiska naturalnego.

Volvo Trucks z nowymi silnikami do modeli ciężarówek FH FM i FMX

Volvo Trucks zaprezentowało zmodernizowane silniki wysokoprężne D11 i D13 do samochodów ciężarowych Volvo FH, FM i FMX.

Ile za wysoka ile za szeroka? Jakie mają być wymiary zestawu ciężarowego?

Zwykle bywa jednak tak, że policja, gdy zatrzyma ciężarówkę do kontroli, potrafi coś znaleźć. W tych dwóch przypadkach nie chodziło o wiele.

Gorsze warunki leasingu w 2019 roku - dla kogo?

Zmiany w przepisach o PIT i CIT oznaczają, że leasing droższych samochodów stanie się od stycznia znacznie droższy.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL