Inteligentny jak nowy Ford Transit

FORD TRANSIT 2019

Podczas Salonu Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze Ford zaprezentował najnowszą generację Forda Transita o ładowności 2 ton.

Jest to ogólnoświatowy debiut najinteligentniejszego i najbardziej wydajnego modelu w całej dotychczasowej historii Forda Transita.

Nowy Ford Transit

Najnowszy Ford Transit charakteryzuje się większą ładownością oraz paletą unowocześnionych jednostek napędowych, które umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 7 procent. Wśród nowych opcji napędu jest oferowany po raz pierwszy z tym segmencie łagodny układ napędowy (mild hybrid - mHEV), oparty na silniku Diesel, który charakteryzuje się spalaniem niższym o 3 procenty w porównaniu ze standardowym silnikiem wysokoprężnym. Natomiast w ruchu miejskim, wymagającym częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca, oszczędności mogą sięgać nawet 8 procent.

Nowy Transit został przy tym wyposażony w funkcje umożliwiające współpracę pojazdu z zewnętrznymi urządzeniami elektronicznym i połączenie z Internetem za pośrednictwem pokładowego modemu Ford PassConnect. Umożliwia on przedsiębiorcom i firmom flotowym znaczną poprawę wykorzystania pojazdów, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów eksploatacji.

Nowy Ford Transit, oczekiwany w sprzedaży w połowie 2019 roku, będzie kontynuatorem aktualnie produkowanego modelu, który znacząco przyczynił się do wywalczenia przez Transita statusu lidera w swoim segmencie rynkowym, zarówno w Europie, jak i w Ameryce Północnej. Sprzedaż na rynku europejskim nadal rosła w 2018 roku, osiągając poziom 67 tysięcy egzemplarzy sprzedanych w skali roku do końca sierpnia, co oznacza wzrost o 14 procent w stosunku do roku ubiegłego.

Konstrukcja nowoczesnej jednostki wysokoprężnej Ford EcoBlue o pojemności 2,0-litrów została jeszcze bardziej zoptymalizowana w celu obniżenia zużycia paliwa, co może przynieść oszczędności rzędu nawet 7 procent, według fabrycznych danych Forda, opartych na pomiarach w cyklach jazdy w warunkach rzeczywistej eksploatacji.

Zwiększenie ciśnienia wtrysku w układzie paliwowym do 2200 barów zapewnia bardziej efektywny przebieg spalania. W celu dalszego obniżenia tarcia współpracujących wewnętrznych elementów silnika, nowe stalowe tłoki mają płaszcze nieco cieńsze niż stosowane dotąd tłoki ze stopu aluminium. Pompa oleju o zmiennej wydajności umożliwia ograniczenie strat mocy dzięki dostosowaniu wydajności tłoczonego oleju do rzeczywistego zapotrzebowania w danej chwili.

Kolejne zmiany, które przyniosły zwiększenie efektywności, to wprowadzenie po raz pierwszy w 2-tonowej wersji Transita elektrycznego wspomagania kierownicy (EPAS); szeroko zakrojonego programu zmniejszania masy części i podzespołów, zastosowanie opon o obniżonych oporach tarcia oraz zmiany poprawiające aerodynamikę pojazdu. W wyposażeniu standardowym wszystkich wersji nadal oferowany jest układ Auto Start-Stop.

Kierowca ma także do dyspozycji tryb jazdy oszczędnej, który na podstawie danych z pozycjonowania GPS przewiduje i podpowiada kierującemu, jak jechać, aby uzyskać dodatkowe oszczędności paliwa.

Do dostępnych już wcześniej silników o mocach 105 KM, 130 KM oraz 170 KM doszła nowa jednostka o mocy 185 KM, dysponująca pokaźnym momentem obrotowym 415 Nm. Wszystkie dostępne silniki mają turbosprężarki o nowszej konstrukcji, która pozwala na uzyskiwanie większego zakresu momentu obrotowego w szerszym niż dotąd zakresie obrotów.

Ford Transit z 10-biegowym automatem

Natomiast od wiosny 2020 roku, obok standardowej 6-stopniowej ręcznej skrzyni biegów, tylnonapędowe wersje Transita będą oferowane również z bardzo efektywną i dynamiczną 10-stopniową automatyczną skrzynią biegów z adaptacyjną funkcją Adaptive Shift Scheduling, która analizuje indywidualny styl jazdy kierowcy w celu zoptymalizowania momentów zmian biegów.

Pierwszy samochód typu mild hybrid 

W celu uzyskania jeszcze większych oszczędności paliwa, konstruktorzy nowego Forda Transita zaproponowali w wersjach z przednim i tylnym napędem innowacyjne rozwiązanie z układem napędowym mild hybrid (mHEV), wykorzystującym silnik Diesla. Pomiary według nowej procedury WLTP pokazują, że rozwiązanie to przyniosło dodatkowe zmniejszenie spalania rzędu 3 procent. Dalsze oszczędności, sięgające nawet 8%, są widoczne w przypadku eksploatacji w gęstym ruchu miejskim, wymagającym częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca.

W tym rozwiązaniu, standardowy alternator został zastąpiony zintegrowanym rozrusznikiem/generatorem, napędzanym paskiem, który umożliwia magazynowanie energii odzyskiwanej podczas wytracania prędkości, którą następnie można wykorzystywać do ładowania zestawu akumulatorów litowo-jonowych 48V, które są chłodzone powietrzem.

Zmagazynowana energia jest także wykorzystywana do zwiększania momentu obrotowego silnika spalinowego podczas normalnej jazdy i w czasie przyspieszania. Może także służyć do zasilania urządzeń pokładowych pojazdu.

Konstruktorzy układu mild hybrid Forda Transita położyli nacisk przede wszystkim na zmniejszenie zużycia paliwa, nie zaś na zwiększenie osiągów w porównaniu z pojazdami z napędem konwencjonalnym. Jednakże dodatkowy moment obrotowy dostępny dzięki układowi hybrydowemu pozwala na lepszą dynamikę podczas ruszania z miejsca i przyspieszania przy niskich prędkościach.

Nowy Transit - zwiększona ładowność

Pod względem ładowności, najnowszy Ford Transit będzie zdecydowanie w czołówce modeli w swojej klasie. Stało się to możliwe dzięki obniżeniu masy pojazdu dosłownie w każdym obszarze - oszczędności te przełożyły się następnie na zwiększenie ładowności.

Aby uzyskać mniejszą masę wielu części i podzespołów Transita, konstrukcję pojazdu zoptymalizowano z zastosowaniem systemów projektowania wspomaganego komputerowo, zapożyczonych z przemysłu lotniczego. Wśród rozwiązań zmniejszających ciężar pojazdu można wymienić nową pokrywę silnika, wykonaną ze stopu aluminium, zastosowanie stalowych obręczy kół o zróżnicowanej grubości, a także układ z pojedynczym tłumikiem, który zastępuje stosowany dotąd układ z dwoma tłumikami. Po raz pierwszy w konstrukcji ściany działowej we wnętrzu blachę stalową zastąpiono wytrzymałym tworzywem kompozytowym.

Nowe, elektrycznie otwierane boczne drzwi załadunkowe wyraźnie ułatwiają pracę przy załadunku i rozładunku samochodu. Z tyłu pojazdu zamontowano dodatkowe oświetlenie, które ułatwia pracę w ciemnościach w okolicach tylnych drzwi załadunkowych.

FordPass Connect - w stronę mobilnego biura

W ramach strategii zmierzającej do coraz szerszego wyposażania wszystkich pojazdów użytkowych w systemy informacji i łączności, nowy Ford Transit może być dostarczony z pokładowym modemem FordPass Connect. System ten otwiera nowe możliwości poprawy wykorzystania floty pojazdów oraz optymalizacji kosztów ich eksploatacji dzięki nowym funkcjom telematyki (Ford Telematics) oraz transmisji i przetwarzania danych (Ford Data Services), które zostaną wprowadzone do oferty rynkowej w 2019 roku.

