Rejestracje samochodów ciężarowych - znowu padają rekordy

Rejestracje samochodów ciężarowych - znowu padają rekordy

We wrześniu 2018 roku zarejestrowano 3169 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t. To więcej o 12,7% niż przed rokiem i więcej o 40,8% niż w sierpniu br.

Jest to najwyższy miesięczny rezultat całej grupy pojazdów ciężkich od początku roku. Wrześniowe rezultaty przewyższyły wyniki z marca, kiedy przybyło 3115 szt.
Tak wysoki rezultat, przekraczający 3 tys. szt. w danym roku. zdarza się już drugi raz. Wcześniej miało to miejsce jedynie raz w ub. roku w grudniu (związane wtedy z zamykaniem roku i udrożnieniem systemu CEPiK 2.0) i wcześniej w grudniu 2013 roku (wprowadzanie od stycznia 2014 r. normy Euro 6).

Dobrym wynikom sprzyja przede wszystkim utrzymująca się dobra koniunktura gospodarcza w kraju i w transporcie międzynarodowym. Obie grupy składowe - samochody ciężarowe (+8,5% r/r) i autobusy (+101,6% r/r) wypadły pozytywnie w porównaniu do analogicznego miesiąca ub. roku jak i w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Wydania pierwszych osiągnęły 2913 szt. a drugich 256 szt. Oba wyniki były rekordowe dla analogicznego miesiąca w ciągu ostatnich 10 lat. Od początku br. wjechały na drogi 24 124 pojazdy użytkowe z dopuszczalną masą powyżej 3,5 t. i po wrześniu jest to więcej o 12,6% niż w analogicznym czasie 2017 r. W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, we wrześniu br. przybyło 2649 szt. Jest to wynik, o 2,2% (-60 szt.) niższy niż przed rokiem i niższy niż w sierpniu br. o 1,2%. Utrzymuje się stosunkowo wysoki poziom napływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych. W całej grupie wyróżniliśmy 2392 samochody ciężarowe (+1,5% r/r; +5,1% m/m) i 257 autobusów (-27% r/r; -37% m/m).

Od początku roku zarejestrowano 24 297 (+5,9%) sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. i jest ich o 173 szt. (+0,7%) więcej niż nowych. W grupie samochodów ciężarowych po wrześniu używane pojazdy już nie przeważają nad rejestracjami nowych. Zarejestrowano ich mniej o 200 szt. W grupie autobusów dominacja rejestracji używanych nad nowymi utrzymuje się. Przybyło ich 2441 i są liczniejsze niż nowe o 18%.

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t

W grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t. we wrześniu br. zarejestrowano 2913 szt. Był to poziom wyższy niż rok wcześniej (+8,5%; +229 szt.) i wyższy niż w sierpniu br. (+43,8%; +887 szt.). Ostatni miesiąc to już piętnasty z rzędu, ze wzrostem i najlepszy wrzesień w historii. Rozwojowi rynku w grupie samochodów ciężarowych sprzyja nie tylko ogólnie dobra koniunktura w
gospodarce, ale też dobre wyniki w transporcie i gospodarce magazynowej. Według informacji GUS przewieziono do sierpnia br. zarobkowym transportem samochodowym 190,8 mln ton ładunków tj. 19,5% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem (ostatnie dane). Wzrost ciągle jest bardziej dynamiczny niż przeciętnie w całym ub. roku (kiedy przewieziono 245,3 mln t ładunków , tj. o 11,9% niż w
2016 r.). Potencjał przewozowy do końca sierpnia br. zwiększył się o 13,6% podczas, gdy w całym ub. roku o 11,9%.

Rejestracje podwozi (kompletnych lub skompletowanych) wyniosły we wrześniu 2018 r. 645 szt. o 23,3% więcej niż rok wcześniej (+122 szt.) i więcej o 5,2% niż w sierpniu br.

