I.D. BUZZ - dostawczy Volkswagen przyszłości

Volkswagen I.D. BUZZ

Volkswagen Samochody Użytkowe zaprezentował całkowicie elektryczny model I.D. BUZZ w dostawczej odmianie CARGO.

Być może wersja dostawcza pojawi się na rynku jeszcze przed 2021 rokiem. Wersja osobowa I.D. BUZZ ma się pojawić na rynku w 2022 roku.

Volkswagen I.D. BUZZ Cargo 

Ładowność wersji Cargo wynosi 800 kg, długość nadwozia to 5048 mm, szerokość 1 976 mm, a wysokość 1963 mm. Samochód dysponuje rozstawem osi 3300 mm i dzięki wydłużeniu tylnego zwisu nadwozia o 106 mm jest dłuższy niż odmiana pasażerska.

Cargo różni się ponadto od vana m.in. dachem z panelami słonecznymi, szeroko otwierającymi się drzwiami z tyłu i tylnym zderzakiem. Aby jak najlepiej wykorzystać przestrzeń we wnętrzu i zamontować w nim system półek – typowo dla pojazdów dostawczych – po stronie kierowcy nie przewidziano rozsuwanych drzwi. Drzwi z przodu oraz rozsuwane otwierają się elektrycznie. Ich aktywacja odbywa się z zewnątrz za pośrednictwem czujnika.

I.D. BUZZ Cargo rozpoznaje osoby uprawnione do korzystania z pojazdu dzięki tzw. digital key – sygnałowi wysyłanemu do pojazdu ze smartfona. W dostawczym modelu nie zastosowano 22-calowych obręczy kół jak w pasażerskim vanie, lecz 20-calowe z oponami w rozmiarze 235/55. Na dachu pojazdu umieszczono system fotowoltaiczny, który pozwala na zwiększenia dziennego zasięgu nawet o 15 km. Im dłużej samochód stoi w słońcu, tym dalej będzie w stanie później dojechać.

Elektryczny dostawczy Volkswagen

Elektryczny Volkswagen został pozbawiony konwencjonalnej tablicy rozdzielczej. Dzięki wyświetlaczowi przeziernemu wykorzystującemu technologię rzeczywistości rozszerzonej najważniejsze informacje pojawiają się na drodze jako wirtualne trójwymiarowe znaki – dokładnie w polu widzenia kierowcy, który może się dzięki temu koncentrować na obserwowaniu drogi. Rzeczywistość rozszerzona to technologia, która pozwala w rzeczywistej przestrzeni umieszczać obrazy wygenerowane elektronicznie. Pozostałe informacje ukazują się na tablecie pełniącym rolę monitora. Przenośny tablet służy także do obsługi systemu multimedialnego i klimatyzacji. Elementy niezbędne do jazdy znajdują się z kolei na kierownicy. Zamiast lusterek zewnętrznych w samochodzie zastosowano kamery.

Podczas jazdy w trybie autonomicznym kierowca może odbierać, planować i realizować zlecenia. Na podstawie danych uzyskiwanych z systemu zarządzania towarami w czasie jazdy można także przeprowadzać inwentaryzację ładunku pod kątem bieżącego zlecenia.

Osie dostawczego I.D. BUZZ Cargo znajdują się blisko przedniej i tylnej krawędzi nadwozia – z przodu miejsca nie zajmuje silnik spalinowy. Niewielką jednostkę elektryczną wraz z przekładnią umocowano na tylnej osi. W konsekwencji w przedniej części nadwozia powstała dodatkowa przestrzeń wynosząca 0,2 m3. Samochód wyposażono w system kierowanych tylnych kół, które w połączeniu ze skręcającymi pod dużym kątem kołami z przodu zapewniają średnicę zawracania wynoszącą niecałe 10 m, co jest bardzo przydatne podczas manewrów w mieście. Zeroemisyjny Volkswagen posiada gniazda prądu 230V (16A), a zatem poprzez akumulator można zasilać narzędzia elektryczne.