Pokładowy modem umożliwia także korzystanie z wielu funkcji dostępnych za pośrednictwem mobilnej aplikacji FordPass, co zdecydowanie ułatwia użytkowanie pojazdu i czyni eksploatację efektywniejszą i tańszą, zarówno z punktu widzenia kierowców, jak i właścicieli, czy operatorów flot pojazdów.

Wśród innych nowoczesnych rozwiązań i funkcji należy wymienić także system informacji i rozrywki Ford SYNC 3, którym można sterować albo za pomocą prostych poleceń głosowych, albo przesuwając palcem po 8-calowym wyświetlaczu dotykowym. Z punktu widzenia operatorów ważny jest także system Ford MyKey, który pozwala szefowi floty zaprogramować kluczyk, aby ograniczyć kierowcy maksymalną prędkość jazdy i głośność systemu audio, a także włączyć na stałe działanie układów zwiększających bezpieczeństwo czynne.

W przypadku wyposażenia pojazdu w elementy lub urządzenia specjalistyczne, mogą one pobierać dane z układów elektrycznych Transita za pośrednictwem specjalnego modułu interfejsowego (Upfitter Interface Module).

Wspomaganie kierownicy EPAS

Wygodę i komfort kierowcy dodatkowo zwiększa wprowadzenie wspomagania kierownicy EPAS, która dodatkowo pomaga zmniejszyć zmęczenie kierowcy, dzięki większej sile wspomagania podczas parkowania i manewrów z małą prędkością. Układ EPAS dodatkowo współpracuje z układami wspomagającymi kierowcę, takimi jak aktywny asystent parkowania (Active Park Assist) i system pomagający utrzymać pojazd na pasie ruchu (Lane-Keeping Aid).

Po raz pierwszy, kierowca Transita ma możliwość wyboru trybu jazdy w zależności od prędkości i warunków na drodze. Dostępne są: tryb „Eco”, tryb do jazdy na śliskiej nawierzchni, tryb „błoto/koleiny” w pojazdach z napędem na wszystkie koła oraz tryb holowania przyczepy. Ten ostatni zapewnia płynne przyrosty mocy podczas holowania dużych przyczep lub łodzi, gdy masa przyczepy przekracza masę własną samochodu.

Dążąc do dalszego ograniczenia stresu i zmęczenia towarzyszącego prowadzenia, a także w celu ograniczenia ryzyka lub uniknięcia skutków ewentualnych kolizji, wprowadzono liczne układy wspomagające pracę kierowcy. Wśród nich są:

- System monitorujący martwe pole widzenia kierowcy współpracujący z układem ułatwiającym holowanie przyczepy - poszerza on kontrolowaną strefę, która obejmuje obszar wokół pojazdu oraz przyczepy o długości nawet do 10 metrów,

- Z kolei inteligentny ogranicznik prędkości łączy funkcję systemu rozpoznawania znaków drogowych z tempomatem adaptacyjnym, dzięki którym kierowca uniknie przekraczania maksymalnej dopuszczalnej prędkości na danym odcinku drogi.,

- Ulepszony system utrzymania na pasie ruchu ,

- W wyposażeniu może się znaleźć także układ aktywnego wspomagania hamowania (Pre-Collision Assist) z funkcją wykrywania pieszych, która teraz reaguje na obecność pieszego także w ciemności, gdy znajdzie się w polu oświetlanym przez reflektory.