- Pierwsze miejsce zajął MAN Truck z liczbą 147 wydanych sztuk, było to więcej o 56,4% niż rok wcześniej.
- Drugie miejsce przypadło marce Mercedes-Benz Trucks - po wydaniu 122 podwozi z jej logo po zabudowie (+13% r/r i -8,3% m/m).
- Trzecie było IVECO - po rejestracji 98 szt. zabudowanych podwozi (-19,7% r/r; +6,5% m/m).
- Czwarte Volvo Trucks (81 szt.; +88,4% r/r; +5,2% m/m).

Rejestracje w grupie ciągników samochodowych we wrześniu br. wyniosły 2 268 szt. o 107 szt. więcej niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej i więcej o 60,5% niż miesiąc wcześniej.

- Najwięcej ciągników siodłowych zarejestrował DAF Trucks. Dostarczył klientom 529 szt. (+30% r/r i +33,9% m/m).
- Drugie miejsce zajęła Scania z liczbą 441 szt. (+47% r/r i +154,9% m/m).
- Trzecie miejsce Volvo Trucks (439 szt.; +14,3% r/r i +77,7% m/m).
- Na czwartym miejscu ostatni miesiąc zamknął MAN Truck (386 szt.; -4,7%.
r/r; +73,1% m/m).
- Na piątym Mercedes-Benz Trucks (337 szt.;-4,8% r/r; -34,3% m/m).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły we wrześniu br. 2709 szt. Było to więcej o 8,6% (214 szt.) niż rok wcześniej i więcej o 48% (+879 szt.) niż miesiąc
wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły:

- DAF Trucks (597 szt.).

- Volvo Trucks (517 szt.).

- Scania (498 szt.).

- MAN Truck (480 szt.).

- Mercedes-Benz Trucks (430 szt.).

Od początku roku zarejestrowano w Polsce 22 056 samochodów ciężarowych pow. 3,5t.

W całej grupie znalazło się 16 517 ciągników, a ich liczebność wzmocniła się w porównaniu do analogicznego okresu ub. roku o 1 331 szt. (+8,8%).
- Najwięcej ciągników od początku roku wydał DAF Truck (4310; +28%).
- Za nim jest MAN Truck (3185; +34%) a
- Trzecia Scania (2999; +5%).

W tym samym czasie przybyło 5539 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+21,6%; +983 szt.).
- Przoduje MAN Truck (1220; +43%), który przed rokiem był trzeci.
- Drugi jest Mercedes-Benz Trucks (986; +9%).
- Trzecie IVECO (940; +6%).
- Czwarty DAF Trucks (752; +60%).
- Piąta Scania (667).

W ogólnym rankingu marek ciężarowych

W grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t od początku roku 2018:
- najwięcej pojazdów wydał DAF Trucks – 5062 szt. Jego wzrost od początku roku wynosi +32% a udział w rynku 23% wobec 19,4% zajmowanych w analogicznym czasie przed rokiem.
- Następny jest MAN Truck. Osiągnął 37% wzrostu i zarejestrował 4405 szt. Zajmuje 20% rynku.
- Trzecia Scania, która wydała 3666 szt. ze wzrostem 4% w skali roku (16,6% udz.).
- Następne jest Volvo Trucks (3129 szt.).
- Czwarty jest Mercedes-Benz Trucks, który nieznacznie przewyższył swój ubiegłoroczny rezultat osiągnięty w takim samym czasie (3067 szt., +15 szt.).

Firmy rejestrujące na regon objęły 90,6% rynku, wśród nich zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 77,0% rynku wobec 76,1% ich udziału rok wcześniej.

 

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
Współpraca Ford Trucks i IVECO Ford Trucks, marka ciężkich pojazdów użytkowych Ford Otosan, oraz IVECO, firma należąca do Iveco Group N.V., podjęły niewiążące porozumienie wstępne mające na celu zbadanie możliwości potencjalnej współpracy dotyczącej opracowania wspólnej nowej kabiny dla ciężkich pojazdów użytkowych.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.