Na jednym ładowaniu 550 km

W zależności od zastosowania samochód można wyposażyć w baterie o różnej pojemności. Jeśli pojazd ma przejeżdżać w ciągu dnia i tygodnia odległości typowe dla ruchu miejskiego, nabywca zdecyduje się prawdopodobnie na zastosowanie akumulatora litowo-jonowego 48 kWh. Dłuższy zasięg pojazdu zapewnią z kolei baterie o pojemności do 111 kWh. W tym przypadku samochód może przejechać na jednym ładowaniu nawet 550 km (WLTP).

Egzemplarz pokazany na IAA 2018 w Hanowerze dysponuje silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM (150 kW). Prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 160 km/h.

W przypadku akumulatora o pojemności 48 kWh szybkie ładowanie prądem stałym o mocy 150 kW do 80% pojemności trwa 15 minut, zaś energię w akumulatorze 111 kWh można uzupełnić w 30 minut. Pojazd został również przystosowany do ładowania AC z gniazdka domowego lub wallboxa. I.D. BUZZ Cargo oferuje ponadto możliwość ładowania indukcyjnego z mocą 11 kW.

Volkswagen I.D.

Oprócz I.D. BUZZ w wersji pasażerskiej i dostawczej, w skład "elektrycznej" rodziny I.D. Volkswagena wchodzą jeszcze modele I.D. NEO, I.D. CROZZ oraz I.D. VIZZION. Nowa modułowa płyta podłogowa umożliwia zamontowanie akumulatorów różnej pojemności – zależnie od sposobu użytkowania samochodu. Samochody wykorzystujące nową architekturę zapewnią zasięg od około 330 km do ponad 550 km na jednym ładowaniu (wg normy WLTP).

Przeczytaj też:
Jedna z pierwszych w pełni napędzanych elektrycznie ciężarówek zaprezentowana w dolinie Renu

Niemiecko-holenderska elektryczna ciężarówka jest jedną z siedmiu, które rozpoczną regularne transporty.

Ford opracował dźwięk do pojazdów elektrycznych uznając, że samochody są zbyt ciche

W czasie gdy samochody z silnikami spalinowymi są głośne, pojazdy elektryczne są za ciche i mogą stwarzać niebezpieczeństwo.

Polski producent kotłów grzewczych zbudował autobus elektryczny i chce go produkować. W 15 minut ładuje 90 proc. baterii.

Podczas COP24 firma Rafako zaprezentowała, opracowany przez własne biuro konstrukcyjne, autobus elektryczny.

Powstanie projekt ciężarówki Scania zasilanej wodorem

Scania opracowuje projekt śmieciarki zasilanej ogniwami wodorowymi. Projekt powstaje w kooperacji z firmą Renova, która zajmuje się przetwarzaniem odpadów.

Hybrydowe Fordy Transit rozpoczynają testy w firmach sektora publicznego

Hybrydowy Transit Custom przejedzie 50 km na jednym ładowaniu baterii

25 elektrycznych ciężarówek Volvo będzie dostępnych w wynajmie

Niemiecka firma zajmująca się wynajmem pojazdów użytkowych będzie oferować swoim klientom 25 w pełni elektrycznych pojazdów Volvo FL Electric.

Pierwsza ukraińska elektryczna ciężarówka zainteresowała duńskiego kontrahenta

Pierwsza w pełni elektryczna ciężarówka wyprodukowana dla duńskiej firmy wyprodukowała ukraińska fabryka samochodów.

25 lat produkcji Volkswagena w Polsce

Fabryka Volkswagena w Poznaniu działa już od ćwierć wieku.

Autonomiczna Scania na drogach Rosji

Scania Rosja i NP GLONASS osiągnęły porozumienie w sprawie wspólnego projektu.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL