w sprawie transportu

Głos Niemców w sprawie transportu

Coraz więcej samochodów ciężarowych porusza się po autostradach i drogach krajowych w Niemczech, co skutkuje rosnącą liczbą poważnych wypadków z ich udziałem.

Z ankiety przeprowadzonej przez firmy Bosch i Innofact AG wynika, że Niemcy czuliby się bezpieczniej na drogach po których poruszałyby się autonomiczne ciężarówki. 40 procent respondentów wolałaby, aby w autonomicznych ciężarówkach znajdował się kierowcę w kabinie, ale już dla co trzeciego badanego – nie jest to konieczne. W rzeczywistości jeden na czterech respondentów miałby więcej zaufania do autonomicznej ciężarówki niż do człowieka za kierownicą. Na razie ciężarówki bez kierowcy wciąż są niezrealizowaną wizją przyszłości. Badanie pokazuje jednak, że w Niemczech coraz częściej zautomatyzowane ciężarówki są uznawane jako te bardziej bezpieczne. Inteligentne rozwiązania techniczne na pokładzie takich ciężarówek mogą zapobiec dużej liczbie wypadków – dziewięć na dziesięć kolizji wynika z błędu ludzkiego.

Bezpieczny transport ciężarówkami

- Ruch związany z przewozami towarów na niemieckich drogach musi stać się bezpieczniejszy i bardziej wydajny, ponieważ nie dotyczy tylko spedytorów i handlu, ale wszystkich użytkowników dróg – mówi dr Markus Heyn, członek zarządu Robert Bosch GmbH. Bosch ma jasną wizję – drogowy transport towarów w przyszłości powinien być nie tylko bezwypadkowy, ale także wolny od emisji spalin i stresu – dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. 57% badanych zadeklarowało, że czuje się szczególnie niebezpiecznie w krytycznych sytuacjach z udziałem ciężarówek – na przykład podczas wjeżdżania na autostradę lub podczas wykonywania przez kierowcę ciężarówki manewru skrętu. Więcej niż jedna osoba na dwie uważa, że na drogach jest zbyt wiele pojazdów do przewozu towarów. Około połowa respondentów twierdzi, że największym problemem jest blokowanie ruchu przez zaparkowane ciężarówki. Inne czynniki powodujące zdenerwowanie to: spaliny emitowane przez pojazdy użytkowe (50 procent) i hałas (43 procent). Tylko co piąty respondent stwierdził, że ruch ciężarówek mu nie przeszkadza.

Niemcy krytycznie nastawieni do transportu

Z ankiety wynika również, że niewiele osób jest gotowych zrobić wszystko, aby odciążyć transport dostaw. Na przykład 73 procent Niemców stwierdziło, że nie chce kupować mniej w internecie. 49 procent badanych jest chętnych na kompromis, akceptując dłuższe czasy oczekiwania na dostawy paczek jako sposób na zmniejszenie natężenia ruchu – przyjmując kuriera tylko raz w tygodniu, a nie codziennie. Jednak co czwarty respondent stwierdził, że ograniczyłby transport dostaw, zwracając mniej towarów, a 36 procent zamawiałoby dostarczenie paczki do centralnego paczkomatu lub punktu odbioru, a następnie odebrałoby je osobiście. Chętnych do płacenia więcej za paczki, które mają być dostarczone, na przykład wieczorem w celu odciążenia ruchu w ciągu dnia, jest tylko 15 procent respondentów.
Badanie pokazuje, że Niemcy bardzo krytycznie odnoszą się do transportu towarów, zarówno na autostradach, jak i w miastach. Faktem jest jednak to, że transport drogowy wzrośnie o kolejne 50 procent do roku 2040 (źródło: analizy Shell). To sprawia, że tym ważniejszym zadaniem staje się sprostanie naglącym wyzwaniom, takim jak zapobieganie wypadkom i odciążenie ruchu towarowego.

W badaniu zatytułowanym "Samochody użytkowe w ruchu drogowym" wzięło udział 1068 osób w wieku od 18 do 69 lat na terenie Niemiec. Badanie przeprowadzono w sierpniu 2018 roku na zlecenie firmy Bosch i Innofact AG.

Przeczytaj też:
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Volkswagen Crafter model 2024 Już za kilka tygodni na rynku pojawi się zupełnie nowy, produkowany wyłącznie w Polsce Volkswagen Crafter.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.