- Nowością są funkcje, które ułatwiają i czynią mniej uciążliwym manewrowanie, cofanie i parkowanie na ruchliwych ulicach lub parkingach, w dużym stopniu pozwalając uniknąć kosztownych stłuczek, wgnieceń, czy zadrapań lakieru. Wśród nich są:

- Kamery szerokokątne z przodu i z tyłu, które w gęstym ruchu, a także podczas cofania lub wyjazdu tyłem z miejsca postoju, pozwalając dostrzec inne nadjeżdżające pojazdy,
Kamera cofania, umieszczona wysoko w taki sposób, aby kierowca jeszcze lepiej widział obszar za samochodem podczas cofania, przede wszystkim z otwartymi drzwiami,

- Asystent parkowania z dodatkowymi czujnikami po bokach,

- Aktywny asystent parkowania (APA), który ułatwia kierowcy znalezienie odpowiedniego miejsca do parkowania i zaparkowanie samochodubez użycia rąk, precyzyjnie za innym pojazdem albo równolegle do innych samochodów,

- Asystent wyjazdu z parkingu (Park-Out Assist), który ułatwia wyjazd z miejsca parkowania równoległego, również bez użycia rąk,

- Funkcja ostrzegania przed pojazdami na drodze poprzecznej (Cross Traffic Alert) ostrzega kierowcę wycofującego z miejsca parkowania, że za chwile tor jazdy za samochodem przetnie inny pojazd.

Zupełnie nowe, praktyczne wnętrze

Z zewnątrz, elegancko wystylizowane nadwozie nowego Forda Transita wyróżnia się nowym wlotem powietrza z trzema poprzeczkami oraz inaczej zaprojektowanym pasem dolnym. Przednie panele nadwozia wraz ze zderzakiem otrzymały nowy profil, dzięki któremu poprawiono aerodynamikę i uzyskano śmielszy wygląd przodu, z bardziej wyrazistymi powierzchniami, które są łatwiejsze w myciu. Bogatsze wersje wyposażeniowe otrzymują reflektory biksenonowe oraz światła LED do jazdy dziennej, których punkty świetlne układają się w charakterystyczny dla rodziny Transita wzór.

Podobnie jak najnowsza generacja modelu Transit Custom, również nowy Transit otrzymał zupełnie nowe, bardziej stylowe wnętrze, które jest zarazem bardziej praktyczne i bardziej komfortowe w użytkowaniu. Nowa tablica przyrządów została zaprojektowana z zmyślą o wygodzie kierowców, dla których samochód pełni także funkcję mobilnego biura. Przygotowano liczne schowki, z trzema otwartymi pojemnikami w górnej części deski rozdzielczej, jest też stacja dokująca do urządzeń zewnętrznych w wersjach z uboższym wyposażeniem, która pozwala na ustawienie telefonu komórkowego lub tabletu.

We wnętrzu zastosowano materiały wykończeniowe, które mają atrakcyjne wzory i zarazem są trwałe i wytrzymałe. Dotyczy to przede wszystkim obić foteli, które poddawano najcięższym w historii Forda testom odporności na ścieranie. Komfort całodziennej pracy zwiększono dzięki nowym profilom foteli, z lepszym wypełnieniem siedzisk i oparć oraz profilom, które jeszcze lepiej podtrzymują ciało.

Dla coraz szerszej grupy odbiorców poszukujących bogato wyposażonej wersji Transita, odpowiadającej wymogom prowadzonej działalności biznesowej, przygotowano specjalną wersję „Limited”. Podobnie jak w przypadku aktualnie produkowanego modelu, nabywcy Transita mogą wybierać spośród ponad 450 wariantów podstawowych, w tym wersji z przednim lub tylnym napędem, bądź z napędem na obie osie. Zawrotna jest także liczba dostępnych wersji nadwozia zamkniętych oraz odmian podwozia z kabiną, łącznie z wprowadzoną niedawno specjalną wersją o nisko osadzonej ramie.

Najnowszy Transit będzie produkowany w zakładach Forda w Kocaeli w Turcji, obok modelu Transit Custom. Już w ubiegłym roku Ford ogłosił plan zainwestowania 52 mln dolarów w zakłady, które są wspólnym przedsięwzięciem firm Ford i Otosan. Dzięki tej inwestycji zdolności produkcyjne zakładu wzrosną o 40 000 pojazdów, do poziomu 330 000 sztuk rocznie.

 

 

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL