IAA 2018 - Fiat Proffesional na podwójnym gazie

IAA 2018 - Fiat Proffesional na podwójnym gazie

Od ponad 20 lat FCA zajmuje się sprzedażą samochodów z podwójnym zasilaniem benzyna/metan z ponad 720 000 sprzedanych samochodów osobowych i dostawczych.

Gama Fiat Professional obejmuje pięć modeli: Fiorino, Doblò Cargo, Ducato, Ducato Panorama i Panda Van. 

Na Salonie Samochodowym IAA 2018 w Hanowerze wystawione są trzy auta z zasilaniem CNG. Pierwsze to Ducato Minibus wyposażony w przyjazny dla środowiska silnik 3.0 Natural Power z zasilaniem na metan, który zapewnia moc 140 KM oraz maksymalny moment obrotowy równy 350Nm. Dzięki zasięgowi wynoszącemu około 400km, staje się on niezłą alternatywą dla klasycznego silnika na olej napędowy o porównywalnej mocy i przestrzeni ładunkowej.

Kolejną cechą szczególną prezentowanego samochodu jest 14-miejscowa konfiguracja (wraz z kierowcą), która razem z 9-miejscową wersją Kombi L3H2 i 17-miejscową wersją Minibus stanowi dopełnienie gamy bestsellera Fiat Professional w misji związanej z przewozem osób: od idealnego pojazdu dla hoteli i ośrodków sportowych, poprzez przewozy miejskie i pozamiejskie, aż po turystykę na średnich i długich odcinkach oraz adaptacje pod kątem osób niepełnosprawnych. Prezentowany w Hanowerze Ducato Minibus z rozstawem osi 4035 mm, wysokim dachem (H2) homologacją typu M2 i dopuszczalną masą całkowitą 4,3 tony, to jedyny wśród samochodów pojazd z napędem na przód. Jego długość wynosi 5998 mm (L4) i pomieści 14 osób. Zaprojektowany został tak, by zapewnić maksymalny komfort pasażerom dzięki fotelom pasażerów z rozkładanymi do 13 stopni oparciami, oświetleniem dziennym i nocnym LED, półką pod sufitem z każdej strony ze schowkami na drobne przedmioty i indywidualnymi światłami LED, głośnikom, indywidualnym nawiewom oraz dwóm portom USB na każdy rząd foteli.

Na stoisku Fiat Professional

Na stoisku Fiat Professional znajduje się również Doblò Cargo Natural Power wyposażony w silnik 1.4 16v T-JET o podwójnym zasilaniu metan-benzyna, który rozwija maksymalną moc 120 KM (zarówno benzyna, jak i metan)  i zapewnia płynny przyrost wartości momentu obrotowego (206 Nm przy 3000 obrotów/min). Zatem, duża elastyczność jazdy i brak potrzeby ciągłego sięgania do drążka sześciostopniowej skrzyni zmiany biegów sprzyjają przyjemnej i bezstresowej jeździe. Wystarczy jednak nacisnąć na pedał gazu, aby otrzymać błyskawiczną reakcję, do czego przyczynia się zmniejszona bezwładność turbosprężarki. Doblò Cargo Natural Power zwraca uwagę na ochronę środowiska i na wymagania zawodowe: objętość przedziału ładunkowego pozostaje niezmieniona, ponieważ butle z metanem umieszczone są pod podłogą. Całkowita ich pojemność wynosi 95 litrów, co przekłada się na 16 kg gazu naturalnego dla wersji z krótkim rozstawem osi wyposażonych w 4 butle (wersje z długim rozstawem osi mogą mieć nawet 5 butli po 130 litrów/22,1 kg metanu) plus 22-litrowy zbiornik na benzynę. Ponadto, w prezentowanym samochodzie występuje cały szereg elementów wyposażenia, montowanych w zależności od potrzeb zawodowych. Są to na przykład regały modułowe, które można ustawić po obydwóch stronach samochodu, ze schowkami na drobne przedmioty, półkami i wyjmowanymi szufladami. W porównaniu z wersją diesel, objętość pozostaje niezmieniona i wynosi 4,6 m3, przy rekordowej ładowności 980 kg.

Wreszcie, na "wybiegu" prezentuje się Fiorino Natural Power wyposażony w silnik 1.4 8v o mocy 70 KM z podwójnym zasilaniem metan-benzyna, który zapewnia łączny zasięg na poziomie ponad 900 km. Pokazany samochód występuje w jasnoszarym kolorze metalik z dopasowanym odpowiednio wnętrzem. Gaz naturalny przechowywany jest w dwóch stalowych butlach umieszczonych pod podłogą, o łącznej pojemności 77 litrów (czyli około 13 kg gazu). Idealnie płaska i regularna na całej długości komora ładunkowa umożliwia optymalne jej wykorzystanie, zapewniając objętość równą 2,4 m3 z ruchoma przegrodą oraz ładowność 500 kg (razem z kierowcą). Również w zestawieniu z innymi silnikami samochód doskonale nadaje się do eksploatacji w mieście. Dzięki kompaktowym rozmiarom zwinnie porusza się on w ruchu i jest łatwy do zaparkowania, a mimo to oferuje niemałą przestrzeń ładunkową 2,8 m3 i ładowność do 610 kg, co czyni go wyjątkowym w tej kategorii samochodów pod względem kosztów eksploatacji, komfortu i funkcjonalności.

CNG Fiat Professional

Te trzy samochody CNG Fiata Professional potwierdzają zatem stałe zainteresowanie FCA tematyką ochrony środowiska, poprzez badania i rozwój konkretnych rozwiązań poprawiających osiągi i redukujących spalanie, łącząc ze sobą zrównoważony rozwój pod względem ekologicznym i ekonomicznym. Poza tym, samochody OEM, czyli z fabrycznie montowaną instalacją gazową, z nadwoziem odpowiednio zmodyfikowanym przy użyciu specjalnej technologii, są poddawane crash testom i próbom emisji takim samym, jak samochody ze standardowej produkcji i mogą poszczycić się wysokim standardem komfortu i bezpieczeństwa.
Całość staje się jeszcze bardziej interesująca przez fakt, że dzisiaj metan dla samochodów stanowi wybór inteligentny i zrównoważony. To paliwo ekologiczne, bezpieczne, praktyczne i ekonomiczne. Jego zastosowanie redukuje aż o 43% (mieszanka z biometanem, pod kątem "well-to-wheel", czyli od szybu naftowego do baku samochodu) emisję CO2 i o 94-95% emisję tlenków azotu (NOx) i sadzy. Ponadto, samochody zasilane metanem mogą wjeżdżać do stref o ograniczonym ruchu drogowym ze względu na ochronę środowiska, parkować na parkingach podziemnych i na promach.